Omslagsbild: Gargoylen

Översättare: Jimmy Hofsö
Utgivningsdatum: 2010-05-04
Recensionsdatum: 2010-05-24
ISBN: 978-91-1-302024-2

Gargoylen

Denna "omöjliga" kärlekshistoria har rönt stora framgångar runt om i världen. På en rehabklinik möter en svårt brännskadad man en kvinna som påstår att de varit älskande för länge sedan. Så börjar hon berätta om deras kärlek och en ny historia tar form.

Den vackra och namnlösa berättaren i Gargoylen kör längs en mörk landsväg när han tycker sig se ett pilregn komma rakt emot honom. Han kör av vägen ned i en ravin och vaknar upp på en brännskadeavdelning där han får utstå alla helvetets kval och smärtor i form av den behandling han måste genomlida för att överleva. Bränd till oigenkännlighet har han förvandlats till ett monster. Det enda han vill är att bli så pass frisk att han kan begå självmord.

Så en dag kommer Marianne Engel - en tilldragande och mystisk skulptör av gargoyler, groteska statyer av fantasiväsen - till avdelningen och avslöjar att de båda varit älskande en gång i tiden. Då, i ett medeltida Tyskland, var han en svårt brännskadad legosoldat och hon en ung nunna som skötte om hans brännsår och fick honom att tillfriskna i det berömda klostret Engelthal. Allt eftersom hon berättar på sitt sheherazadiska vis och väver samman berättelsen med lika fascinerande historier om odödlig kärlek i Japan, England, Italien och på Island, så märker han att livsgnistan kommer åter, och med den även förmågan att älska någon igen - Marianne.

Hon ser till att han får lämna kliniken och bo hos henne i det hus där hon också har sin ateljé. Men det som hade kunnat bli en fristad blir snart ett fängelse. Hans morfinberoende på grund av de svåra smärtorna gör att hans förflutna hinner ikapp honom. Samtidigt nås Marianne av ett besked om att hon endast har tjugoåtta gargoyler kvar att fullborda - sedan är hennes liv till ända.
Perspektiven växlar fram till den överraskande avslutningen.

Gargoylen är en stor berättelse om kärlek, mirakel och skuld av en debutant som kom från ingenstans och skapade en av de mest uppmärksammade internationella succéerna på senare tid.
" en bok för den som vill läsa en helt fantastisk kärlekshistorien av en riktigt bra författare" "Skuld, magi och odödlig kärlek präglar denna bok. Den har drag av den stora trenden historiska romaner men väljer en helt egen väg. Det är en fantastisk historia, berättad av en författare som vågar ta svåra vägar. Läsaren tas på allvar och berättelsen fortsätter att leva även när sista sidan är läst."
"MMMM" /Må Bra "En begåvad debut, främst en kärleksroman, som inte liknar något annat - fängslande och suggestiv."
"Läs den!" /Femina "Det finns ett driv som gör den oerhört svår att lägga ifrån sig."Sanna Svanberg
"Kärlek som sträcker sig över tid och rum - juicy!" /Cosmopolitan

Andrew Davidson är född 1969 i Manitoba i Kanada. Han har en universitetsexamen i engelsk litteratur och har arbetat som engelsklärare i Japan, där han också bott av och till i olika perioder. I dag bor han i Manitoba.

Det gick ett sus i förlagsvärlden när hans agent avböjde ett förskott på en miljon dollar för Gargoylen som är Andrew Davidsons debutroman.