Omslagsbild: Om Jesus

Utgivningsdatum: 2009-03-18
Recensionsdatum: 2009-04-06
ISBN: 978-91-1-301960-4

Om Jesus

De flesta skelett man funnit från tiden som Jesus levde visar brist på järn och protein, kranier av fyrtioåriga människor har ofta få eller inga tänder kvar. Livet var hårt och man dog ung. Endast en minoritet fick uppleva sin tjugofemårsdag. Vi vill gärna se Jesus som en relativt ung man, men när han började sin verksamhet vid cirka trettio års ålder var han snarare en som levt längre än de flesta.
Vi tänker oss gärna Jesus milda, kärleksfulla leende.
Lägg nu alltså till att leendet troligen var tandlöst så får vi förmodligen en smula rättvisare bild.
Kan vi tänka oss Jesus tandlös? Kan vi tänka honom obildad? Mycket litet av våra föreställningar om Jesus Kristus stämmer överens med Josua från Nasaret.
En Jesus Kristus stiger fram för oss som den från himlen återkommande kungen för att döma levande och döda. Och i perifirin ser vi en annan gestalt fly undan i skuggorna, en kort och satt, mörkhyad man som åldrats i förtid av fattigdom och kringflackande. En enkel hantverkare från den galileeiska landsbygden som makten lät avrätta i förebyggande syfte. En man som spred budskapet om Guds rike.
Spännande? Det här är bara början! Följ med Jonas Gardell på en omskakande spaning efter Jesus.

Utgiven: mars 2009
109 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Jonas Gardell
Utgiven: april 2009

"Enormt njutbart" "Om du som jag tycker att det är en fröjd att läsa Jonas Gardells böcker om Gud och Jesus, vänta då tills du fått höra honom läsa dem själv. Jonas Gardell är lika underhållande och engagerande som inläsare som han är när han uppträder. Enormt njutbart."
Pressröster om Jonas Gardells Om Jesus "Medan han tolkar gör Gardell utmärkta litterära analyser av evangelierna. /.../ Evangelium enligt Jonas är i alla fall ett intelligent, bildande och passionerat bevis för detta." Ulrica Knutson, Sveriges Radio Kulturnytt "Allt utfört med den språkliga elegans och stilistiska skärpa som Jonas Gardell utvecklat under sitt numera 30-åriga författarskap. /.../ På samma sätt som KG Hammar tidigare gjort tvingar Jonas Gardell sin omgivning att formulera egna argument, en egen hållning runt tillvarons stora frågor. Det är, oavsett egen övertygelse, en stor sak. Gabriel Byström, Göteborgs-Posten "Om Jesus är en märklig bok som lika väl passar den teologiskt kunnige som den helt obevandrade. Jonas Gardell skriver med både humor och ilska och hela tiden bottnar texten i ett seriöst resonemang. En imponerande bok och banne mig om den inte också är folkbildande!" Kristian Lundberg, Norrköpings Tidningen "Det finns en stark känsla för Jesu person i Jonas Gardells grundliga sökande efter autentisk bild bortom utanverken. Det går aldrig ­någonsin att tvivla på äkthetsgraden i hans ärende" Astrid Söderbergh Widding, Svenska Dagbladet "Det här är en bok för alla oss som är fascinerade av myten och människan Jesus men egentligen inte vet särskilt mycket om honom, skriven av en lysande berättare som egentligen inte heller vet särskilt mycket men som ger oss 350 sidor av spännande möjligheter." Stefan Whilde, Tidningen Kulturen "Fängslande och väl underbyggt skriver Gardell om denna vanliga människa, som antagligen korsfästes för säkerhets skull, så att han inte skulle ställa till oreda i det fullpackade Jerusalem vid påsktid. /.../ Vilken läsglädje han också här åstadkommer!" Inger Dahlman, Nya Wermlands-Tidningen "Det är omöjligt att inte beröras av Gardells patos. /.../ Det som gör Gardells bok fängslande, att han går direkt in i dagens frågor. /.../ Gardells motståndare är domens kristendom. Mot den tecknar han gudsrikesvisionen där alla finns med. En bok väl värd att läsa." Elisabeth Gerle (etikforskare vid Svenska kyrkans forskningsenhet, och adjungerad professor i etik) för Sydsvenskan "Svaret på frågorna kommer på bokens allra sista sidor. Det är som om cirkeln slutit sig, med ett återvändande till mormors veranda och den gemensamma måltiden med lovsången av Jesus. Här talar Jonas Gardell ut ur sitt eget hjärta, han blir en förkunnare och hans ord griper." Blekinge Läns Tidning "Det är en trösterik bok, det är omtagningar av orden att man inte är ensam, man är inte dömd – oavsett vad man varit med om. /.../ Det är riktigt roligt och inspirerande och tankevidgande att ha Gardell som vägvisare. Eller rättare sagt som medvandrare." Stig Hansén, Helsingborgs Dagblad "Den styrkan i Jesu budskap förmedlar Jonas Gardell med en övertygelse som borde röra den mest inbitne ateist." Jan-Olov Nyström, Norrbottens-Kuriren "Jag har skrattat högt när jag läst flera av hans tidigare böcker. Jag skrattar inte åt det som skrivs om Jesus i ”Om Jesus”. Däremot tar jag det på allvar." Susanne Håkansson, Dala-Demokraten

Jonas Gardell är författare och dramatiker och komiker.

Han växte upp i en frikyrkofamilj utanför Stockholm. Han har varit en tongivande aktivist inom HBTQ-rörelsen. Jonas debuterade 1985 och har sedan dess skrivit en mängd romaner, pjäser, film- och tv-manus, shower och sångtexter. Hans böcker är översatta till ett tjugofemtal språk.

Få svenska romaner har fått ett sådant oerhört och omedelbart genomslag som hans trilogi om aids i Sverige: Torka aldrig tårar utan handskar. Böckerna och tv-serien röstades av Dagens Nyheters läsare fram som en av de tre viktigaste kulturhändelserna på 150 år i Sverige.

Jonas Gardell utnämndes i december 2007 till teologie hedersdoktor vid Lunds universitet med motiveringen:

"Genom hela hans författarskap finns ett fokus på marginaliserade människor i utanförskap, som genomsyras av försvar för mänsklig värdighet och mänskliga rättigheter. Få människor kan som han samla människor över generationsgränser och kombinera humor och allvar med en träffsäkerhet som gör honom till en viktig samhällskommentator och kritiker"
(Ur motiveringen)

"För sin mångfasetterade beskrivning av ett mörkt kapitel i svensk medicinsk historia" utnämndes han i februari 2013 till medicine hedersdoktor vid Linköpings universitets medicinska fakultet, Hälsouniversitetet.

”Gardell har på flera sätt varit en förgrundsgestalt för ett vidsynt och välkomnande samhälle. Hans skönlitterära gärning och olika former av aktivism för alla människors lika fri- och rättigheter har haft en osedvanligt stor genomslagskraft i hela Skandinavium.” Ur Åbo Akademis motivering till att utnämna Jonas Gardell till hedersdoktor i filosofi.

Utmärkelser i urval:

• Prix Futura för En komikers uppväxt, 1992
  • Frödingstipendiet, 1994