Omslagsbild: Syndaflodens år

Översättare: Birgitta Gahrton
Recensionsdatum: 2010-10-11
ISBN: 978-91-1-302025-9

Syndaflodens år

Adam Ett, den goda ledaren för Guds Trädgårdsmästare - en religion som ägnar sig åt att sammankoppla vetenskap, religion och natur - har under lång tid förebådat en kommande katastrof.

När katastrofen sedan inträffar utplånas nästan allt mänskligt liv. Ren, en ung nattklubbsdansare, och Toby, tidigare medlem av Guds Trädgårdsmästare, hör till dem som finner sig strandsatta i en omgivning som är alltigenom förändrad och där ingen går att lita på.

Syndaflodens år är Margaret Atwoods mäktiga och spännande roman som blivit en stor succé runt om i världen. Den kan läsas som en parallellroman till hennes tidigare Oryx och Crake från 2003. Världen är inte längre sig lik, men med Atwoods otroliga förmåga att skapa trovärdighet i det osannolika formas en genial berättelse som ytterst handlar om människans förhållande till jorden och dess resurser.

"Jag har aldrig tidigare gått tillbaka till en roman och skrivit en fortsättning. Varför har jag gjort det nu? Delvis för att så många läsare frågat mig vad som hände efter romanen Oryx och Crake. Jag hade ingen aning, men frågorna fick mig att börja fundera. Det var en av anledningarna. En annan var att själva ämnet för romanen upptagit allt mer av min tid sedan dess.

När Oryx och Crake kom ansåg vissa att den liknande science fiction - utflippad, för märklig för att vara trovärdig - men under de tre år som gick innan jag påbörjade arbetet med Syndaflodens år började det förmodade avståndet mellan den påhittade fiktiva framtiden och den hårda realiteten vi lever i att krympa i rasande takt. Vad händer med världen? Hur kan vi ställa den tillrätta? Hur lång tid har vi på oss?

En annan återkommande fråga om Oryx och Crake handlade om kön. Varför berättades den av en man? Hur hade den varit om det istället varit en kvinna som berättat? Dessa frågor ledde mig till Ren och Toby, och vidare till deras respektive liv, och deras flyktingtillvaro. En finare sexklubb och ett lyxigt spa borde faktiskt vara ganska bra ställen att vänta ut en pandemi på: om inte annat så finns där lite mat och gott om rena handdukar."

Margaret Atwood

"Svartsyn i högt tempo" "Birgitta Garthons översättning har ett imponerande flyt med tanke på allt nyspråk. Skalar man bort all framtidskitsch är Atwoods budskap enkelt: vi måste bryta alieneringen som präglar vår relation till naturen. Angelägen läsning nu när den ena miljökonferensen efter den andra havererar."Rakel Chukri
"medryckande och djupt tänkvärd" /Skånska Dagbladet
"framtidsvision på trovärdig botten" "Ständigt Nobelpristippade Margaret Atwood har själv kallat "Efter syndafloden" sin viktigaste bok. Och efter avslutad läsning är jag beredd att hålla med henne. Med Atwoods sagolika förmåga att skriva lekfullt, spännande och sinnrikt blir "Efter syndafloden", mitt i sin pessimism om mänsklighetens vilja till förändring, ändå medryckande och djupt tänkvärd."Anna Pia Åhslund
"Medryckande och lekfullt mitt i det pessimistiska" "”Syndaflodens år” är en spännande, intelligent och humoristisk äventyrsberättelse, trots det dystopiska anslaget. /.../Ständigt Nobelpristippade Margaret Atwood har själv kallat ”Syndaflodens år” sin viktigaste bok. Och efter avslutad läsning är jag beredd att hålla med henne. Med Atwoods sagolika förmåga att skriva lekfullt, spännande och sinnrikt blir ”Efter syndafloden”, mitt i sin pessimism om mänsklighetens vilja till förändring, ändå medryckande och djupt tänkvärd."Anna Pia Åhslund
hallandsposten.se
Utgiven: november 2014

Margaret Atwood föddes i Ottawa 1939 och växte upp i norra Ontario, Québec och Toronto. Hon tog en BA-examen vid Victoria College, University of Toronto, och avlade MA-examen vid Radcliffe College.

Hennes far var entomolog och hon tillbringade en del av sin barndom i den kanadensiska vildmarken. Vid sex års ålder började hon författa "poem, moraliteter, tecknade serier och en ofullbordad roman om en myra". Vid sexton insåg hon att skrivande var "det enda jag ville syssla med".

Margaret Atwood har utkommit med mer än fyrtio romaner, diktsamlingar, noveller och essäer sedan debuten 1961 med Double Persephone. Hennes roman Tjänarinnans berättelser har blivit film, opera, teaterpjäs, balett och seriealbum. 2000 tilldelades Atwood Bookerpriset för Den blinde mördaren och 2012 utsågs hon till Companion of Literature av The Royal Society of Literature i London. Margaret Atwood deltog 2014 som första författare i den skotska konstnären Katie Patersons projekt Framtidsbiblioteket med texten Scribbler s Moon, som ska läsas först om hundra år. Margaret Atwood är bosatt i Toronto, Kanada.