Utgivningsdatum: 2010-10-04
Recensionsdatum: 2010-10-20
ISBN: 978-91-1-302453-0

Hemligheternas brödraskap

Om de svenska frimurarnas historia
Nattliga sammankomster på kyrkogårdar, invigningsriter där man dricker blod och offrar små barn. Få ordenssällskap omgärdas av så ohyggliga myter som frimurarna.

Denna unika bok ger den historiska bakgrunden och belyser ordens utveckling och anpassning till det moderna samhället. Det är en historia om ett socialt, politiskt och ekonomiskt nätverksbyggande mellan människor i samhällets olika skikt och om en avsevärd vänskapskorruption. Men det är även en berättelse om en informell demokrati, ordensmystik, manliga riter, välgörenhet, vitterhet, andlig utveckling och tankar om att skapa ett bättre samhälle. En viktig aspekt i sammanhanget är också frimureriets betydelse som meditativ mötesplats för människor med skiftande bakgrund. Därför kommer upplevelsen av att vara frimurare att ges stort utrymme i boken.

Varför var det så viktigt för Axel Wrede Sparre, Axel von Fersen och Arvid Lindman att vara frimurare - och varför är det så angeläget att vara frimurare i dag, såsom exempelvis Martin Lönnebo, Anders Björck och Jan Hjärpe är?

Under loppet av tvåhundrafemtio år har motiven till att ingå i frimurarorden varierat betydligt, men det finns även gemensamma nämnare som löper som en röd tråd genom ordens historia. En av de väsentligaste bevekelsegrunderna är frimurarordens betydelse som smältdegel för kända och okända människors behov av en djupare andlighet och förståelse av tingens ordning. Därför blir boken även en idéhistorisk odyssé med fokus på människans behov av hopp och tro i tillvaron.

Peter Ullgren är författare, docent och lektor i historia vid Linköpings universitet. Han har tidigare skrivit flera böcker om stormaktstidens samhälle och kultur. Exempelvis: Lantadel – Adliga godsägare i Östergötland och Skåne vid 1600-talets slut, Herrgårdsspöken, Uppsnappade brev. Karl XII:s soldater i Norge 1716, Det stora nordiska kriget 1700–1721. En berättelse om stormakten Sveriges fall, Hemligheternas brödraskap. Om de svenska frimurarnas historia.