Omslagsbild: Mannen utan öde

Översättare: Maria Ortman
Utgivningsdatum: 2013-01-11
Recensionsdatum: 2013-01-28
ISBN: 978-91-1-303476-8

Mannen utan öde

Fjortonårige Györgys Köves sätts tillsammans med tusentals andra judar på ett godståg. Först när dörrarna slås upp och vakterna skriker åt dem förstår han att det är sant: de hemska dödslägren var inte påhittade lögner. Nu börjar hans oerhörda kamp för överlevnad.

Mannen utan öde är en av de starkaste skildringarna av livet i nazisternas dödsläger. I Ungern 1975 blev den mottagen med kompakt tystnad. Det var en sanning ingen ville ha. Men med tiden har romanen blivit en levande klassiker - både som grundbulten i ett Nobelprisbelönat författarskap men också som en omistlig bok som alla någon gång bör läsa.

Nu presenteras Mannen utan öde i Norstedts klassikerserie med ett nyskrivet förord av Steve Sem-Sandberg.

55 kr Bok - Pocket
Utgiven: maj 2016

"Ett mästerverk" /Dala-Demokraten "Just för att Imre Kertész bok är så kliniskt befriad från sentimentalitet drabbar den extra hårt." Elin Viksten
"Lika effektiv som isande" " Det är just denna kylighet och frånvaro av stora ord som gör att berättelsen upplevs som så mycket starkare. György påminner i viss mån om Josef K. i Franz Kafkas Processen, som fogar sig i det obegripliga och när han genomskådar sammanhangen nöjer han sig med det.Genom denna berättarstil har Kertész gillrat en fälla för läsaren, som Sem-Sandberg uttrycker det i förordet. Berättelsen är lika isande effektiv som det nazistiska mordmaskineriet. Läsaren kommer inte undan, det finns ingen nödutgång."Niclas Sennerteg
"ett mästerstycke i stil med Camus främsta berättelser" /Mikael Van Reis, GP

Imre Kertész 1929-2016. Ett av de stora europeiska författarskapen har avslutats och Kertèsz position som en av världslitteraturens mest betydande vittnesförfattare går inte att överskatta. Han föddes i Budapest i en sekulariserad judisk familj och hamnade som fjortonåring i Auschwitz 1944. De traumatiska upplevelserna under krigsåren kom att forma hela hans författarskap. Debutromanen Mannen utan öde färdigställdes först 1975 och hade då tagit tretton år att skriva. Romanen väckte dock föga uppmärksamhet i hemlandet; faktum är att det var först efter murens fall 1989 som romanen fick ett bredare genomslag, först i Ungern och senare internationellt.

I Sverige publicerades romanen av förlaget Fripress under titeln Steg för steg (1985) men föll snart i glömska. De första böckerna på Norstedts blev debutromanen – nu under sin nya svenska titel Mannen utan öde – och Kaddish för ett ofött barn (1996). I den senare återkommer debutens alter ego som ber sin kaddish för det barn han vägrar sätta till världen på grund av att han själv varit barn i Auschwitz. Tillsammans med romanen Fiasko (på svenska 2000) bildar dessa tre romaner en triptyk som hör till vittneslitteraturens främsta och mest avgörande verk.

Den säregna journalromanen Galärdagbok gavs ut på svenska 2002, samma år som han som förste ungerska författare belönades med Nobelpriset i litteratur "för ett författarskap som hävdar den enskildes bräckliga erfarenhet mot historiens barbariska godtycke". Hans Nobelföreläsning (som även ingår i essäsamlingen Det landsförvisade språket från 2007) går att läsa här: http://www.nobelprize.org

Sina sista böcker valde Imre Kertész att ge ut på Svante Weylers nystartade förlag, ett beslut som fattades i god anda. Det var Svante som med stor entusiasm tagit författarskapet till Norstedts och de två utvecklade under tiden en nära och förtrolig vänskap.

För Norstedts kommer Imre Kertész alltid att ha en särställning tack vare hans alldeles särskilda förmåga att sätta fingret på vad det innebär att vara människa i en värld som så lätt låter sig hänföras av de onda krafterna i samhället. Därav storheten och angelägenheten, därav tidlösheten och släktskapet med klassiska författare som Camus, Nietzsche, Schopenhauer, Kafka och Paul Celan.

Imre Kertész blev 86 år gammal.