Omslagsbild: Supernova

Utgivningsdatum: 2009-03-27
Recensionsdatum: 2009-04-20
ISBN: 978-91-1-301925-3

Supernova

Lisa kommer från Dalarna och blir den första i familjen att flytta till storstaden och studera på högskola. Och hon gör det med besked. Lisa går ut från Handelshögskolan i Stockholm med högsta betyg och gedigen kunskap om hur man skriver ett sexigt CV. Ändå kan hon inte tro att det är sant. Hon har precis fått drömjobbet hos den mest prestigefyllda konsultfirman i hela världen.
Lisa har mycket att lära på jobbet. Men så är hon duktig också. En av de bästa. Hon tjänar stora pengar och vänjer sig vid att köpa märkeskläder, äta på lyxkrogar och åka taxi överallt. Hon vågar ta för sig och livet leker.

Tjejkompisarna börjar dock reagera lite märkligt. Varför surar de? Bara för att hon råkat glömma någon födelsedag eller för att hon kommer lite sent ibland?
Dessutom är de alltför misstänksamt inställda till M. Lisa vet att det inte är helt passande. Han är en av de högsta cheferna. Och gift. Men hon och han är ju som gjorda för varandra. Och hon har aldrig tidigare upplevt en liknande kärlekshistoria ...

Livet snurrar på allt fortare för Lisa. Och någonstans mellan transatlantiska flygresor och hemliga möten med M börjar hon tvivla på om det höga tempot är värt sitt pris. Supernova är en fräck, spännande och romantisk roman som både underhåller och väcker viktiga frågor om framgångens pris, jakten på bekräftelse och passion som förblindar. Och vad gör man om man vaknar en dag och inte längre vet vem man är?

Pockethöjdare "en riktig bladvändare om en ung, ambitiös krinnas karriärmässiga uppgång och fall." Kenneth Gysing, Femina
"Fartfyllt och läsvärt!" "Fartfyllt och läsvärt!"Hudiksvalls Tidning
Pressröster om Supernova "Yes! Debuterande Marika King har själv jobbat i den branschen och skriver kunnigt om hur tempot och ambitionerna skruvas upp snäpp för snäpp. /.../ En tempofylld debut."Marie Oskarsson, Damernas Värld"Jag har gillat skildringar av kvinnor med karriärer ända sedan jag såg Melanie Griffith ta sig från arbetarklassen till Wall Street i underbara åttiotalsfilmen Working Girl. Supernova ger mig i sina bästa stunder samma känsla."Therese Bohman, Aftonbladet"Supernova är en av de starkaste svenska debuter som jag läst på länge. /.../ Supernova är en medryckande och angelägen bok som kretsar kring ett verkligt problem. Den säger något om vår tid, om könsroller och maktstrukturer, om det tryck en kvinna mitt karriären kan uppleva. Det är fyrahundratrettio sidor sträckläsning, där nerven är detta lopp, detta nervösa, vansinniga lopp som aldrig går att vinna."Charlotte Vybiral, Upsala Nya Tidning"Det är lätt att ta denna debut för vilken obetydlig chick-lit som helst men romanen förenar en till synes mycket ytlig historia med något som åtminstone närmar sig ett psykologiskt djup. King sällar sig till författare som Kajsa Ingemarsson och Hanne Vibeke Holst genom att ställa kvinnan i centrum, att låta henne ta för sig i ett samhällsklimat som är dåligt anpassat efter det mänskliga psyket och att dessutom behöva gå en extra lång väg just bara för att hon är kvinna."Anne Pihlo, Borås Tidning"Det är rätt skickligt, faktiskt. Och underhållande." Ludvika Tidning  "Det här är en ovanlig bok. Det är underhållning och chick lit, men det är också beskrivning av en nästan okänd värld."Eva Högkvist, Dala-Demokraten"Jag tyckte om Marikas bok, risken är väldigt stor att jag kommer läsa den flera gånger." Johanna Ö, bokhora.se
Utgiven: april 2009
126 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Eva Röse
Utgiven: april 2009

Marika King är född 1970 och uppväxt i Ludvika i Dalarna. Hon har studerat vid Handelshögskolan i Stockholm och Stern Business School i New York. Efter examen arbetade hon sex år på den internationella managementkonsultfirman McKinsey & Company. Supernova, som är hennes debut, är den första delen i en serie underhållningsromaner om Lisa.

Marika bloggar även på http://renewmag.se/.