Omslagsbild: Monsieur Linh och den lilla flickan

Översättare: Lisa Lindberg
Utgivningsdatum: 2011-03-08
Recensionsdatum: 2011-03-28
ISBN: 978-91-1-301712-9

Monsieur Linh och den lilla flickan

En gammal man står i aktern på en båt. I sin famn håller han en lätt resväska och ett nyfött barn, som är ännu lättare än resväskan. Den gamle mannen heter Monsieur Linh. Han är den ende som vet att han heter så, för alla som har vetat det är döda.
Han står i aktern på båten och ser sitt hemland försvinna i fjärran - förfädernas och de döda släktingarnas land - alltmedan barnet i hans famn sover.

Monsieur Linh är en mycket gammal man som tvingats lämna sin krigshärjade hemby i ett land någonstans i Sydostasien. Det enda han får med sig på sin flykt undan kriget är en liten resväska med några avlagda klädesplagg, ett gulnat familjefoto och en näve jord från hembyn. I hans famn vilar en nyfödd flicka vars föräldrar är döda - Monsieur Linh har tagit på sig ansvaret för att rädda henne till ett nytt liv i ett främmande land.

Efter en lång båtresa kommer Monsieur Linh och den lilla flickan till en stor hamnstad någonstans i Europa där klimatet är kyligt och vädret grått. Monsieur Linh hamnar på en flyktingförläggning. Där tycker de andra flyktingarna att Monsieur Linh beter sig konstigt, och de skrattar åt hans tafatthet och sorgsna uppsyn. Varje dag går han till en liten park där han lär känna Monsieur Bark, en man som nyligen förlorat sin hustru och som likt Monsieur Linh befinner sig i ett känslomässigt ingenmansland.
Mellan de två männen uppstår en djup och varm vänskap. Trots att de inte förstår varandras språk upphör de inte att samtala.

Så förflyttas Monsieur Linh till "ett slott i en vacker park", vilket i själva verket är ett hem för senila och där han hålls inspärrad. Monsieur Linh rymmer sin väg för att hinna till ett möte med Monsieur Bark. Upplösningen på denna berättelse om landsflyktens fasor, krigstraumat och utanförskapet, blir omskakande.

"Charmerande om vänskap" Norrtelje Tidning "Med en alldeles egen röst och lätt hand behandlar den franske författaren Philippe Claudel ämnen som krig, exil och främlingskap. Det är en vacker och mycket läsvärd saga om vänskap och om vänskapens förmåga att väcka liv."Bengt Annebäck
Philippe Claudel intervjuas i TV4
Vackert och hjärtknipande "Jag hade svårt att hindra mig själv från att sluka boken, för trots det mycket långsamma tempot, där upprepandet i den gamle mannens exiltillvaro håller takten och räknar tiden, var det andlöst spännande. Trots att Monsieur Linhs öde är ohyggligt grymt och brutalt kom jag flera gånger på mig själv med att le under läsningen. Så vackert och hjärtknipande skildras vänskapen mellan de ensamma äldre männen och kärleken till den lilla flickan i Monsieur Linhs famn." /Maria Hamberg
allehanda.se
"Han lyckas gestalta känslor och locka till inlevelse utan att bli sentimental eller manipulativ"

Philippe Claudel, f. 1962, har återvänt till sin barndomsstad Dombasle-sur-Meurthe-et-Moselle utanför Nancy, efter att ha varit verksam som fransklärare i 15 års tid på olika platser i Frankrike.

Landskapet i regionen Lorraine är alltid mycket närvarande i Claudels böcker och i debutromanen Meuse l’oubli från 1999 spelar floden Meuse en viktig roll. Det var dock med Grå själar (2006) - första delen i en löst sammansatt krigstrilogi - som Claudel fick sitt stora internationella genombrott. Romanen belönades med ett flertal litterära priser och framröstades som årets bästa bok i Frankrike av bokhandlarna, innan den filmatiserades och översattes till trettiotalet språk. Svenska deckarakademin utnämnde Grå själar till bästa utländska deckare 2006.
I den så kallade krigstrilogin ingår också La petite fille de Monsieur Linh och Brodecks rapport. Samtliga tre romaner skildrar olika aspekter på kriget och den mänskliga ondskan. Grå själar tar upp skuldproblematiken och förövarens roll, La petite fille de Monsieur Linh är en fabel om krigstraumat och exilens villkor medan Brodecks rapport gestaltar främlingshatet och massans mekanismer.

Philippe Claudel  är en mångbegåvad författare. I oktober 2008 hade hans teaterpjäs Parle-moi d’amour premiär och i februari samma år visades på Berlinfestivalen hans första långfilm Il y a longtemps que je t'aime med Kristin Scott Thomas och Elsa Zylberstein i huvudrollerna. Hans andra film Tous les soleils gick upp på de franska biograferna 2011.

I januari 2012 valdes Philippe Claudel in i l’Académie Goncourt där han efterträder Jorge Semprun.