Omslagsbild: Det stora nordiska kriget 1700-1721

Utgivningsdatum: 2008-09-25
Recensionsdatum: 2008-10-13
ISBN: 978-91-518-5107-5

Det stora nordiska kriget 1700-1721

En berättelse om stormakten Sveriges fall
Karl XII:s bana som krigarkung varade mellan åren 1700 och 1718 och var den svenska stormaktstidens sista stora utandning. Berättelsens röda tråd är ett hav av tusen röster, som i mörker och ljus skildrar kriget från många olika sidor. Tillsammans levererar dessa människor en gripande helhetsberättelse om kriget. När krigets larm slutat och allting var över hade 200 000 man från Sverige-Finland stupat.

År 1700 hade Sverige anfallits av en mäktig anfallskoalition bestående av Danmark, Ryssland och Sachsen-Polen. Stormakten Sveriges Östersjövälde skulle krossas. Sverige slog emellertid Europa med häpnad och svarade med en förödande militär slagkraft. Svenskarnas taktik var att anfalla först och att hålla inne med muskötelden tills man såg det vita i fiendens öga. Samtidigt var kavalleriet med sin pilspetsformering ett fruktansvärt vapen.
I slutändan kunde dock inte Sverige stå emot alla fiender man fick emot sig. När Det stora nordiska kriget slutade 1721 hade Östersjöväldet förlorats och Ryssland steg fram som den starkaste makten vid Östersjön.
Den långa ofredstiden tärde hårt på soldaterna och hemmafronten. Rikets existens stod på spel. Men detta var också enväldets tid. Karl XII vägrade att ge upp och soldaterna visste ofta inte vad som väntade bakom nästa vägkrök, bara att kriget skulle fortsätta. Många soldater stupade i hav av blod, eller mötte döden i fjärran fält- eller fångläger.
Vittnesmålen från kriget skildrar stålbad bortom det fattbaras gränser. Kunde man ta livet av sina egna utan att själv förlora förståndet? Kan man leva med att bränna upp kyrkor med instängda kvinnor och barn? Hur kändes det att se kamrater tryckas in under isen och dränkas ihjäl, medan fienden skrattande såg på? Skulle soldathustrun därhemma klara livhanken på sina tio barnamunnar med en halvfrusen leråker som behövde plöjas? Gud var ofta den enda trösten. Hemmavid rådde tidvis pest, hungersnöd och missväxt. I bevarade brev och dagböcker framträder människorna som genomlevde denna svåra kristid och det är också deras berättelser som står i centrum i denna bok. Berättelsens röda tråd är ett hav av tusen röster, som i mörker och ljus skildrar kriget från många olika sidor. Tillsammans levererar dessa människor en gripande helhetsberättelse om kriget. När krigets larm slutat och allting var över hade 200 000 man från Sverige-Finland stupat.

Pressröster om Det stora nordiska kriget 1700-1721 "Peter Ullgrens bok rymmer visserligen det mesta som vi förväntar oss att en bok om kriget skall innehålla - redogörelser för Karl XII:s fälttåg, slaget vid Poltava och den besynnerliga stridstaktik som fungerade suveränt i offensiver men som var hopplöst usel i försvarslägen, med mera - men det som lyfter boken är den medvetet mikrohistoriska vinklingen."Dick Harrison, Svenska Dagbladet"Historikern Peter Ullgren har på ett lysande sätt samlat 21 års krigselände i en och samma bok."Skaraborgs Allehanda

Peter Ullgren är författare, docent och lektor i historia vid Linköpings universitet. Han har tidigare skrivit flera böcker om stormaktstidens samhälle och kultur. Exempelvis: Lantadel – Adliga godsägare i Östergötland och Skåne vid 1600-talets slut, Herrgårdsspöken, Uppsnappade brev. Karl XII:s soldater i Norge 1716, Det stora nordiska kriget 1700–1721. En berättelse om stormakten Sveriges fall, Hemligheternas brödraskap. Om de svenska frimurarnas historia.