Omslagsbild: Äventyr på riktigt

Utgivningsdatum: 2008-03-11
Recensionsdatum: 2008-03-24
ISBN: 978-91-1-301705-1

Äventyr på riktigt

Berättelsen om upptäckaren Sven Hedin

Sven Hedin satt i både Svenska Akademien och Vetenskapsakademien. Han tilldelades så många ordnar, hedersmedaljer och andra utmärkelser att han hade trillat framlänges om han burit dem alla samtidigt. Universitet över hela Europa dränkte honom i hedersdoktorat.

Ingen svensk, vare sig före eller efter honom, har nått samma hjältestatus. Han var Göran Kropp, Jan Guillou och Peter Englund i en och samma person fast tio gånger större. Sven Hedins framgång blev monumental, liksom senare hans fall från piedestalerna.

Hans kärlek till Tyskland, hans förvissning om att Ryssland hotade Europa och hans övertygelse om att han var mannen att bibringa svenskarna detta budskap satte de första fläckarna på den skinande vapensköld som blev hans då han adlades som siste svensken någonsin. Hans beundran för Hitler och aldrig sviktande stöd för Tyskland under andra världskriget berövade vapenskölden all glans och fick hjälteglorian att slockna helt.

Axel Odelberg, författare till den kritikerrosade biografin om Sven Hedins gode vän Hertig Larson, berättar den rafflande historien om upptäckarhjälten Sven Hedins uppgång och fall: hans livsfarliga reseäventyr i Centralasiens okända öken- och bergstrakter, hur han hyllades som en folkhjälte då han återvände från sina expeditioner, hans sammanträffande med många av den tidens kejsare, kungar, politiska ledare, konstnärer och författare. Och, förstås, hans möten och samtal med den man som han i en dödsruna i Dagens Nyheter den 2 maj 1945 kallade för en av historiens största ledare någonsin, Adolf Hitler.

Sven Hedin var mannen som hittade rätt i geografin men gick vilse i politiken.

270 kr Bok - Häftad
Utgiven: oktober 2014
Utgiven: oktober 2014

Pressröster om Äventyr på riktigt "Till stor del med hjälp av Hedins egna ord, om än omstöpta, kokar han ner detta innehållsrika liv till knappt 600 sidor gastkramande läsning ... Odelberg har skrivit en medryckande bok om denne fängslande man som i sin storhets uppgång och fall sammanfattade en värld som för alltid förändrades." Lasse Berg, Dagens Nyheter"Som historia är det oemotståndligt, och det märkliga är bara att den inte har berättats förr, i fullt format. Men nu är det gjort, hoppeligen kan det bidra till att det blir möjligt att prata om Hedin igen, på allvar." Mats Arvidsson, Kulturnytt P1"Sven Hedin kan lätt bli föremål för ett ganska lättköpt moraliserande från eftervärldens sida. I den fällan tycker jag inte att Axel Odelberg har fallit i denna utmärkta levnadsteckning." Erik Hedling, Sydsvenskan"Axel Odelbergs biografi är lättsam att läsa och ger mycket informativ fakta om Sven Hedin och den tid han levde i." Kjell-Ove Cederqvist, Dagbladet"Det är spännande läsning inte bara för en generation som minns namnet Sven Hedin utan minst lika mycket för dem som bekantar sig med denne märklige man från det oscarianska Sverige, hans ära och hans vanära, ett liv på tinnarna, i dubbel mening, och i djup förnedring." Bengt Ingvar Ekman, Borås Tidning

Axel Odelberg är författare och journalist med ett förflutet som bland annat ekonomireporter, utrikeskorrespondent, ledarskribent, litteraturkritiker och kolumnist.

Han har tidigare kommit ut med böckerna Monopolbrytarna (1995), De fattiga och de rika (1998), Hertig Larsson - Äventyrare, missionär, upptäckare (2003), Äventyr på riktigt. Berättelsen om upptäckaren Sven Hedin (2008) och Vi som beundrade varandra så mycket - Sven Hedin och Adolf Hitler (2012). Den sistnämnda nominerades till Stora Fackbokspriset 2012.