Omslagsbild: Bronsåldersmordet

Utgivningsdatum: 2009-09-22
Recensionsdatum: 2009-10-05
ISBN: 978-91-1-302378-6

Bronsåldersmordet

Om arkeologi och ond bråd död
En solvarm junidag år 1953 hackade dikesgrävaren David Zetterström upp skallen efter en brutalt mördad man i 50-årsåldern i en åker tre mil nordväst om Stockholm. Tillkallad expertis kunde konstatera att det rörde sig om ett "cold case", och det med råge. Brottet var begånget tusentals år tidigare.

Efter en kortare uppsats i en tidskrift kom den döde och hans föremål att ligga bortglömda i Historiska museets magasin i årtionden. Men dagens arkeologer gräver inte bara upp fynd i marken utan också i magasinen.
Det blev upptakten till ett av Nordeuropas mest spännande arkeologiska forskningsprojekt som nyligen avslutades med sensationella resultat. Projektet syftade inte bara till att lösa den gamla mordgåtan, hur, varför och av vem mannen mördades, utan också till att kartlägga mannens liv, från det att han föddes i en rökig bronsåldersstuga, till den dag ett halvsekel senare då han mötte sin mördare vid en havsfjärd i Mälardalen. Med modern teknik som DNA-analys, isotopmätningar, rättsmedicin och osteologi, men också traditionellt analytiskt deckarslit (à la Sherlock Holmes) har forskarna kunnat följa mannens liv i alla faser, inklusive de sista skrämmande ögonblicken.
Författaren kartlägger och berättar om mannens liv i detalj, hans uppväxt och matvanor, hemmiljö och byxor, kärlek och tuberkulos, sex och kosmologi, krig och tandvärk, arbete och tidsuppfattning. Fyndet är så rikt att vi kan studera allt från hur han har täljt sina träredskap och vad han åt som sexåring till hur han led av sin käkbensinfektion. För första gången kommer vi verkligen en bronsåldersmänniska inpå livet.

Samtidigt får läsaren en bred skildring av bronsålderns värld, från säljägarbyarna vid Ishavets rand, Sydskandinaviens hällristningscentra, stäppfolkens nomadbyar, barnarbetarna i Alpernas saltgruvor, Stonehenges mysterier till de förhomeriska myternas Grekland.
Slutligen är detta en både gastkramande och gripande detektivhistoria ur verkligheten, där arkeologen med osteologers och rättsmedicinares hjälp rekonstruerar och löser en 3 000-årig mordgåta. Gåtans lösning visar sig vara förbluffande aktuell.

"En faktabok med samma kvaliteter som en spännande deckare" Nerikes Allehanda
"Sällsynt roligt och förvånansvärt spännande" DN
"det är inte något dåligt detektivarbete med tanke på att mordet skedde för 2 800 år sedan!" "Lindström griper sig an fallet som en modern mordutredare och låter läsaren följa med i alla steg längs vägen. Likt en Sherlock Holmes eller Hercule Poirot håller han upp bevismaterialet och förklarar pedagogiskt vilka slutsatser man kan dra av det. Som läsare kan man bara nicka instämmande när han redogör för sina analyser – de känns vederhäftiga även när de är ganska långtgående. /.../Liksom i en god deckare får man till slut svar på frågan ”vem” och ”varför” och det är inte något dåligt detektivarbete med tanke på att mordet skedde för 2 800 år sedan!"Ann-Louise Eringsmark Regnéll
"en bok som jag verkligen, verkligen rekommenderar" Tobias Svanelid och Urban Björstadius i Vetenskapsradion Historia tipsar om årets bästa historiska böcker, bland annat Jonathan Lindströms bok, Bronsåldersmordet. "en av årets mest läsvärda historiska böcker", "en sällsynt inblick i det bronsålderstida Sverige", "med det här drivna och spännande språket så är det här en bok som jag verkligen, verkligen rekommenderar."

Jonathan Lindström, arkeolog och vetenskapsförfattare, har skrivit ett stort antal kritikerrosade faktaböcker översatta till flera språk. Han erhöll Hertig Karls pris 2013, utsågs till Årets folkbildare 2007, tilldelades Carl von Linné-plaketten för Årets bästa faktabok Allt om universum 2006 och Societas Archaeologica Upsaliensis Vetenskapliga pris 2011.

I sina böcker har han skrivit, tecknat och förklarat hur universum, hjärnan och evolutionen fungerar och utforskat avlägsna epoker som stenåldern och bronsåldern, löst mordgåtor och kartlagt världsbilder utifrån sina egna utgrävningar och forskningsprojekt. Hans senaste böcker är Bronsåldersmordet (2009), De dödas tempel (2011) och Medvetandets gåta (2013).

Carl von Linné-plaketten för Årets bästa faktabok 2006 (för Allt om universum)
Årets folkbildare 2007
SAU Vetenskapliga pris 2012