Översättare: Annika Preis
Utgivningsdatum: 2010-09-17
Recensionsdatum: 2010-10-04
ISBN: 978-91-1-301987-1

Förföra demonen

Att skriva för livet

I över tre decennier har Erica Jong förbluffat och provocerat. I sina memoarer, skrivna med samma sensualitet, humor och ärlighet som gjorde Rädd att flyga till en klassiker, beskriver Jong sitt liv som författare.

I sina memoarer är Erica Jong uppfriskande direkt - oavsett om hon avhandlar hur man skriver bra sexscener, om hon beskriver alkohol och marijuana som vägen till njutning eller avslöjar detaljer om sitt eget kärleksliv.
Hon berättar om hur hon i sextioårsåldern upptäckte glädjen i så vitt skilda ting som tantrasex och mormorskap. Hon skildrar också sitt liv i litteraturens tjänst, och hur författare som Sylvia Plath och Henry Miller har influerat henne.

Över trettio år av kändisskap, löje, äkta män, älskare, alkohol och ibland tillfällig avhållsamhet. För Erica Jong har skrivandet ofta varit ett sätt att få en stormig tillvaro att bli mer begriplig. Förföra demonen är en ovanlig mix av boklighet och oanständighet - och Erica Jong är mer än något annat lojal mot vikten av att säga som det är i en förljugen tid.

"Det är inte lätt att förföra demonerna. Men om det är någon som kan, så är det Erica Jong" "Bokens styrka är Jongs ärlighet. Hon bekänner att även hon dras till sådana gestalter vars sexualitet och visioner bestraffats av antingen dem själva eller omvärlden. Det är först under skrivprocessen hon upptäcker hur djupa spår samhällets myter har satt i henne. Det gäller att inte ge upp. Vill man förändra världen måste man i första hand förändra sig själv. /.../Det är i de filosofiska och litterära reflektionerna som hennes forna stjärnglans skimrar som mest. När hon skriver om skillnaden mellan självbiografi och fiktion."Sinziana Ravini
"Jong är fortfarande revolutionerande" "Jongs stil är underhållande. Hon blandar vilt litterära referenser och metahumor med filosoferande och saklighet. Öga har hon inte minst för den där frustrerande förmågan att genomskåda sig själv och ändå ha så svårt att bryta mönster. Hennes berömda sexskildringar – som säkerligen när det begav sig upprörde många fler än som faktiskt läste dem – är betydligt mer diskbänksrealistiska än erotiska. Det luktar och låter och kladdar. Jong är en skoningslös avslöjare av det sexuella hyckleriet, också hos sig själv, och det känns trots de senaste decenniernas ytliga sexliberalism fortfarande nästan skrämmande välbehövligt."Ella Andrén
"Ingen kan göra mig på så gott humör" "Erica Jong är lättläst, vindlar iväg, tappar tråden, utgår alltid från sitt eget, och kanske är det därför det så ofta ändå bränner till, berör."Katarina Wikars
sverigesradio.se
"En av de stora i vår tid" "Det är fyra essäer och en inledning som är lysande. För där berättar hon om vad det är att skriva. Att man måste vilja det med hela sitt jag. Man måste skriva sanningen och inse det. Endast ärlighet duger. Att lära sig skriva går egentligen inte. Vill man så kan man, annars meningslöst. Måste man skriva, vet man.Erica Jong vet vad det är att skriva. Och hon kan med all sin självrannsakan förmedla just det.Hon är en av de stora i vår tid."Björn Widegren
gd.se

Erica Jong, född 1942 i New York, är mest känd som den feministiska kärleksprofeten från Rädd att flyga och Fanny. Speciellt den första öppnade ögonen för en hel generation kvinnor och lärde oss nya begrepp som "det knapplösa knullet". Hon debuterade med diktsamlingen Fruits & Vegetables, och har kommit ut med flera romaner.