Omslagsbild: Pillret

Utgivningsdatum: 2008-03-18
Recensionsdatum: 2008-03-31
ISBN: 978-91-1-301481-4

Pillret

En berättelse om depressioner och doktorer, forskare och Freud, människor och ma

På jakt efter en större förståelse för spelet kring de moderna antidepressiva medicinerna tar Ingrid Carlberg läsaren med från Sigmund Freud i artonhundratalets Wien till PR-strategier och marknadsplaner i nutidens multinationella läkemedelsbolag.

Uppskattningsvis 600 000 svenskar tar dagligen någon av de moderna antidepressiva medicinerna. Många vittnar om att de sannolikt inte varit i livet idag om läkemedlen inte hade funnits. Andra upplever att problemen blivit större med än utan medicinerna. I boken berättar några av dem sin historia.

Få läkemedel har som "lyckopillren" väckt så starka känslor i samhällsdebatten och lyfts till så tydliga kulturella symboler för vår samtid. De heter egentligen selektiva serotoninåterupptagshämmare, SSRI, men är mer kända under varumärken som Prozac, Cipramil och Zoloft. Världens allra första depressionsmedicin i den här familjen var dock en svensk uppfinning, signerad nobelpristagaren Arvid Carlsson.

Pillret är en fascinerande berättelse som blottlägger de tuffa ideologiska motsättningarna inom psykiatrin - biologi mot Freud, medicin mot samtal, "piller mot prat" - och de smarta knepen i marknadsspelet om läkemedelsmiljonerna. Men det är inte någon svartvit historia som i sista kapitlet sorterar skurkarna i ena hörnet och änglarna i det andra. Spelet om själen är betydligt mer komplicerat än så: Ska psykiska problem ses som biologiska maskinfel eller som själsliga reaktioner på livserfarenheter? Vad betyder det att läkarutbildningarna om depression betalades med läkemedelsföretagens marknadsföringspengar? Och lämpar sig sjukdomsdiagnoser för marknadsvidgande PR-lanseringar?

Pressröster om Pillret "Det var länge sedan jag läste ett så fascinerande stycke samtidshistoria. Ingrid Carlberg höjer sällan rösten, det behövs inte. Hon tar inte ställning i konflikten mellan samtalsterapi och SSRI, hon lyckas visa att båda har sin styrka och sin svaghet. Det gör boken till ett skolexempel på framgångsrik grävande journalistik. "Pillret" förenar avhandlingens respekt för fakta med thrillerns underhållningsvärde." P C Jersild i Dagens Nyheter"Ingrid Carlberg visar med förkrossande research och nyfiken neutralitet att sjukdom och behandlingsmetoder framför allt är en förhandlingssak." Aase Berg, Expressen"En av vårens viktigaste faktaböcker" Ola Wihlke, Norrköpings Tidningar"Carlberg behandlar frågor med etisk och existentiell sprängkraft på ett föredömligt nyanserat och behärskat sätt." Ann Heberlein, Sydsvenskan"Ingrid Carlbergs ”Pillret” är fullkomligt strålande. När författaren behärskar ämnet så fullständigt, när hon redogör för det så lättfattligt utan att grovt förenkla, och inte minst när historien i sig själv är så spännande, är läsande en ren och oförfalskad njutning." Erik Hammar, Västerbottens Folkblad

Ingrid Carlberg, författare och journalist, belönades 2012 med Augustpriset för sin biografi Det står ett rum här och väntar på dig om den svenske diplomaten Raoul Wallenberg som försvann i Budapest 1945, efter att ha lett en räddningsaktion för de sista resterna av Europas judiska befolkning. För boken Pillret 2008 tilldelades hon undersökande journalisters pris Guldspaden och nominerades till Augustpriset. Hon blev medicine hedersdoktor vid Uppsala universitet 2009.

• Svenska föreningen för vetenskapsjournalistiks pris för god och granskande vetenskapsjournalistik (Pillret), 2008

• Guldspaden för sin bok Pillret, 2008.
    Juryns motivering: För att med en imponerande research ha blottlagt hur läkemedelsindustrin - med tvivelaktigt vetenskapligt stöd - utnyttjar människors psykiska ohälsa.

• Svenska Carnegie Institutets journalistpris 2009

• Nominerades till Augustpriset i fackboksklassen 2008 och till Wendelapriset 2009 för Pillret.

• Medicine hedersdoktor vid Uppsala universitet 2010

• Stipendium ur Stipendiefonden Albert Bonniers 100-årsminne 2012

• Augustpriset 2012 i fackboksklassen för "Det står ett rum här och väntar på dig ...". Berättelsen om Raoul Wallenberg.

Juryns motivering: Ingrid Carlbergs biografi över en av Sveriges mest omskrivna personer under efterkrigstiden är medryckande. Alla vet att Raoul Wallenberg aldrig återkom till hemlandet. Ändå är Carlbergs bok inte bara faktarik utan spännande, en riktig bladvändare. Med känsla berättar hon också om familjens vägran att ge upp hoppet trots den passiva hållning gentemot Sovjetunionen som präglade det officiella Sverige.

• Axel Hirschs pris 2013 (av Svenska Akademien)