Omslagsbild: Ur vulkanens mun

Utgivningsdatum: 2008-02-22
Recensionsdatum: 2008-03-31
ISBN: 978-91-1-301754-9

Ur vulkanens mun

Anna och Mats åker på en veckas semester till Sicilien i närheten av vulkanen Etna tillsammans med sina två barn, Molly, sju år, och Sebbe, elva. Våren har varit tung och veckan på Sicilien, som de egentligen inte har råd med, är ett försök att bryta en ond cirkel. Barnen är förväntansfulla och ser fram emot att få blicka ner i en riktig vulkan.

Ändå håller på att förgifta varandra och barnen med surhet och bitterhet. Mats tystnar och Anna förlorar sig i fantasier om Den Andre. De driver varandra till en gräns där de håller på att tappa kontrollen. Ett spänningstillstånd som börjar bli farligt…
Resan skulle bli en början till förändring. Men kan de mötas igen? Och vill de det?

Ur vulkanens mun är ett laddat relationsdrama om konflikter, svek, drömmar och kärlek som fullkomligen tar andan ur läsaren.

Pressröster om Ur vulkanens mun "På det hela taget hittar Ur vulkanens mun rakt in i civilisationens mörka hjärta. och samtidigt rakt in i den svenska vardagens djupaste skuggor. /.../ Framför allt är det skildringen av Annas inre liv som imponerar /.../ det är en mästerlig skildring av den kvinnliga vantrivseln, den som alltid vill så väl och misslyckas så gruvligt." Jan Arnald, Dagens Nyheter"Helena von Zweigbergks oortodoxa metod visar sig snart vara helt rätt för denna djävulskt precisa studie av felträffen som livsval, förtätad under en chartersemester som kostar för mycket och ändå är för billig och snål och fel och trång. Till slut sitter jag bara där och panikflämtar ikapp med Anna, vars fotoböcker om njutning skär sig bjärt mot ett privatliv som handlar om allt annat än att må bra." Maria Küchen, Expressen"von Zweigbergk sätter ett stickande ljus på hur gnälligheten skapar riktiga ångestvirvlar. Och lika övertygande småaktiga är Annas egna problem." Elin Claeson, Kulturnytt P1"Det är en underhållande bok som inte är underhållning, som tar familjelivets vedermödor på allvar och vrider om kniven i medelklasshjärtat." Catarina Nitz, Katrineholms-Kuriren"Trots en tämligen konstlös prosa, fångar von Zweigbergk väl det virrvarr av projektioner som romanens föräldrapar gått vilse i och den obalanserade gungbräda av missnöje som deras äktenskap utvecklats till." Ingrid P Bosseldal, Göteborgs-Posten"Helena von Zweigbergks familjedrama är skriven på en flytande, vardaglig prosa, ibland ytlig och nästan flamsig vilket verkar vara medvetet. Genom det är den så drabbande. Hon ger sina personer liv och karaktärer." Gun Nilsson, Östran
Utgiven: maj 2008
126 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Helena von Zweigbergk
Utgiven: april 2008

Helena von Zweigbergk, född 1959, är författare, journalist och programledare. Hon inledde sitt skönlitterära författarskap med en deckarserie om den kvinnliga fängelseprästen Ingrid Carlberg. Den första boken i serien, Det Gud inte såg (2001), blev en stor succé och såldes till flera länder. Med Ur vulkanens mun (2008) fick hon ett brett genomslag hos både läsare och kritiker. Hennes senaste roman Än klappar hjärtan utkom 2013. Helena von Zweigbergk har fått stor uppmärksamhet för radioprogrammet Oförnuft och känsla och har dessutom vunnit På spåret tillsammans med författarkollegan Göran Everdahl.