Omslagsbild: Global nedkylning

Recensionsdatum: 2009-09-14
ISBN: 978-91-1-302121-8

Global nedkylning

Klimatet och människan under 10 000 år
Klimatet har förändrat sig både regionalt och globalt sedan senaste istiden tog slut och har påverkat levnadsvillkoren för människorna på olika delar av jorden. Fastän det talas så mycket om klimatförändringar idag är det få som vet särskilt mycket om hur klimatet har varierat förr.

Är den globala uppvärmningen idag unik i historien? Global nedkylning belyser den frågan utifrån nya vetenskapliga rön direkt från forskningsfronten. Författaren, som är historiker och klimatforskare, berättar om hur klimatet har förändrats på jorden under de senaste 10 000 åren och vilken betydelse som klimatförändringarna haft för människan. Läsaren får chansen att följa med på en odyssé av globala uppvärmningar och nedkylningar och stifta bekantskap med vitt skilda folk, som babylonier, romare, mayaindianer och vikingar, som alla under historiens gång varit utsatta för klimatförändringar. Global nedkylning utgör en spännande och i högsta grad aktuell mix av klimatvetenskap och historia. För första gången presenteras klimatets historia för en svensk publik på ett såväl utförligt som underhållande och lättfattligt sätt. När klimatet har förändrat sig har - då som nu - vissa områden blivit gynnade medan andra har gått en katastrof till mötes.
Fredrik Charpentier Ljungqvist intervjuas i En bok, en författare Intervju med historikern Fredrik Charpentier Ljungqvist som i boken "Global nedkylning" berättar om jordens klimatförändringar under de senaste 10 000 åren, samt vilken betydelse dessa haft för människan.
”Historisk klimatdramatik” "Global nedkylning är en tankeväckande bok om klimatet under de senaste 10 000 åren. Och den kan komma att få stort inflytande."Anders Edwardsson
”populärvetenskap av högsta klass” "Det är populärvetenskap av högsta klass som alltså inte kräver att läsaren kan facket. Han tar med läsaren på en riktig rysare genom historien om vädret. Vi får följa hur kulturer samvarierar med naturen där klimatet är en helt avgörande faktor för mänsklig överlevnad, ofta förbisett av allmänhistoriker. Särskilt samhällen i marginalen – folk i till exempel öknar och polarområden – är extra känsliga för klimatförändringar. /.../ Han levererar naturgeografisk och kulturhistorisk kunskap från världens alla hörn. Bokens verkliga styrka är just perspektivet: naturens och kulturens samspel över tid, efter den senaste istiden. Han lyfter fram forskare och deras forskning och kastar ljus över de olika strömningarna iklimatdebatten."Anders Tidström, Nerikes Allehanda
"mer avgörande än klimatets variationer är hur vi människor hanterar dem" "Ljungqvist är varken skeptiker eller alarmist, han är en historiker som försöker påvisa sambanden mellan klimatförändringar och historiska skeenden. Han förnekar inte betydelsen av antropogena ökningar av växthusgaser. Men han bjuder på en del tillnyktrande påpekanden. Om isbjörnarna hotas av utrotning på grund av pågående uppvärmning, hur klarade de då senaste interglaciala optimat, som varade i 4 000 år? Vi har haft en alltför naiv bild av klimatet, ekologin och geologin som något stabilt och långsiktigt. Förmodligen beror den bilden på alltför korta tidshorisonter och minnesbilder – ett människoliv är så försvinnande kort i en geologisk tidsskala – men också på myten om den ”ekologiska balansen”. Naturen är sällan eller aldrig i balans. Och vad är det som gång efter annan tippar balansen? Rätt gissat: klimatförändringar."Björn Gunnarsson

Fredrik Charpentier Ljungqvist, född 1982, är doktorand och lärare i historia vid Stockholms universitet och sekreterare för universitetets tvärvetenskapliga Centrum för medeltidsstudier.

Han forskar också om klimatförändringar förr i tiden och har ett särskilt intresse för klimat och natur i arktiska och subarktiska områden.
Fredrik har publicerat ett antal vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar om bland annat nordisk medeltid. Han är även författare till en vetenskaplig artikel som behandlar alla rekonstruktioner som gjorts av klimatet på jorden de senaste 2 000 åren.