Omslagsbild: Bryssel

Utgivningsdatum: 2008-01-22
Recensionsdatum: 2008-02-04
ISBN: 978-91-1-301809-6

Bryssel

I Bryssel sitter en trettiofemårig man på ett hotellrum. Och minns. Hans libanesiske granne gråter på nätterna.
I Bryssel sitter en trettiofemårig man på ett hotellrum och minns sin barndom, hur han mötte kvinnan som blev gravid med hans barn, och som sen helst inte ville ha honom i sitt liv. Han minns resor i Israel och vänner där.
I Bryssel sitter en trettiofemårig man på ett hotellrum och minns och i rummet intill sitter en tolvårig flicka från Libanon som lämnats ensam där av sin farbror. Det verkar som om de bara har varandra.

Mats Kolmisoppis böcker är ett slags nutidsarkeologi, poetiska sammanfattningar av tankevärldar och miljöer. I Jag menar nu var hela världen hans miljö, och ungdomliga subkulturer hans motiv. Ryttlarna var en närstudie av tre unga kvinnor på gränsen mellan ungdom och vuxenhet, vars tankar ryttlade i ständig rörelse från en utkikspunkt strax över världen. Kanske kan Bryssel sägas handla om ensamhet, särskilt manlig sådan. Men att reducera Mats Kolmisoppis prosaböcker till ett enda tema, till ett motiv, låter sig inte göras. De är minneskonst och tankeprosa, språkligt exakta utblickar inifrån samtida psyken, där det inte finns några gränser mellan känsloliv, politik, litteratur och populärkultur.

Pressröster om Bryssel "Meningarna är korta, står liksom nakna och oskyddade på sidan. Det är mycket uttrycksfullt och vackert, en ren njutning att läsa. Mats Kolmisoppi har en makalös kontroll över sitt språk, en förmåga att fylla orden med en närmast elektrisk laddning." Eva Johansson, Svenska Dagbladet"Det är en bok full av stämningar och vemod som både flirtar med och suveränt övertrumfar den kliché som det faktiskt är att placera en fragmentarisk person på ett anonymt hotellrum /.../ Jag kommer framöver alltid att ha ett namn på den situationen, det tillståndet. Jag skall kalla det Bryssel. Jonas Thente, Dagens Nyheter"Det är suveränt, det är obehagligt, det är kusligt. Det verkar som om denna insisterande författarröst har grävt en gång från sitt imaginära hotellrum också in i min lägenhet." Eva Ström, Göteborgs-Posten"Det storslagna med Bryssel, precis som med Kolmisoppis tidigare böcker, är den ständiga kampen med berättandet. En sorts kronisk vägran att berätta innanför berättelsen." Hanna Hallgren, Aftonbladet"Trots abstraktionsnivån kopplar Kolmisoppi ett fast grepp om sin läsare. Med risk för att låta banal skulle jag vilja kalla berättelsen spännande. Det är hur som helst tänkt som en komplimang." Fredrik Borneskans, Nya Wermlands Tidningen

Mats Kolmisoppi, född 1976 och uppvuxen i både Norge och Sverige, är verksam som författare och litteraturkritiker. Han debuterade med den kritikerhyllade novellsamlingen Jag menar nu (2001), som nominerades till Borås Tidnings debutantpris. För sin andra bok, Ryttlarna (2005), tilldelades han Aftonbladets litteraturpris med motiveringen "Vi öppnade våra hjärtan och världen föll in". Hans senaste böcker, romanerna Bryssel (2008) och Undantagen (2012) bemöttes även de med lysande kritik.