Omslagsbild: Sorgesång

Översättare: Rose-Marie Nielsen
Utgivningsdatum: 2009-04-09
Recensionsdatum: 2009-04-27
ISBN: 978-91-1-301921-5

Sorgesång

Syskonen Erik och Inga Davidsen påträffar efter sin norskfödde fars död ett kryptiskt brev från en kvinna, skrivet när fadern arbetade i Minnesota under depressionen. När Erik återvänder till New York, där han arbetar som psykoanalytiker, ger han sig i kast med att läsa sin fars efterlämnade papper i hopp om att för första gången förstå hans handlingar och val. I dagböckerna ryms alltifrån kärleksbrev till fruktansvärda skildringar från andra världskriget.

Under samma tid förälskar sig Erik i en kvinna, en jamaikanska som flyttat in i samma hus. Det visar sig att någon förföljer henne och hennes dotter - dessutom har Eriks syster Inga blivit uppsökt av en journalist som hotar att röja en hemlighet ur hennes förflutna (hon är änka efter en uppburen författare). Plötsligt finner sig Erik involverad i flera olika situationer där det förflutna gör sig påmint på ett omvälvande och skrämmande sätt.

Siri Hustvedt har med "Sorgesång" skrivit ännu en tankeväckande sträckläsningsbok som klingar långt efter det att läsaren lagt boken ifrån sig. Den är till vissa delar baserad på autentiska dagböcker efter hennes egen far, som strax före sin död gav sitt godkännande.

"Betyg: 5 av 5" "Efter Vad jag älskade tyckte jag fortfarande bättre om Paul Austers böcker, av vilka jag har fem eller sex stycken i pocket, än om hans hustrus. Nu måste jag nog säga att jag föredrar Siris författarskap, särskilt om det ska fortsätta i den här stilen. Sorgesång innehåller lika många gåtor som en välskriven deckare, men tack och lov utan några som helst mord. Jag anser verkligen att en bra roman ska vara gåtfull, dock helst inte blodig (fast det beror i och för sig på genre)."
bokslukaren.wordpress.com
Pressröster om Sorgesång "Hon är den sortens författare som gärna briljerar med sin breda bildning, men som ändå alltid lyckas vara tillgänglig, inbjudande. Delvis ligger det i det lätta, exakta och pregnanta språket - alldeles utsökt överfört till svenska av den alltid lika begåvade Rose-Marie Nielsen. Men också i det faktum att hon litar på sina läsare, tar för givet att skrivandet och läsandet är en öppen och pågående dialog mellan jämbördiga parter. Att läsa henne är att bli, kanske inte klokare, men definitivt berikad och stimulerad."Eva Johansson, Svenska Dagbladet"Siri Hustvedt är en allvarlig författare som vågar vara lätt. Inte lätt som i tunn, utan lätt som i snabb och kvick."Elin Claeson, SR Kulturnytt"Det låter kanske som svalt beröm att kalla en bok ambitiös, men inget annat ord sammanfattar ”Sorgesång” bättre. Jo förstås: bra. Och effektiv, vilket ska tolkas i ordets allra mest positiva bemärkelse: Siri Hustvedt är en enormt skicklig författare, hon har ett lågmält driv i sin prosa som liksom suger en in i berättelsen och omsluter en när man väl tagit sig in. ”Sorgesång” tar en stund att hitta hem i, men när den är slut är saknaden nästan fysisk."Anna Hellsten, Sydsvenskan"Sorgesång är en storslagen symfoni. En klassisk komposition med många hemlighetsfulla harmonier."Anneli Rogeman, Tidningen VI"I övrigt seglar författaren inte på något sätt på framgångarna från sin förra bok, utan bygger upp sin nya roman lika långsamt och envetet som den sedan måste läsas. Ur det växer en gripande väv av berättelser som pockar på tolkning, på att få bli till mening."Sara Gordan, Dagens Nyheter"Det är känsligt, välskrivet och mycket tonsäkert. Sorgesång är en bok utan ett enda falskt ackord, som därtill är särdeles underhållande och engagerande." Catrin Ormestad, UNT"Sorgesång ger många tillfällen att stanna upp, mitt i, och fundera över sådan bedräglig nostalgi."Pia Bergström, Aftonbladet "Hon har förmågan att undersöka de skarpa kanterna hos de splittrade jag som befolkar hennes berättelse. Ett gradvis avslöjande av några egentligen inte särskilt rafflande vardagliga sanningar i olika människors liv blir till en oerhört spännande läsning."Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Tidningar "Ljuvliga är Siri Hustvedts barnskildringar. Där finns Eggy, femåriga dottern till kvinnan Erik förälskar sig i. Ett så levande barnporträtt, fullt av grace och förtvivlan och livslust, har jag inte läst på år och dag."Blekinge Läns Tidning"Hustvedt sätter igång en lavin av känslor i Sorgesång. Med den här romanen visar hon sin storhet som författare, och förtjänar att omnämnas för sin egen skull, inte bara som hustru till den berömde Paul Auster."Ulla Strängberg, Värmlands Folkblad"Att skriva en uppföljare till en succé som ”Vad jag älskade” är aldrig lätt, men Hustvedt lyckas återigen skapa en bok som visar sig vara långt mer komplicerad än den först verkar." Fredrik Borneskans, Nya Wermlands-Tidningen"Siri Hustvedt gör det alltså igen, skapar en roman som är tankeväckande, oroande, sorgsen, innerlig och med stor kunskap om det mänskliga. På köpet får läsaren en inblick i psykologi och filosofi." Gun Nilsson, Östran"Hustvedt skriver med ett språk som bitvis är så vackert att man måste stanna till och upprepa orden för sig själv innan man går vidare i läsningen. Detta är en roman som man saknar redan innan den är utläst. Rekommenderas starkt!"Länstidningen Östersund"Boken kräver både tid och tankekraft av sin läsare men ger mycket tillbaka."Laura

Siri Hustvedt föddes 1955 i Northfield, Minnesota av norska föräldrar. Hon tog sin studentexamen i Bergen, Norge, och har en doktorsavhandling i litteratur från Columbiauniversitetet i New York.

Hon fick sitt stora internationella genombrott med romanen Vad jag älskade (2004). Hennes senaste bok var romanen Den lysande världen (2014).