Omslagsbild: Den siste greken

Utgivningsdatum: 2009-08-10
Recensionsdatum: 2009-08-31
ISBN: 978-91-1-301314-5

Den siste greken

Aris Fioretos nya stora roman Den siste greken spänner över många länder och generationer. Smyrna 1922, Makedonien 1943, Sverige 1967. Hans porträtt av Jannis Georgiadis skildrar gästarbetarens lycka och förbannelse. Det är lekfullt och gripande, med ett överdåd av bitterljuva händelser.

Möt Jannis Georgiadis - leende, muskulös och med Robert-Mitchum-grop i hakan. En vinterdag 1967 kliver han in på den kirurgiska mottagningen i Kristianstad, och blir kvar i Sverige. Vi får träffa honom som plattfotad son och drömsk herde, som byggherre, make och far, men även som bilist på E70 utanför Zagreb en blytung novembereftermiddag. Han visar sig spela krocket som en (halv) gud och veta det mesta om vatten i dess olika former.
Bakom porträttet står den fiktive berättaren Kostas Kezdoglou. I ett hundratal tablåer redogör han för den grekiska diasporan från branden i Smyrna 1922 till 60-talets gästarbetare.* Men varför skriver han på registerkort? Och varför en biografi över vännen Jannis? Den siste greken visar sig vara en berättelse om kärlek, vänskap och svek. Och förstås om greker som alltid är ”goda för en överraskning i sista sekunden” ...

Den siste greken ** porträtterar en människa som anser sig bestå av andra människor. Det har blivit en gripande skildring av migrationens lycka och förbannelse, om löften, längtan och sparvars vingdarr. Kort sagt: en roman om äventyrliga hjärtan.

* Noga taget rör det sig om ett supplement till den omtalade Encyklopedin över utlandsgreker, utgiven på Diaspora Press från 1928 och framåt.
** Baserad på en osann historia.

"Jag gillar Den siste greken." "Jag köpte boken och började läsa (se ett tidigare inlägg). Det var tur att jag gjorde det, för annars hade jag gått misste om en angenäm, gripande och originell läsupplevelse. /.../Att läsa den innebär en glädjestund för den är underhållande, tänkvärd och mycket gripande. För att inte tala om det fantastiska språket som fullkomligt sjuder av formuleringsglädje!"
"Romanen uppslukar mig helt och fullt" "Det är associativt och infallsrikt berättat, som läsare vet du aldrig riktigt vad som ska följa härnäst; kronologin är inte helt väsentlig. Romanen uppslukar mig helt och fullt. Jag är ett med texten och vrider och vänder på den för att komma rätt, för att få grepp om historien. Jag förundras över hur mycket författaren får med - det är ett stycke grekisk nutidshistoria, det är historien om två yviga familjer och om band mellan människor som löper kors och tvärs, det är en historia om att komma ny till ett land, en historia om kärlek etc etc. Det är en rörlig text där språket och de olika vändningarna ofta får mig att le - trots att den till stora stycken skildrar starka händelser.Jag försöker stoppa in romanen i mitt eget tänkta kartotek, tänker att den hamnar någonstans i närheten av Khemiris Montecore och Niemis Populärmusik från Vittula som delar berättar- och språkglädjen. Men min första kontakt med Fioretos som romanförfattare har givit mig en läsupplevelse som känns mer unik än lik och nästan för osannolik för att vara sann. Redan nu har jag börjat undra om jag verkligen läst det jag har läst?"
hermiasay.blogspot.com
"Underhållande och gripande" "Den siste greken är en fantastisk roman. Boken är underhållande och gripande, den är glad, men samtidigt mycket sorglig. /.../ Låt vara att boken är fiktiv, jag tror den skulle kunna vara sann. Jo, så här skulle livet ha kunnat bli för greker som fördrevs från Smyrna och för en grek som kom från en fattig bergsby till Sverige. Det skulle kunna vara på sin plats att berätta mer om vad boken handlar om, men jag vill inte göra det. Läs boken så kommer ni att förstå."Lennart Götesson
"En av årets mest speciella läsupplevelser." "Den siste greken är som en underbar Rubiks kub fast med ord och historia. Aris Fioretos blåser upp en alldeles egen bubbla som skimrar lite extra bredvid alla andras.Det är unikt och förbryllande, snyggt utan att förlora i själfullhet. Som att lyssna på en riktigt bra freestylerappare, fast i nästan 400 sidor och med en berättelse som håller hela den vägen. En av årets mest speciella läsupplevelser."Borås Tidning
Utgiven: maj 2009

Aris Fioretos, född 1960, debuterade 1991 med prosasamlingen Delandets bok. Sedan dess har han utgivit en rad romaner och essäer, samt även översatt bland andra Friedrich Hölderlin och Vladimir Nabokov till svenska.

Fioretos har erhållit många priser och utmärkelser, däribland De Nios Stora pris, Kellgrenpriset från Svenska Akademien samt Sveriges Radios Romanpris (Den siste greken, 2010 och Mary, 2016). Han nominerades till Augustpriset 2015 för sin senaste roman, Mary.

Fioretos bor och arbetar i Berlin och Stockholm.