Omslagsbild: Ett annat liv

Utgivningsdatum: 2008-08-28
Recensionsdatum: 2008-09-15
ISBN: 978-91-1-301893-5

Ett annat liv

Liksom Strindberg skrev om sitt liv i tredje person, i Tjänstekvinnans son, skriver PO Enquist om sig själv som "honom", den faderlöse lärarinnpajken från Hjoggböle, tidig medlem i nykterhetsorganisationen Hoppets här och lovande höjdhoppare. Han, som mest satt ensam och ritade kartor, förvånades senare över hur lilla Hjoggböle fick lika många författare som spenar på ett kojuver.

Han, vars barndoms värld inte sträckte sig längre än till Bureå, skulle komma att resa och leva en stor del av sitt liv utomlands. Berlin, New York, Paris, Köpenhamn. Pjäsen Tribadernas natt förde honom ända till Broadway. Men mitt i framgången en framväxande personlig kris. Som författare ett stort internationellt genombrott. Men när allting gick så bra, hur kunde det gå så illa.

Ett annat liv är den dramatiska historien om detta. Den är en memoarbok som med humor, värme och nyfikenhet beskriver ett livsöde som format ett av vår tids stora författarskap.

Per Olov Enquists ”Ett annat liv” är Sveriges bästa ljudbok Iris, Sveriges första ljudbokspris, tilldelades Per Olov Enquist på Bok och biblioteksmässan i Göteborg. Han vann dubbelt, eftersom han både skrivit och läst in boken.Per Olov Enquist nominerades med motiveringen: "Med ett rikt, tätt och poetiskt språk ger PO Enquist en mycket fascinerande och naken skildring av ett författarlivs upp-och nedgång, utlämnande och ömsint men också uttömmande i fråga om författarens gärning och med ett inte så litet mått av stolthet mitt i allt elände. En skildring där man anar att rötterna och barndomen har en allt överskuggande betydelse för författarens framtida liv. Inläsningen tar tag i en och kryper in under skinnet. Författaren/uppläsaren är ett med boken. Berättelsen innehåller många dialektala inslag som aldrig känns märkliga  eftersom de är så väl kända för uppläsaren. Enquists läsning är nära nog föredömlig; han berättar inte som en sagofarbror, han för ett vardagligt samtal med inslag av en mycket subtil norrländska."Priset består av 50.000 kr och ett konstverk av Tove Adman.Ett annat liv belönades med Augustpriset 2008.
Pressröster om Ett annat liv "Ett annat liv är en djupt imponerande bok, både stramt återhållen och musikaliskt flödande, i perfekt musikalisk balans med sitt ämne, rytmiskt framskriven, mörkt allvarlig, men också kärvt humoristisk."Eva Ström, GT"I PO Enquists självbiografi Ett annat liv möts romanförfattaren, dokumentaristen och människan Enquist. Resultatet blir en katedral för medkänslan."Leif Zern, DN"Ett annat liv är en djupt imponerande bok, både stramt återhållen och musikaliskt flödande, i perfekt musikalisk balans med sitt ämne, rytmiskt framskriven, mörkt allvarlig, men också kärvt humoristisk. Trots ett pärlande överflöd av händelser är riktningen klar – ner i mörkret, in mot kärnan."Eva Ström, Expressen"Det finns avsnitt i PO Enquists självbiografiska bok som förtjänar att bli klassiska i svensk litteratur, till exempel när pojken tvingas ljuga ihop synder för veckans obligatoriska bekännelse. /.../ Mest liknar den en utvecklingsroman i tre akter, diktad med Enquists sedvanliga berättartekniska briljans och sinne för dramatik."Lars Lönnroth, SvD"Per Olov Enquists minnesroman Ett annat liv är ett storverk av yppersta klass. /.../ Resultatet är oavlåtligt spännande. Det är sällan ett omdöme av det slaget har sådan täckning som i denna självutgivande och ypperliga skildring av livsbanan hos ett av våra riktigt stora svenska författarskap."Bo-Ingvar Kollberg, UNT"Det är bara för läsaren att tacka och ta emot, det finns på bokens 529 sidor inte en enda liten transportsträcka, och eftersom den stora uppmärksamheten i förväg kring den här boken mest handlat om dess mörka sidor finns det skäl att poängtera, att detta ofta är en kolossalt rolig bok."Lennart Bromander, Aftonbladet "Det är komiskt, lite sorgligt och mycket lärorikt. Och hans berättelse skälver av liv och av medkänsla med alla inblandade. /.../ Det är märkligt och trots eländet hoppfull historia. Förmedlad i en bok som bara kan beskrivas som lysande." Karin Månsson, Arbetarbladet"Berättelsen utvecklar magins kraft och lyfter, lämnar allt bakom sig och gör sin rannsakan till en uppenbarelse. Den är då, som ni säkert förstår, mycket stor litteratur och för sådan gäller andra regler. Den främsta är att låta sig utsättas för den, att läsa den."Jan-Olov Nyström, Norrbottens-Kuriren
56 kr Bok - Pocket
Utgiven: oktober 2009
Utgiven: april 2009
126 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Per Olov Enquist
Utgiven: november 2008

