Omslagsbild: Den vassa eggen

Utgivningsdatum: 2008-08-01
Recensionsdatum: 2008-08-25
ISBN: 978-91-1-301688-7

Den vassa eggen

Ulf Lundells kreativa kaos

Med albumet Den vassa eggen togs svensk rockmusik till en ny nivå. Ulf Lundell lyckades få rockslyngeln att lämna den pubertala fasen och träda in i vuxenheten. Lundells texter handlade om den skilsmässa som höll på att slita sönder honom. Om förlusten av ett liv. Om saknaden efter ett hem och tre barn och hur kärleken till den kvinna han älskat förvandlats till en blodig vandring längs den vassa eggen. Efter Den vassa eggen var allt möjligt. Inget ämne var längre tabu.

Historien börjar skrivas en marsdag 1985 i Köpenhamn. Ulf Lundell och hans musiker checkar in på Easy Sound studio och sedan anträds en resa mot mörkrets hjärta. Musikerna förvandlar Lundells privata skilsmässokaos till en kreativ syndaflod. Den klassiska rocken dekonstrueras, ut med det insmickrande vackra och in med livets svärta. Fram växer en brutal musik där August Strindberg tar Chuck Berrys plats. Den vassa eggen blev motpolen till Ulf Lundells succéalbum Kär och galen.

1985 är också en svängtapp i svensk efterkrigshistoria. Då levde fortfarande Palme, Tage Danielsson och föreställningen om ett svenskt folkhem. Därför blir texten inte enbart till en initierad och fyllig rockbiografi, utan ger också en tidsbild av ett sedan länge försvunnet Sverige.

Pressröster om Den vassa eggen "Att Lahger väljer att begränsa sin bok till denna den kanske mest intressanta perioden i Ulf Lundells musikkarriär är ett begåvat grepp. Det gör att han tillåts tränga djupt in i vad som hände och kan ge en detaljrik bild av vem Lundell var vid den här tiden, men också själva tiden. Folkhemssverige levde fortfarande, liksom Olof Palme. Allt var lite mindre, lite oskyldigare, ochLundell var Sveriges största rockartist." Håkan Steen, Sonic "Lahger skriver med stor insikt. Han kan sin Lundell. Bokens innehåll svämmar över och blir också ett dokument över den svenska rockhistorien. Vi får möta en rad musiker som spelat med Lundell genom åren. /.../ Boken innehåller flera privata brev från Lundell som Lahger fått tillstånd att publicera. Dessa brev visar upp samma störtflod av ord som är kännetecknande för hela hans omfattande produktion. Ulf Lundén, Dala-Demokraten "Lahgers bok är i första hand ett dokument över turerna kring och tillkomsten av Den vassa eggen, Lundells nakna och trasiga och fenomenala sångcykel om ett äktenskap som inte går att rädda. Men Lahger berör också i hög grad relationen och samarbetet mellan artisten Lundell och producenten Kjell Andersson, en relation som framstår som ett parallelläktenskap, även det i kris." Stefan Whilde, Skånska Dagbladet

Håkan Lahger är en av Sveriges ledande musikjournalister och -profiler. Han startade Schlager 1980 och har bland annat skrivit böcker om proggens uppgång och fall och om det legendariska svenska skivbolaget Metronome. Hans senaste böcker är: Den vassa eggen. Ulf Lundells kreativa kaos (2008) och Dylan. En kärlekshistoria (2011).