Recensionsdatum: 2008-10-13
ISBN: 978-91-1-301869-0

"Det är din själ jag kysser"

Berättelsen om Evert Taubes älskade Siv

- Hur mötte du Evert första gången?
Hon svarar lite formellt, som om hon höjt en osynlig gard:
- Det var när jag gick på en av hans konserter i Göteborg och jag gick bakom scenen för att få en autograf … jag hade blommor med mig!

Efter detta första möte 1945 ska det dröja åtta år innan de möts igen. I augusti 1953 skriver Siv ett brev till Evert och erbjuder honom att, om behov finns, hyra hennes lägenhet i Göteborg. I tre månader väntar hon och i december får hon ett detaljerat svar om Everts ankomst. Detta är början på en relation som spänner från den artonde december 1953 till tionde mars 1957. Everts brev till Siv är i sig en poetisk och litterär skatt.

Det är din själ jag kysser är berättelsen om en kvinna, ett kvinnoöde. Det är historien om en ung flicka som inte passade in, och vars överflödande romantiska längtan ledde henne genom ett liv fyllt av äventyr, vildhet, lycka och bottenlös förtvivlan.
Siv blev älskad och hatad. Hon älskade och hatade. Äkta män, vänner och älskare, sanna som falska, kom och gick, fanns i hennes liv och försvann därur i ett halvsekellångt kretslopp av hopp och missräkningar. Birger Sjöberg återger ett urval av Everts brev som speglar en innerlig kärlek från en man som passerat livets middagshöjd och finner kraft och förnyad livslust i mötet med den vackra sångmön Siv. Om detta förhållande kan man tycka vad man vill, men breven bidrar till en delvis ny och kompletterande bild av den folkkäre och älskade Evert Taube. Helt klart är att Everts tid på Otterö utanför Grebbestad, sommaren 1954, skapat ett kraftfullt avtryck i historien om hans skapande.

"…Historien om Siv och hennes förhållande med Evert Taube är väl värd att berätta."
Professor Sture Allén

"Ett stort tack för din bok som jag har läst med stor behållning. Du skildrar kärlekshistorien med känsla och liv. Det skall bli roligt att se brevutgåvan du jobbar med. Lycka till på färden."
Nils Petter Sundgren

Pressröster om "Det är din själ jag kysser" "Birger Sjöberg skriver obesvärat som bara de genuina berättarna förmår. Han citerar i förordet Ove Allansson och där finns en likhet i temat havet men också i den humoristiska livssynen. Det handlar om ödmjukhet. Hans andra bok under hösten är också den havsanstruken, men samtidigt helt annorlunda i genre och material. Här berättar han om en kvinna och en man, båda välkända i vår del av världen." Tomas Forser, Fjällbacka-Bladet "Birger Sjöberg går från klarhet till klarhet som författare. Hans senaste bok om Siv 'på Hjärterön' är en storartad skildring av ett udda människoöde. /.../ Det är din själ jag kysser är en bok man har svårt att lägga ifrån sig när man väl har börjat läsa." Owe Tollesby, Västkustkuriren "Sjöberg växlar mellan utförliga samtal med Siv - som ibland minns, men lika ofta glömmer - och fiktiva avsnitt, där han tänker sig hennes liv i dramatiserade episoder. /.../ Vad som inte går att ta miste på är Birger Sjöbergs djupa känsla för Siv." Eva-Marie Liffner, Expressen "Det är hennes mytomspunna romans med Evert Taube som står i berättelsens centrum. De träffades första gången vid en konsert i Göteborg 1945 när hon ville ha en autograf av den stora trubaduren. /.../ Vad Berättelsen om Evert Taubes älskade Siv däremot ger är bilden av en kvinna som levt rakryggat, alltid i närheten av ett hav som ibland kunnat vara upprört - liksom hennes liv." Lars Ehlin, Nerikes Allehanda "Berättelsen om Siv Seybolt på Otterön i Fjällbacka skärgård är en fascinerande saga om en kvinna som gör vad som faller henne in. /.../ Birger Sjöberg lyckas få läsaren med sig på den slingriga vägen att få Siv Seybolt att berätta mer ur sitt händelserika liv." Christina Busck, Hudiksvalls Tidning "Länge låg några hundra brevark från Evert Taube gömda och okända för omvärlden hos adressaten. Men under årens lopp växte en vänskap på öarna utanför Grebbestad fram, en vänskap som skulle leda till att breven togs fram och en historia berättades. /.../ Det är också fängslande att läsa, framför allt för den varsamma tonen, för alla de insikter om hur sammansatt ett människoöde är, hur varierad palett man behöver för att skildra, hur slätt man står sig om man går till verket med bara svart och vitt i färgtuberna." Marita Adamsson, Bohusläningen "Mest intressant med boken är ändå huvudpersonens ovanliga och stormiga liv och den rättframma tonen i berättandet. Om någon skrivit en uppdiktad historia med samma innehåll hade den förmodligen klassats som helt osannolik." Hans Brandin, Västervikstidningen

Birger Sjöberg är född 1953 i Stockholm. Under hela sin barndom spenderade han somrarna på Musö i Fjällbacka skärgård och 1975 tog han steget fullt ut och blev bofast. Ett par år senare gick flyttlasset in till fastlandet, närmare bestämt till Krokstrand vid Idefjorden där han och hustrun Marie drev ett segelmakeri men även experimenterade med odling av vindruvor.

Idag är han bosatt i Järvsö, fast med djupa rötter kvar i det Bohuslänska kustlandskapet. Sedan debuten 2001, med Berättelser från havet, är han även verksam som författare.

Läs en artikel om Birger i Bohusläningen