Omslagsbild: Välgörarna

Utgivningsdatum: 2008-10-16
Recensionsdatum: 2008-11-03
ISBN: 978-91-1-301796-9

Välgörarna

Den motvillige journalisten

Välgörarna är en historia om en man som egentligen inte ville lägga sig i, men som till slut inte tål att se hur en biståndsorganisation lurar och utnyttjar både dem som vill göra gott och dem som desperat behöver hjälp.

Ninos Melke Mire får nys om att den hyllade butikskedjan Bistånd från Hand till Hand lurar godtrogna kunder och välmenande volontärer. Bakom BHH ligger en sekt som stoppar pengarna i egen ficka.

När varken polis eller myndigheter tycks reagera ger han sig i lag med den tredje statsmakten, vars syfte han tror är att avslöja sanningen, och där kollegor hjälper varandra. Med hjälp av kollegan Emil, sektavhopparen Ingrid och sina assyriska släktingar runt om i världen upptäcker han ekonomisk brottslighet på global nivå - och att sektens ledare inte skyr några som helst medel för att tysta dem som vill avslöja verksamheten. Följ med på en resa genom ett Sverige där de flesta helst vill "gå på semester" och vidare ut i en värld full av lögner.

Nuri Kino och Jenny Nordberg är undersökande journalister. De har rapporterat från många länder, de har producerat dokumentärfilmer och de har vunnit otaliga utmärkelser. Välgörarna är deras första roman om Ninos MelkeMire.

Läs ett utdrag ur boken

93 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: maj 2008
129 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Magnus Roosmann
Utgiven: november 2008

Pressröster om Välgörarna "Spänning i rasande tempo – med humoristisk touch."Lasse Hallberg, Sundsvalls Tidning"Sammantaget är Välgörarna - den motvillige journalisten en brokig, underhållande, spännande och mycket välbehövlig bok. Den är inte bara en omskakande berättelse om hur lätt det är att luras när det gäller goda gärningar utan den är också en intressant skildring av Sverige och av journalistik ur olika perspektiv."Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet"När ni har läst klart Stieg Larssons böcker, så kan ni gå över till ”Välgörarna”. Dels så har de samma stil och samma teman, det vill säga journalister som gör avslöjanden och har ett uttalat politiskt budskap./.../ För mig är en av den här bokens stora värden att de sätter assyrierna i Södertälje i en annan dager en den vi är van vid. Boken skulle inte vara så underhållande om inte en av författarna hade så bra inblick i det assyriska."Mikael Vasara, Sourze.se"Här finns goda iakttagelser av egenheter i det svenska samhället. Rätsidorna och avigsidorna i journalistyrket beskrivs med stor humor. Och så får läsaren en fascinerande inblick i det assyriska folkets liv. Jag väntar otåligt på att få läsa mer om Ninos Melke Mire."Svante Lundgren, Vasabladet"Skildringen av journalist-Sverige är superelak – men också väldigt rolig."Lena Kvist, Smålandsposten"Jag måste erkänna att jag längtat efter den här boken. Äntligen kommer en fräsch och frisk fläkt i deckargenren, långt från trötta kommissarier, brutala mord och dystert polisarbete."Kristianstadbladet"Årets överraskning 2008!"Leva"”Välgörarna” är en dramaturgiskt skickligt hopknuten roman där inget halkar efter, tätt och lättläst – ”kher” skulle Ninos säga."Gefle Dagblad
Nuri Kino är en av Sveriges mest prisbelönta journalister och dokumentärfilmare. Han har rapporterat för samtliga större svenska medier samt ett antal utländska. Han var en av de svenska journalister som 2001 avslöjade kopplingen mellan UFF:s klädinsamlingar för välgörenhet och en dansk sekt som bildades på 1970-talet och behåller stora delar av pengarna i egen ficka. Idag återfinns samma verksamhet i ett sjuttiotal länder världen över, och dess ledare är internationellt efterlyst.

Jenny Nordberg har arbetat som undersökande journalist både i Sverige och USA. Hon har vunnit flera utmärkelser, däribland för reportage i Sveriges Radio och The New York Times. Hon är bosatt i New York och skriver även kolumner för Svenska Dagbladet.