Omslagsbild: Kungens komediant

Utgivningsdatum: 2007-08-14
ISBN: 978-91-1-301744-0

Kungens komediant

I den andra delen av Agneta Pleijels släktkrönika får vi möta skådespelaren Lars Hjortsberg. Redan som sexåring får han en roll vid Gustaf IIIs opera. Han kom att stå kungen nära, vilket på gott och ont präglade hans liv. En roman om sanning, maktspel, liv och kärlek.

Lille Lars älskar att få applåder och bli kysst av skådespelerskor. Det får han, nästan till övermått. Men när han första gången uppfångar kungens blick anar han inte vad det kan innebära att bli monarkens gunstling. Lars, stenhuggarsonen i Stockholm, föddes samma år som Gustaf III genomförde sin statskupp och skapade en opera på svenska språket.
I den andra delen av Agneta Pleijels släktkrönika - som inleddes med Drottningens chirurg - får vi möta skådespelaren Lars Hjortsberg (1772-1843). Redan som sexåring får han en roll vid Gustaf IIIs opera. Han kom att stå kungen nära, vilket på gott och ont präglade hans liv. I romanen får han själv kommentera sitt liv: som Gustav III:s garcon bleu eller ofrälse page, som kungens bibliotekarie på Haga och i kriget mot Ryssland, och som hans högläsare under de dygn som kungen levde efter Anckarströms skott på operamaskeraden.
Lars Hjortsberg blev med tiden svensk teaters okrönte teaterkung. Han var Bellmans yngre vän och medsångare och en lysande komediskådespelare, ofantligt älskad av publiken. Här följer vi honom från den stund då han formligen föds in i teaterns värld av sång, dans och musik. Hans fattiga mamma blir antagen till operarkören och lyckas få in fyra av sina barn vid de kungliga teatrarna. Lars blir den mest namnkunnige.
Om vi i den första romanen via kirurgen Herman Schützer fick bekanta oss med kirurgyrkets framväxt i Sverige, så handlar det nu genom hans yngre släkting Lars om skådespeleriet. Ett yrke eller en existensform? Kan man förklä sig till att bli sig själv? Kungens komediant är lika mycket en historisk roman som en samtida berättelse. Om sanning, maktspel, liv och kärlek. 

"Det var då jag för första gången fick tanken att allas våra liv ingick i ett stort spektakel, och att utkastet satt i kungens huvud. Jag fick för mig att alla, fattiga som rika, adel som ofrälse, ingick i en föreställning inne i majestätets huvud. En kung, särskilt en som var högt begåvad för teatern, önskade naturligt nog själv tillsätta rollerna."

Mer om författaren
59 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: april 2008
109 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Peder Falk
Utgiven: oktober 2007

SENASTE RECENSIONERNA

Pressröster om Kungens komediant "Agneta Pleijel har en svårslagen förmåga att göra läcker och smaklig prosa. Och den goda smaken är inte bara formell, utan också etisk: Hon lämnar inte ut sina figurer hur som helst - vare sig de är autentiska eller påhittade är hon solidarisk med dem, och ser till att inte släppa oss alltför nära." Kajsa Öberg Lindsten, Göteborgs-Posten"Samtidigt finns det mycket som kan kallas för storslaget i romanen. Dess både nogsamma och fria arbete med tidstypiska 1700- och 1800-talsdetaljer. /.../ Men särskilt vill jag framhålla romanens insiktsfulla skildringar av maktens dynamiker, mellan en kung och hans folk, och mellan enskilda människor." Hanna Hallgren, Aftonbladet"Agneta Pleijel är en av svensk litteraturs allra styvaste berättare och hennes förmåga att som prosakonstnär få en hel epok att träda fram med ljud, ljus, röster, rörelser och stämningar och omsluta läsaren är ingenting annat än mästerlig." Bo-Ingvar Kollberg, Upsala Nya Tidning"”Jag vet inte själv vad min konst ska kallas. Komik, natursanning eller människotrohet? Av den vann jag min berömmelse, rätt ansenlig enligt somliga, och fick komplimanger och pris.” Det är Hjortsberg som talar. Men kanske också Pleijel. Hon gör det bra." Anders Johansson, Expressen"Sällan har intelligentare iakttagelser om teaterkonsten formulerats. ”Opera är förtrollning” förmanar Gustav III i texten, och lika förtrollande blir Pleijels egen prosa när hon skriver om denna flyktiga konstart, utan att för den skull glömma den skriande skillnaden mellan hovets nöjen och folkets misär, mellan makt och maktlöshet, mellan bröd och skådespel." Cecilia Lindemalm, Södermanlands Nyheter"Det är en roman som med alla sina konster och färdigheter tar andan ur sin läsare." Curt Bladh, Sundsvalls Tidning"Hvis du, min læser, har besluttet dig for i al fald at læse én god bog her i foråret, så lad det være Agneta Pleijels ‘Kongens komediant’. Den har nemlig alt det, som god litteratur rummer: et sprog med mange nuancer, der er fordansket på suveræn vis, en historie, som fra første side fænger og fængsler, nogle fint tegnede karakterer og endelig en handling, man fascineres af."Mette Winge, Politiken

