Översättare: Ingrid Wikén Bonde
Utgivningsdatum: 2008-09-18
Recensionsdatum: 2008-10-06
ISBN: 978-91-1-301636-8

Huset vid moskén

"Det var en gång ett hus, ett gammalt hus, som hette 'huset vid moskén'". Så inleds Kader Abdolahs familjeepos som utspelar sig under flera viktiga skeden i Irans dramatiska historia.

I mittpunken står just huset vid moskén, där tre kusiners familjer bor: köpmannen Agha Jan, imamen Alsaberi och böneutroparen Agha Shoja. Familjen har under åttahundra år, generation efter generation, styrt det mesta i staden Senejan.

Basaren är stadens ekonomiska centrum - och där härskar matthandlaren Agha Jan i kraft av sina hundra anställda. Dessutom nedtecknar han allt som rör familjen, staden och huset med svärmödrar, barn, matthandlare och halvgudar.

I huset finns hela tiden berättelserna närvarande: berättelser om kärlek och svek, kvinnor med slöja och kvinnor med nylonstrumpor, om pengar och förbjudna tv-program. Huset vid moskén är ett vindlande familjedrama som utspelas i skuggan av islamska traditioner, fundamentalism och motrörelser.

Pressröster om Huset vid moskén "Det är en gripande roman Kader Abdolah skrivit. Den använder sig diskret, men effektivt, av Koranen för att frammana minnet av en förlorad värld. Dess berättelser om myror, flyttfåglar och vallfärder, blir aldrig påträngande allegoriska, men samtidigt är de tydliga nog. Sorgen över människors grymhet vilar tung över slutet, samtidigt som det ger hopp om en framtid där livet i det gamla huset vid moskén återgår till det normala." Torbjörn Elensky, DN "Kader Abdolah besitter den genuine berättarens alla förtjänster och blandar komik med tragedi, skröna med allvar. Men, säger författaren själv, det synnerligen angelägna med romanen är, att den vänder sig till oss i ämnet fåkunniga västerlänningar, som många gånger ser en terrorist i varje oriental. Därför vill han skildra det djupt mänskliga i sina personers förehavanden, i vardag, sorg och fest. Tveklöst har Kader Abdolah lyckats i sitt vällovliga syfte." Bo W Jonsson, Borås Tidning "En vacker och sorglig berättelse som skildrar Irans smärtsamma historia, sedd genom en familjs ögon. Den religiösa fanatismen blir, i all sin ohygglighet, om än inte begriplig, i alla fall något mer genomsynlig."Sydsvenska Dagbladet"Engagerande läsning. Utöver att bli inbjuden som gäst i detta hus, med dess brokiga samling historier, minnen och människor, blir läsaren verkligen medveten om med vilka otroligt olika ansikten islam kan uppenbara sig."Svenska Dagbladet"Som en skildring av verkligheten i ett land som de flesta av oss bara har en ytlig uppfattning om är boken läsvärd. Arma iranska folk!"Aftonbladet

Kader Abdolah är född i Iran 1954. Han tillhörde den underjordiska vänsteroppositionen under Shahens regim och senare under ayatollornas, tills han 1988 tvingades fly. Samma år kom han till Holland, där han alltjämt bor. Sedan 1993 skriver han sina böcker på holländska. Med romanerna Kilskrift och Huset vid Moskén fick han ett stort internationellt genombrott.