Utgivningsdatum: 2010-10-04
Recensionsdatum: 2010-10-20
ISBN: 978-91-1-302453-0

Hemligheternas brödraskap

Om de svenska frimurarnas historia
Nattliga sammankomster på kyrkogårdar, invigningsriter där man dricker blod och offrar små barn. Få ordenssällskap omgärdas av så ohyggliga myter som frimurarna.

Denna unika bok ger den historiska bakgrunden och belyser ordens utveckling och anpassning till det moderna samhället. Det är en historia om ett socialt, politiskt och ekonomiskt nätverksbyggande mellan människor i samhällets olika skikt och om en avsevärd vänskapskorruption. Men det är även en berättelse om en informell demokrati, ordensmystik, manliga riter, välgörenhet, vitterhet, andlig utveckling och tankar om att skapa ett bättre samhälle. En viktig aspekt i sammanhanget är också frimureriets betydelse som meditativ mötesplats för människor med skiftande bakgrund. Därför kommer upplevelsen av att vara frimurare att ges stort utrymme i boken.

Varför var det så viktigt för Axel Wrede Sparre, Axel von Fersen och Arvid Lindman att vara frimurare - och varför är det så angeläget att vara frimurare i dag, såsom exempelvis Martin Lönnebo, Anders Björck och Jan Hjärpe är?

Under loppet av tvåhundrafemtio år har motiven till att ingå i frimurarorden varierat betydligt, men det finns även gemensamma nämnare som löper som en röd tråd genom ordens historia. En av de väsentligaste bevekelsegrunderna är frimurarordens betydelse som smältdegel för kända och okända människors behov av en djupare andlighet och förståelse av tingens ordning. Därför blir boken även en idéhistorisk odyssé med fokus på människans behov av hopp och tro i tillvaron.

Peter Ullgren är docent i historia vid Lunds universitet och har efter flera år som universitetslektor övergått till att vara frilansande författare. Han har skrivit ett tiotal böcker med inriktning på stormaktstidens kultur och samhälle. Hans senaste bok, En makalös historia. Magnus Gabriel De la Gardies uppgång och fall, nominerades 2015 till Årets bok om svensk historia av nättidningen Svensk Historia.