Omslagsbild: Kleopatra

Utgivningsdatum: 2009-03-20
Recensionsdatum: 2009-03-30
ISBN: 978-91-518-4977-5

Kleopatra

Liv och legend

Kleopatra VII (69-30 f.Kr.) är en av världshistoriens mest kända kvinnor. Konstnärer och författare har i århundraden använt sig av hennes liv på ett sätt som skapat en livskraftig myt om kvinnlig passion, övermod och undergång. Filmer och tv-serier har förvandlat henne till en erotisk ikon i lyxförpackning. Ändå är hennes historia för de flesta i det närmaste okänd.

Vad är sanning och vad är myt i den fascinerande historien om Egyptens sista drottning? Kleopatra - liv och legend är berättelsen inte bara om vad som hände, utan förklarar också hur den arkeologiska och historiska forskningen resonerat i sin jakt på svar. Här framträder de romerska fältherrarna Julius Caesar och Marcus Antonius med vilka Kleopatra fick sina fyra barn, tillsammans med den brokiga skara människor som omgav kvinnan romarna i sin propaganda utmålade som "det ödesdigra olycksvidundret".
Det är en berättelse om kulturkrockar, kapprustning och storpolitiska konflikter, men det är också en historia om fördomar och könsroller som trots avståndet i tid och rum framstår som relevant än idag. Frågor kring kärlek, makt och synen på kvinnan förr och nu blir tydliga när Kleopatra sätts in i sitt historiska sammanhang, från antikens historieskrivare till nutida populärkultur.

"Synnerligen läsvärt" "Synnerligen läsvärt om den mytomspunna egyptiska drottningen Kleopatra."Dick Harrison ger julklappstips i Tidningen VI
Pressröster om Kleopatra "En ny svensk biografi, "Kleopatra. Liv och legend", ger utförligt besked. Den är skriven av antikvetaren Allan Klynne. Han vet att berätta en god historia, samtidigt som han är noga med att så långt det bara går skilja fakta från legendbildning, en svår uppgift på just det här området. /.../ Här går Klynne, så gott som oanmäld, in i främsta ledet bland våra historieskribenter." Anders Cullhed, Dagens Nyheter"Kunnigt, lärt och lätt fyller antikvetaren Allan ­Klynne en lucka i vår litteratur genom att söka den verkliga ­människan bakom legenden Kleopatra."Sture Linnér, Svenska Dagbladet"Det är naturligtvis Kleopatra det gäller och om henne har den svenske antikforskaren Allan Klynne skrivit en alldeles utomordentligt gedigen lärorik och – ja, faktiskt – också spännande bok." Merete Mazzarella, Sydsvenskan"Allan Klynne har skrivit en suverän bok om Kleopatra och hennes samtid." Jan-Ole Engkvist, Norra Skåne"Klynne framställer med spänst och schwung ett av de mest omtumlande skeendena under antiken. Särskilt skicklig är Klynne på att väva in historiska fakta i berättelsens ram. Så får läsaren Roms politiska styrelseskick och Alexandrias stadsuppbyggnad sig till livs av bara farten. Inte ens ptolemaiernas komplicerade släktträd blir tungt att ta till sig – i sanning en bedrift. /.../ Allan Klynnes Kleopatra. Liv och legend är en djupt kunnigt ledd vandring i antikens på en gång tillgängliga och främmande värld, en eftertänksam biografi om en av världshistoriens största profiler och inte minst en lustfylld läsupplevelse. Jag rekommenderar den varmt!Ida Östenberg, Bohusläningen"Allan Klynne, en av Allt om Historias skribenter, tillhör Sveriges främsta experter på antikens Rom. I denna intressanta bok porträtterar han den egyptiska drottningen Kleopatra, som hade kärleksförhållanden med både Julius Caesar och Markus Antonius."Allt om Historia
"Betyg: EEEE" Emmas boktips "Över huvud taget tycker jag att Klynne håller ett mycket sympatiskt tonfall och att boken är välskriven, underhållande och intressant."
emmasboktips.blogspot.com

Allan Klynne är född 1965 i Stockholm och disputerade i antikens kultur och samhällsliv 2002. Han var forskarassistent vid det Svenska Institutet i Rom 2003–2007 och är sedan 2010 knuten till Stockholms universitet.