Utgivningsdatum: 2009-03-12
Recensionsdatum: 2009-03-23
ISBN: 978-91-518-5261-4

Svarta nejlikan

Harald Edelstam - en berättelse om mod, humanitet och passion
Svarta nejlikan – diplomaten Harald Edelstam – handlade alltid i första hand som medmänniska, i andra hand som diplomat. Vad drev honom, och varför var han så hemlighetsfull om sina insatser?

Svarta nejlikan är framför allt en skildring av Edelstams betydelse som diplomat och förkämpe för humanismen. Hans mod och civilkurage lyfts fram, men också hans medkänsla och reflexmässiga vilja att hjälpa utsatta och förtryckta människor. Hans stora mod gränsade ibland både till omdömeslöshet och till dödsförakt.
Den svenska utrikesförvaltningen är en hierarkisk organisation där en attaché ska veta sin plats, men Edelstam tycks redan från den första dagen ha bestämt sig för att aldrig dagtinga med sitt samvete och sin övertygelse – alldeles oberoende av vad hans chefer och de diplomatiska instruktionerna säger. Det finns ett drag av fatalism hos den rastlöse Harald Edelstam, som om han sökte den yttersta gränsen. Det är säkerligen inte någon tillfällighet att han i tidningsskriverier fått epitet "diplomatins James Bond".

Om Raoul Wallenberg, en annan aktivist inom den svenska diplomatiska kåren, har det skrivits ett tjugotal böcker. Om Harald Edelstams gärning finns inte en enda. Mats Fors tecknar ett porträtt av en man som ständigt, och med fara för sitt eget liv, rörde sig i händelsernas centrum – i andra världskrigets Berlin, i det av Nazityskland ockuperade Norge, i stalinismens Polen, folkmordets Indonesien, dödsskvadronernas Guatemala och i militärjuntans Chile.

166 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2009

Pressröster om Svarta nejlikan "Vid sidan av den spännande äventyrsberättelse som Svarta nejlikan onekligen är, ger boken politiska inblickar från de oroshärdar Edelstam hamnade mitt i. /.../ Mats Fors har valt en sval berättarstil. Hans syfte är inte sensation utan att måla en bild av vad en enskild människa, fylld av patos, dådkraft och smak för äventyr, kan uträtta om hon råkar finnas på rätt plats i rätt tid."Inger Dahlman, Blekinge Läns Tidning"Den senare halvan av hans bok är helt briljant - välskriven, inkännande, spännande och man lägger den ifrån sig med en djup suck."Göran Burén, Västerbottens-Kuriren"Det är en spännande, dramatisk berättelse om en man vars motiv och agerande vi måhända inte alltid förstår, men som rättfärdigas i medmänsklighetens namn."Rolf Asmundsson, Östran"Mats Fors bok är en vederbörlig hyllning av Harald Edelstam."Lars Landström, Allehanda
Mats Fors är journalist, författare och konsult. Han är utbildad på Dramatiska institutet och har arbetat med filmresearch och producerat egna SVT-dokumentärer.