Utgivningsdatum: 2008-09-29
Recensionsdatum: 2008-10-20
ISBN: 978-91-1-301948-2

Reinfeldt

Ensamvargen

Fredrik Reinfeldt övertog ledarskapet för Sverige efter en hård valkamp 2006. Vinner han 2010 har han klarat målet han satte upp när han blev partiledare för fem år sedan.

Journalisten Anita Kratz har följt Fredrik Reinfeldt i 16 år. Sedan han blev partiordförande har hon med jämna mellanrum exklusivt intervjuat honom för den här boken, totalt ett 30-tal intervjuer. Hon har sett hur han utvecklats som ledare, fått honom att själv berätta om maktkamperna och om planerna på att vinna makten i partiet och i Sverige. Hon har också intervjuat över 100 personer om deras syn på honom.

Ända sedan Fredrik Reinfeldt som 20-åring gav sig in i politiken har den ena fajten avlöst den andra. I den som döptes till Slaget om Lycksele utmanade han ordföranden i ungdomsförbundet. Och vann. Det blev en smutsig kamp och sedan dess har han undvikit korridorsnack och konspirationer. Hans fiender gav honom öknamnet Ensamvargen. Ett passande epitet tycker även hans vänner, som får positiva associationer.

Reinfeldt fick också känna på hur det var att bli utskälld och utfryst när Carl Bildt var partiledare. Det var år då han bidade sin tid, läste på, studerade ledarskapet och lärde sig av andra ledares misstag. Men trots alla förberedelser för att nå Sveriges mäktigaste position har han som statsminister överraskats av motgångarna. Och visst har makten förändrat honom, säger han. Han är inte längre samma glada och spontana person. Men Reinfeldt ger inte upp, han gillar att angripa underifrån.

Läs ett utdrag ur boken

Johan Rabaeus intervjuas i DN "Jag läste boken och det var så spännande att lyfta på locket, lära sig allt om moderatgubbarna som jag inte hade en aning om. Det var så kul att se hela det här intrigmakeriet, se hur det går till. Nu slukar jag allt som står om inrikespolitik." Johan Rabaeus, som gestaltar Fredrik Reinfeldt på Orionteatern, i intervju i DN
Pressröster om Reinfeldt - Ensamvargen "Anita Kratz har gjort en gedigen insats. Det märks att hon rört sig i den politiska världen i decennier. Ett plus också för att hon låter läsaren granska hennes yrkesroll. Hon berättar utförligt om hur det kan gå till i möten mellan politiker och journalister. Dessutom, och det är väl ett tecken på att biografin är lyckad, känns det som om jag förstår hennes huvudperson oändligt mycket bättre." Erik Hammar, Smålandsposten "Det är ett fascinerande, moderat persongalleri som träder fram i boken." Folkbladet "Det är ett riktigt bra politiskt reportage och det är svårt att hitta någon svensk motsvarighet som i nutid, inte efteråt, skildrat en politisk makthavare." Janne Sundling, Resumé som ger Ensamvargen 4R av 5 möjliga "Reinfeldt Ensamvargen är ett måste för alla politiskt intresserade journalister. /.../ Anita Kratz bok om Fredrik Reinfeldts väg till posten som statsminister är en mycket välskriven och intressant berättelse." Julia Nilsson, Journalisten "Jag känner omedelbar sympati när jag läser om Fredrik. Fredrik är den som ordnar därhemma, han styr upp städscheman så att mamma kan jobba fast pappa har stuckit, han ser till att småbröderna följer systemet de har gjort upp i familjen och lägger sina grejer i de röda, gröna och blå boxarna. Fredrik engagerar sig i politiken, kanske för att mamma Birgitta har gjort ett test på honom som visar att han har ledaregenskaper, kanske för att snygga Filippa eldar på honom." Jesper Högström, Expressen "Kratz avslutar sin välskrivna reportagebok med att konstatera att avskaffandet av 'Bidragssverige' har varit Reinfeldts hjärtefråga från det han blev Muf-ordförande." Anders Jonsson, Affärsvärlden "Det är inget snack om att Anita Kratz har skrivet ett spännande stycke politisk nutidshistoria. Jag läste boken med stor behållning." Widar Andersson, Folket "Dagens rödgröna opposition bör läsa Ensamvargen. Det är klokt att lära känna en svårfångad motståndare." Monica Sundberg, Karlskoga-Kuriren "Människosyn är en fråga som intresserar statsministern, kanske än mer som ett uttryck för hans intresse för psykologi än någon längtan efter att fördjupa sig i politiska ideologier. Men i Anita Kratz’ nya, mycket gedigna bok om Reinfeldt ger han exempel på hur han försökt att bjuda nyliberalismen i partiet motstånd." Katarina Larsson, Borås Tidning "... jag törs påstå att Anita Kratz är Sveriges bästa politiska biografiskrivare. Hon lägger ner ett enormt arbete på faktainsamlande, hon är noggrann, saklig och seriös. /.../ Närmare än så tror jag inte man kommer politikern Fredrik Reinfeldt. Däremot vet man, tack vare Anita Kratz, mycket om hur han tänker." Värmlands Folkblad
Anita Kratz arbetade som politisk reporter och kommentator i över tio år på Svenska Dagbladet, innan hon gick till SVT:s Aktuellt. De senaste tre åren har hon varit verksam som frilansjournalist. Anita Kratz har tidigare skrivit Ingvar Carlsson, Erlanders siste pojke (1996).