Agneta Pleijel, född i Stockholm 1940, uppvuxen i Stockholm, Lund och USA, är numera sen länge tillbaka i sin födelsestad. Under studierna i Göteborg (etnografi, filosofi och litteraturhistoria där hon tog en fil.lic.) frilansade hon som litteraturkritiker. 1968 anställdes hon på Aftonbladets kulturredaktion. Efter ett mellanspel som redaktör för Ord och Bild blev hon kulturchef på Aftonbladet (1975-79).

Hon debuterade som dramatiker 1969 och nådde tidigt stora framgångar, fr a med dramat Kollontaj (i bokform 1979), om den sovjetiska ambassadören och författaren Alexandra Kollontaj. Där blev ett tema synligt: kvinnors skapande i relation till män, makt, samhälle och historia, som har blivit genomgående i hennes rika författarskap. Som poet debuterade hon 1981 med Änglar, dvärgar. Men det stora genombrottet kom nog med romanen Vindspejare (1987), en berättelse från Sverige och Java som hämtade näring ur den egna familjehistorien.

Den följdes av romanerna Hundstjärnan och Fungi. 1997 kom En vinter i Stockholm, en kort och brännande samtidsroman om en kärlek som utsätts för extremt hårda prov. I Lord Nevermore (2000) gestaltas relationen mellan könen i en storslagen, närmast symfonisk form. Romanen är ett triangeldrama mellan två intellektuella män (med verkliga och polska förebilder) och en kvinna. Handlingen omspänner det dramatiska 1900-talet och rör sig i flera världsdelar.

Hon återvände därefter till dramatiken och utgav också en ny diktsamling, Mostrarna och andra dikter (2004). Men hösten 2006 var Agneta Pleijel tillbaka i prosan med den första i en serie romaner med motiv från ett historiskt Stockholm (där hon fabulerar runt gestalter i sin egen släkt). Drottningens Chirurg berättar om en läkare verksam under andra hälften av 1700-talet. 2007 utkom den andra delen, Kungens komediant, där vi möter Lars Hjortsberg som debuterar redan som 6-åring på Gustav III:s opera. Den tredje och sista delen, Syster och bror handlar om Lars Hjorts barnbarn, Albert and Helena.

Agneta Pleijels böcker har översatts till en rad språk och hon har mottagit flera litterära priser, bl a Selma Lagerlöfpriset och Övralidspriset. Lord Nevermore nominerades till Nordiska Rådets stora pris.

Vid sidan av sitt breda författarskap deltar hon ofta i samhällsdebatten. På
90-talet var hon professor i drama vid DI. 1988-90 var hon ordförande i Svenska PEN-klubben.  

Utmärkelser:

Esselte priset, 1987, för Vindspejare
Stora romanpriset, 1987, för Vindspejare
Svenska Bokhandelsmedhjälpare-föreningens pris "Din bok - vårt val", 1987, för Vindspejare
Gleerups litterära pris, 1997
Övralidspriset, 1999
Svensk Biblioteksförenings Aniarapris, 2000
Gerard Bonniers pris, 2000
Sveriges Radio P1:s romanpris, 2001
Selma Lagerlöfs litteraturpris, 2001
Gustaf Frödings stipendium, 2002
Albert Bonniers Stipendiefond för svenska författare, 2012
Nominerad till Augustpriset 2015 för Spådomen

Mer om författaren

Fler titlar av samma författare

More

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.

Den här webbplatsen är skyddad av Google Privacy Policy och Terms of Service.