Omslagsbild: Hey Dolly

Utgivningsdatum: 2008-04-01
Recensionsdatum: 2008-04-21
ISBN: 978-91-1-301833-1

Hey Dolly

Dolly har en pojkvän som heter Mårten och som irriterar henne. "Med huvudet mot Mårtens mage ligger jag i badkaret och smeker mej själv med samma frenesi som man gnuggar bort fastbränd knäck från en kokplatta. Sedan förälskelsens första hetta lagt sej har fumligt sex i badkaret blivit standardaktiviteten för att pigga upp vårt kärleksfulla men mycket rutinmässiga förhållande." Dolly tillber en rockstjärna som dyker upp i hennes rum. Men det är bara hon som ser honom.

Det går inflation i trasiga psyken och skev självbild bland hennes vänner, och hon känner att hon ligger i riskzonen. Dollys bäste vän heter Marvin, och han försöker få henne att leva i verkligheten, med varierande framgång.

Hey Dolly är en hejdlös psykologisk skildring i huvudet på ett tonårsbrud som är både skärpt och omedveten.

Pressröster om Hey Dolly "Amanda Svensson beskriver både rörande och träffsäkert den där olidliga vänthallen där man befinner sig innan man har tillträde till vuxenvärlden /.../ Det är länge sedan jag stötte på ett sådant oförutsägbart berättarjag som Dolly, och en sådan följsam berättare som Amanda Svensson. Detta mycket associativa skrivande drar snabbt med sig sin läsare - det är bara att spänna fast säkerhetsbältet." Annina Rabe, Svenska Dagbladet "... om det är ett nöjde att läsa Amanda Svensson, och det är det från början till slut, så beror det på att hon har skrivit en komedi, en snabbtungan samtidskomedi med noggrant filade sorgkanter /.../ man hoppas få läsa mer av Amanda Svensson." Sara Danius, Dagens Nyheter "Min enda invändning mot Svenssons debutroman är att den tar slut för fort. Jag vill ha mer Dolly. När jag äntligen slutat känna mig som en tant, känner jag ett akut behov. Mer Dolly, mer drömmar, mer ilska, klarsyn och vass ironi. Det är bara att hoppas på nästa bok. Jag är övertygad om att Amanda Svensson skriver fler." Oline Stig, Sydsvenskan "Hey Dolly är tunn och ärlig. Kanske säger den något om unga kvinnor i dag, men jag vill inte att Dolly ska vara symbol för något, för sin tid eller sitt kön, jag vill bara att hon ska vara fantastisk. Dolly, om du läser det här: mejla så kan vi väl ta en fika?" Therese Bohman, Aftonbladet "Men framför allt är det en hejdlöst rolig och slagfärdig beskrivning av att vara ung kvinna och feminist."Tara

Amanda Svensson är författare, kulturskribent och översättare, uppvuxen i Malmö men numera bosatt i England. Hon debuterade med den uppmärksammade Hey Dolly (2008).

Amanda Svensson nominerades till Augustpriset 2011 för Välkommen till den här världen: med motiveringen:
”En oliksidig triangel är inte perfekt, konstaterar författaren till den här romanen, om kärlek, vänskap och en ödesdiger svartsjuka. I ”Välkommen till den här världen:” svingar sig Amanda Svensson suveränt mellan olika språknivåer och skildrar färgsprakande, lekfullt och hektiskt tre unga människor på jakt efter mening i Köpenhamns elektrifierade natt. En nattklubbstragedi, en hela-havet-stormarlek på liv och död. Det är intensivt, det är innovativt och det är alldeles alldeles underbart.”

I februari 2012 nominerades Amanda Svensson till DN:s kulturpris i kategorin litteratur. Motiveringen löd: "För att hon i "Välkommen till den här världen:" skriver en glimrande kärlekshistoria om tre unga människor. Vacker och sorgsen, poetisk och magnifik. Suveränt svingar hon sig mellan stilar, tempon och bilder. En redan unik röst har fångat det moderna jagets olidliga mättnad."