Omslagsbild: Barn 44

Översättare: Karin Andrae
Utgivningsdatum: 2009-03-19
Recensionsdatum: 2009-04-06
ISBN: 978-91-1-301801-0

Barn 44

Moskva 1953. Stalins järngrepp är hårt och obarmhärtigt och säkerhetstjänsten är brutal och urskiljningslös. I detta "perfekta" samhälle verkar officeren Leo Demidov - en krigshjälte som också är hängiven sovjetmedborgare och lojal mot sin arbetsgivare. Men han har börjat tvivla ... tvivla på ett samhälle som kommenderar sina medborgare att tro att brott inte existerar och där oskyldiga kan torteras till döds och man försöker mörka ett barns död. För, som titeln anger, handlar det om en lång rad ouppklarade barnamord.

Atmosfären och tidsandan i Stalins Sovjet tillsammans med de brutalt omskakande barnmorden, samt det faktum att den baserar sig på verkliga händelser, gör Barn 44 till en sällsynt begåvad och häftig thriller.

Tom Rob Smith belönades i kategorin "Waterstone's New Writer of the Year" av 2009 Galaxy British Book Awards.

Pockethöjdare "Spännande, och kusligt, om ett fruktansvärt politiskt system."Kenneth Gysing, Femina
Pressröster om Barn 44 "'Barn 44' utvecklas till en rafflande sidvändare med för genren ovanligt höga ambitioner vad gäller den politiska analysen."Diana Holmberg, Helsingborgs Dagblad"Rob Smith behärskar mästerligt miljö och personskildring. Intrigen har spets (med skruv!) och debuten kan inte annat än applåderas."Per Erik Tell, Kristianstadsbladet

Tom Rob Smith är född 1979. Hans mamma är svenska och hans pappa engelsman. Smith växte upp i södra London, där föräldrarna restaurerade och sålde antikviteter samt gamla böcker. Smith blev tidigt besatt av berättelser av såväl Roald Dahl som Stephen Spielberg. Efter att ha tagit examen i engelsk litteratur vid Cambridge fick han ett skrivarstipendium som förde honom till universitetet i Pavia i Italien.

Tillbaka i England igen började han skriva för populära tv-såpor, och hamnade 2004 i Kambodja där han i sex månader (och 60 avsnitt) var med och skrev för landets allra första såpa. Väl hemma i Dulwich i södra London igen fick han uppmaningen att omvandla manuset till Barn 44 till en bok - det var ursprungligen ett filmmanus. Det färdiga manuset fick emellertid regissören Ridley Scott upp ögonen för och det dröjer kanske inte alltför länge innan vi får se boken som film i alla fall.
Barn 44 blev ett omedelbart genombrott som också nominerades till Bookerpiset, och rättigheterna har sålts över hela världen.