Per Olov Enquist är född 1934 i Hjoggböle i Bureå församling i Västerbotten. Han tog en fil.mag. i Uppsala och har varit verksam som kritiker i bl a Svenska Dagbladet och Expressen.
Han debuterade med Kristallögat 1961 och tre år senare fick han sitt genombrott med den historiska romanen Magnetisörens femte vinter som även har filmatiserats. Enquist slog igenom internationellt 1968 med Legionärerna som översattes till ett tiotal språk och belönades med Nordiska Rådets pris. Romanen filmades 1970 i regi av Johan Bergenstråhle.

Bland Enquist övriga böcker kan nämnas Färdvägen, Hess, Mannen i båten, Sekonden, Berättelser från de inställda upprorens tid, Musikanternas uttåg, Kapten Nemos bibliotek samt Kartritarna.

Hans roman Livläkarens besök tilldelades Augustpriset 1999, och i Frankrike fick den pris som bästa utländska roman år 2001.

Två år efter sin stora succé med Livläkarens besök utkom Lewis resa, en roman om Lewi Pethrus, en av de största gestalterna i svensk historia. Lewis resa är 1900-talet sett genom den kameralins man kallar väckelsen.

1975 gjorde Enquist sin sensationella debut som dramatiker med Tribadernas natt, om en episod i Strindbergs liv. Sedan urpremiären i september 1975 på Dramaten i Stockholm har pjäsen översatts till mer än tjugo språk och spelats över hela världen. Enquist har vidare skrivit dramerna Till Fedra, Från regnormarnas tid, I lodjurens timma och Bildmakarna, som uruppfördes på Dramaten i regi av Ingmar Bergman.

1985 svarade Enquist för manuset till TV-serien Strindberg. Ett liv. 1995 regisserade han en TV-produktion av sin pjäs Magisk cirkel. Han har också ägnat sig åt att översätta och bearbeta klassiker som Schillers Maria Stuart och Ibsens Rosmersholm samt skrivit manus till två filmer av Jan Troell, Il Capitano och Hamsun.

Hösten 2008 gav Enquist ut Ett annat liv, en memoarbok som med humor, värme och nyfikenhet beskriver ett livsöde som format ett av vår tids stora författarskap. Ett annat liv belönades med Augustpriset i klassen Årets svenska skönlitterära bok med motiveringen:

"I sin nya bok förenar Per Olov Enquist en självbiografisk skröna med ett stycke självupplevd litteraturhistoria och en självbekännelse i tragikomedins form: han borrar sig ned mot en smärtpunkt i jaget och tar oss med på en infernalisk resa som trots allt får ett lyckligt slut. Det är en modig bok, som sträcker sig från Hjoggböle i Västerbotten till Broadway i New York City, med konstnärskapets destruktiva och kreativa livslinje i centrum."

Utmärkelser:

Nordiska rådets litteraturpris (Legionärerna), 1969
Aniarapriset 1976