Omslagsbild: Blixtkrig!

Utgivningsdatum: 2008-05-08
Recensionsdatum: 2008-05-26
ISBN: 978-91-518-5106-8

Blixtkrig!

1939-1941
Blixtkrig är de utpräglat snabba militära operationer som främst bygger på överraskning och som går ut på att anfallstrupperna snabbt ska nå slutmålen. Benämningen blev vanlig genom det tyska angreppet på Polen 1939.

Genom decennierna som följt efter 1939 har begreppet blixtkrig blivit föremål för åtskilliga missförstånd, vanföreställningar och feltolkningar. Många myter har florerat. Denna bok vederlägger många av dem och visar bland annat att tyskarna inte hade något specifikt blixtkrigskoncept. Snarare hade de förfinat förmågor som sedan länge varit eftersträvade inom krigskonsten. Just detta framgår väl av de många exemplen från individers och små stridenheters stridsupplevelser.
Niklas Zetterlings nya bok förklarar fenomenet blixtkrig, sätter in det i ett längre historiskt sammanhang och, framför allt, beskriver hur det tedde sig för de enskilda soldaterna - på bägge sidor fronten. Blixtkriget avser ju främst den tyska krigföringen 1939-1941, men som Zetterling visar var de varken först eller sist med det här slaget av överraskningsanfall.
Bokens tyngdpunkt ligger i exempel från fälttågen i Polen 1939, Norge 1940, Västeuropa 1940 och Sovjetunionen 1941, där varje exempel dels är en läsvärd skildring från de enskilda soldaternas horisont, dels beskriver en unik aspekt på blixtkriget.
Boken bygger på ett antal ögonvittnesskildringar som visar hur enskilda individer, plutoner, kompanier och bataljoner stred. Dessa knyts samman och sätts in i sitt sammanhang genom att författaren mellan skildringarna beskriver de övergripande aspekterna av tyskarnas blixtkrigföring. På så sätt kan läsaren förstå både det stora och det lilla perspektivet, samtidigt som skildringen blir levande tack vare de omfattande personliga skildringarna.

Pressröster om Blixtkrig 1939-1945 "Och det han funnit pesenterar han på ett koncist, stringent och övertygande sätt. Det är böcker av den här kalibern som ger oss ny förståelse för historiens skeenden."Populär Historia"Niklas Zetterlings arbete ger den som är militärhistoriskt intresserad en god översikt med kloka påpekanden. Detta är populärvetenskap med betoning på ordets båda led."Östran"Till sist ett bra exempel på krigshistoria. Niklas Zetterling har omvärderat det berömda tyska 'blixtkriget' i 'Blixtkrig 1939-41'. Zetterling visar övertygande att vi gått på en tysk propagandamyt."Helagotland

Niklas Zetterling, född 1963, arbetar som forskare på Försvarshögskolan. Han debuterade 1995 med Avgörandets ögonblick, en bok om invasionen i Normandie, som han skrev tillsammans med militärhistorikern Michael Tamelander.
Han har därefter skrivit ett flertal böcker om militärhistoria.