546

0.877

40

234

160

Den vemodiga kärlekshistorien mellan skådespelerskan Molly Allgood och dramatikern John Millington Synge avslutar Joseph O´Connors trilogi om Irlands historia.

John Millington Synge (1871-1909) var en av den blivande irländska republikens främsta författare och dramatiker och tillsammans med William Butler Yeats och Lady Augusta Gregory grundade han The Abbey Theatre, idag Irlands nationalscen. Vid 35 års ålder fann den modersbundne och tillknäppte Synge sitt livs stora kärlek i den unga skådespelerskan Molly Allgood, en kvinna som i många avseenden var hans raka motsats.

Joseph O'Connors roman om dessa båda historiska personer tar sin början en oktobermorgon 1952. Den utblottade och alkoholiserade skådespelerskan Molly Allgood vaknar i sin bostad i London. Precis som Leopold Bloom i Joyces Odysseus, ger hon sig ut på vandring, men genom den sönderbombade engelska huvudstaden. Läsaren får följa henne när hon i förbifladdrande minnesbilder ser tillbaka på sitt liv och hemsöks av sina minnen.

Molly har levt ett hårt liv, två gånger har hon förlorat sin älskade, den första på grund av sjukdom, den andra i en uppslitande skilsmässa. Mollys starka personlighet har bidragit till att hon haft en framgångsrik teater- och filmkarriär i USA under tre decennier, men samtidigt lett henne in i spritmissbruket.

I Spökljus återberättas Mollys och Millington Synges vemodiga kärlekshistoria i blixtbelysning. Det är en historia om kärlekens löften, om avsked och återföreningar, om uppgörelser och försoningar och om modet att inte leva på någon annans villkor.

Joseph O'Connor

Spökljus

Arton år efter att fartyget Havets stjärna, som fraktat hungersnödens offer från Irland över Atlanten, har lagt till i New York, ger sig dottern till två av passagerarna iväg på en vandring över ett ödelagt Amerika. Eliza Duane Mooney är på jakt efter en pojke som hon inte sett på fyra år, ett av hundratusentals barn som dragits in i kriget mellan nord- och sydstaterna.

Drömmen om ett bättre liv slutade ofta i tragedi för de fattiga och hoppfulla irländare som lyckades överleva den svåra resan över Atlanten. Detta är berättelsen om de nya krig och umbäranden som väntade dem.
Huvudperson i Guvernörens hustru är en typisk O'Connor-gestalt, en före detta irländsk rebell vid namn James O'Keeffe, som efter att ha dömts till döden och benådats, skickats till Tasmanien och flytt därifrån. Han hamnar till slut i USA, där han blir hjälte hos irländarna i exil. Senare blir han också krigshjälte som general i Nordstatsarmén, och framläpar senare sina dagar som guvernör i en liten håla vid namn Redemption Falls på gränsen till Kanada.

Liksom Havets stjärna är detta både en sinnrikt konstruerad historisk roman och ett kollage av musik, skillingtryck, poesi och muntliga berättelser. Joseph O'Connor leker med de förväntningar vi har på entydiga romanpersoner, i hans värld byter skurken och hjälten ofta plats med varandra.

Guvernörens hustru är en fortsättning på Havets stjärna, men helt fristående. Med Havets stjärna och Guvernörens hustru har Joseph O'Connor gjort för den irländska emigranthistorien vad Vilhelm Moberg gjorde för den svenska.

Guvernörens hustru

Joseph O'Connor

Guvernörens hustru

Joseph O'Connor, en av Irlands främsta författare, har med denna underhållande, gripande och överraskande roman fått ett stort publikt genombrott. Sedan boken kom ut förra året har 600 000 engelsmän köpt, läst och förtjusts av Havets stjärna. Året är 1847, den stora hungersnöden som decimerade Irlands befolkning med två miljoner människor (döda och utvandrade) är på väg mot sin kulmen. Ombord på fartyget Havets stjärna finns en samling människor som på mystiska sätt är länkade till varandra. Bland andra en avskydd irländsk adelsman, en kåkfarare som ljuger sig fram i livet samt en rättrådig amerikansk journalist som gjort flera misslyckade försök att slå sig på den litterära banan. Och en mördare går lös på båten ... Havets stjärna stävar vidare mot det förlovade landet, men precis som i Mobergs utvandrarepos så dör många av passagerarna av sjukdomar och undernäring på vägen. Och väl framme får de erfara att de är lika lite välkomna i Amerika som i det land de lämnade i desperation."Båtflyktingarna" har lämnat en katastrof för att segla in i en annan. Detta är en roman om en av Europas stora historiska tragedier. Men det är också en roman som underhåller och parodierar, leker med stilar och litterära grepp. Avslöjandena är lika många som de är överraskande, precis som i en roman av Charles Dickens (som för övrigt är en av romanens bipersoner).

Havets stjärna

Joseph O'Connor

Havets stjärna