Omslagsbild: Inte ens det förflutna

Utgivningsdatum: 2008-05-27
Recensionsdatum: 2008-07-07
ISBN: 978-91-1-301823-2

Inte ens det förflutna

Den gamla träporten till fängelsetornet Kajsarn i Visby står på glänt. Pojken fattar flickans hand i mörkret när den fuktiga kylan slår emot dem som ett dödens eget andetag och porten slår igen. Ingen hör deras rop på hjälp. De trevar sig fram för att inte falla ned i den mörka grottan. Mellan stenarna i muren hittar Erik en skinnpåse med en karta. I den svaga ljuslågan från tändaren ser de att den är daterad 1816. Sedan den natten har de haft en hemlig överenskommelse om att en gång fara till Gotska Sandön och gräva upp vrakplundrarens skatt.

Efter trettio år av väntan och just när en möjlighet att hämta skatten yppar sig slås allting i spillror. Strax före jul hittas Erik Hansson ihjälfrusen i sin bil på riksväg 142. Brott kan inte styrkas. I ett förvirrat sinne väcks tankar på vedergällning och död för ett förlorat liv. De som orsakat så mycket lidande och skam får inte gå ostraffade.

Döden skriver en inbjudan. Sju kvinnor reser till Gotska Sandön på ett rehabiliteringsläger i regi av försäkringskassan. Det blir storm, all elektricitet slås ut. Få av dem kommer att återvända.

En av dem som följt med till ön är Maria Wern, som ska vittna i en rättegång och har blivit hotad till livet. Resan visar sig vara ett ödesdigert beslut: efter ett par dagar inser hon med förfärande skärpa att de alla är omfattade av en djävulsk plan.

Pressröster om Inte ens det förflutna "Maffigt spännande." Ulrika Stahre, Aftonbladet "Men Anna Jansson skriver med en galen underskruv som är omöjlig att inte imponeras av. När hon är bra är hon helt lysande, och som infam samtidsparodi över oss medelålders svenska kvinnor är det oslagbart." Lotta Olsson, DN "Det finns en röd tråd i historierna om den utsatthet vi har som individer i ett samhälle som inte är byggt för alla ... samtidigt som det faktiskt är riktigt spännande. Anna Janssons bästa hittills." Bengt Valentinsson, GT "En varm skildring av en vuxen och svårhanterlig kärlek. Det är bara att upprepa vad jag skrev om hennes Främmande Fågel 2006: Så bra hon är!" Bo Lundin, Sydsvenskan "Anna Jansson brilljerar i suggestiva beskrivningar av Gotska Sandön i storm, regn och mörker. Stämningen av hotande undergång går nästan att ta på ... Anna jansson är verkligen en av de bästa vi har." Anders Wennberg, Gävle Dagblad "Spännande är det alltså med besked." Lotta Bergström, Hallands Nyheter "Skickligt bygger Anna jansson upp ett mardrömsscenario ... en stark och mycket spännande bok." Ola Sollerman, Gotska Sandön gm (GT)
Utgiven: februari 2017
Utgiven: november 2008
126 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: E.E. Richardson
Utgiven: april 2008

Anna Jansson föddes 1958 i Visby, där hon också växte upp. 1979 flyttade hon till Örebro för att utbilda sig till sjuksköterska. Där blev hon kvar och var i många år verksam inom sjukvården. Vid sidan om sitt författarskap föreläser Anna Jansson i etikfrågor runt om i landet.

Anna Janssons romaner om kriminalinspektör Maria Wern har sålt i närmare tre miljoner exemplar och är översatta till 15 språk. Böckerna har gjort succé som tv-serie och film med Eva Röse i huvudrollen. Med Emil Wern – detektiv låter Anna Jansson Maria Werns son få en egen barnboksserie på Rabén & Sjögren.

Ödesgudinnan på Salong d Amour som utkom 2014 var ett nytt spår i hennes författarskap. Hon skapade en ny varmhjärtad karaktär i hårfrisörskan Angelika, som agerar äktenskapsmäklerska i Visby på sin salong. Nu följer hon upp med Svärmödrar utan gränser, den andra boken om Angelika.