Omslagsbild: Sputnikälskling

Översättare: Vibeke Emond
Utgivningsdatum: 2008-10-16
Recensionsdatum: 2008-11-03
ISBN: 978-91-1-301935-2

Sputnikälskling

Sputnikälskling är i jämförelse med Murakamis magnum opus Fågeln som vrider upp världen (på svenska 2007) en relativt liten roman. Men inte till innehållet. På ytan kan den tyckas ha mer gemensamt med hans tidiga kärleksroman Norwegian Wood, i det att en berättare beskriver en ung, känslig kvinnas kärlek, som hotar att utplåna henne. Men precis som i Fågeln som vrider upp världen och Kafka på stranden, så håller Murakami här en dörr öppen in i en annan värld, en surrealistisk drömvärld, som finns där som ett ständigt hot och en lika ständig möjlighet.

Berättaren, läraren K, älskar Sumire, en ung, begåvad och orolig författare. Sumire älskar sin vän och arbetsgivare Myu, en affärskvinna som är betydligt äldre. Myu har förlorat förmågan att vara närvarande i någon kärlek överhuvudtaget. Myu är Sumires "sputnikälskling", ett smeknamn som kommer sig av att hon en gång råkat kalla Sumires favoritförfattare Jack Keroauc "sputnik" i stället för "beatnik".

Myu och Sumire reser till Grekland på semester, och snart får K ett samtal mitt i natten. Det är Myu som ber K enträget att komma dit. Det visar sig att Sumire är försvunnen. Är hon död? Har hon fallit ned i en brunn. Eller vilken tillvaro befinner hon sig i?

59 kr Bok - Pocket
Utgiven: maj 2018
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Kristofer Kamiyasu
Utgiven: juni 2020

Pressröster om Sputnikälskling "Murakami besitter de sista resterna av pur litterär magi i en avtrollad värld. Man förstår inte riktigt hur han gör det, hur han lyckas öppna de där gliporna i verklig­heten så att den framstår som bara en av många möjliga. Och kanske den allra banalaste. /.../ Sputnikälskling, njutbart över­satt av Vibeke Emond, handlar ytterst om klyftan inom varje människa - om skillnaden mellan vem man tror sig vara och hur man uppfattas, mellan vad man drömde om och vad man blev, mellan vem man borde vara och vem man är. Och om vad som skulle kunna hända om de här hälfterna plötsligt samexisterade, i två parallella universa som plötsligt hamnar alldeles intill varandra." Jan Arnald, DN "Med sitt glasklara språk där verklighetens sköra slöjor gäcksamt böljar och det outgrundliga ständigt väntar bakom hörnet är Sputnikälskling en lika charmant underhållande som förtätat förtrollande upplevelse." Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad "Genom Murakamis subtilt surrealistiska pennföring blir sådant som inte borde vara möjligt plötsligen påtagligt sant och sådant som i förstone uppfattats som slump och tillfälligheter visar sig senare djupt betydelsebärande. Alltsammans är dessutom parat med humor och okonventionella liknelser av typen 'det kändes precis som om jag hade svalt en mulen himmel'." Kristian Fredén, Borås Tidning Läs mer Om Haruki Murakami

Haruki Murakami, född 1949 i Kyoto och sedan flera år bosatt i Tokyo, är en av vår tids mest omtalade och hyllade författare. Genom att förena populärkultur med en egensinnig magisk realism har han med sina romaner och novellsamlingar väckt stor uppmärksamhet och fått hängivna läsare världen över. Bara i Japan har hans senaste romaner, trilogin 1Q84 (2011) och Den färglöse herr Tazaki (2014), sålt i över en miljon exemplar var på några få dagar. Hans senaste böcker på svenska är Mordet på kommendören 1 och 2.