448

0.744

34

231

158

Femton helt nya historier från en av världens främsta författare.
I Gammal kärlek ger Atwood oss en samling gamla akademiker som dricker drinkar på förmiddagen och bråkar om vem som egentligen låg med vem för sextio år sedan. Här finns också en historia om sexualitet och fortplantning som en fortsättning på Gilead-världen och en dotter som försöker ta reda på om hennes mamma är en häxa Vi möter älskade katter, en förvirrad snigel, Martha Gellhorn, George Orwell, matematikern och filosofen Hypatia från Alexandria och en utomjording med sagoberättandets gåva.I hjärtat av samlingen följer vi ett äldre gift par på deras väg genom livet, de små och stora händelser som utgör ett långt kärleksliv - och vad som kommer efteråt.

Margaret Atwood

Gammal kärlek

"Detta är de sena dikterna." Så inleder Margaret Atwood den första dikten i nya samlingen Innerligt, och för läsaren blir det lika mycket en varning som en upplysning: "Var beredd på att jag säger som det är." Mild, ironisk och stundtals häpen är Atwoods blick när hon ser på livet som det blev, men skarp och drabbande när hon med sorg beskriver övergrepp på natur och kvinnoliv.

Margaret Atwood började sin författarbana som poet och fick sitt genombrott med diktsamlingen The Circle Game som 1966 belönades med Kanadas främsta litterära utmärkelse, the Governor General's Award. Innerligt är hennes första diktsamling på svenska sedan Dörren (ellerströms, 2014) och Morgon i det brunna huset (Rabén Prisma, 1996). I Innerligt möter vi teman som bär poeten Atwoods speciella kännemärke: naturen under lupp, tvivlet på vår livsstil, möten med zombier, myter och legender och drabbande bilder av kvinnokroppen som slagfält. Varulvar, sirener och drömmar har sin givna plats, liksom djurliv och civilisationskritik. Dikterna talar om förluster och avsked, om sex, åldrande och tillbakablickar, men också om förnyelse och framtid. I Innerligt delar poeten Atwood med sig av insikter, empati och humor och ger oss ren läsglädje

Innerligt

Margaret Atwood

Innerligt

Vinnare av Bookerpriset 2019!

I slutscenen av Tjänarinnans berättelse stiger Offred in i skåpbilen efter att ha anklagats av Anföraren och hans hustru. Vart hon förs vet ingen. I sin alldeles nyskrivna fortsättning på Tjänarinnans berättelse, Gileads döttrar, kommer Margaret Atwood förmodligen att avslöja vad som hände med Offred. Så här säger hon i ett pressmeddelande:

"Kära bokläsare. Allt ni frågat mig om Gilead och hur den världen är uppbyggd har tjänat som inspiration för denna roman. Fast inte bara. Den andra inspirationskällan är den värld vi lever i idag."

Sedan Tjänarinnas berättelse gavs ut 1985 har Atwoods framtidsvision bara ökat i betydelse och givit upphov till kvinnors protester över hela världen, inte minst efter valet av Donald Trump till Amerikas president. Romanen fick också nytt liv genom den prisbelönade och populärar tv-serien The Handmaid´s Tale med Elisabeth Moss i huvudrollen.

Gileads döttrar utspelas femton år efter Tjänarinnans berättelse och utgår från tre andra kvinnor som berättar om sina liv i den kristna fundamentalistiska staten Gilead. Boken ges ut samtidigt som det engelska originalet.

Gileads döttrar

Margaret Atwood

Gileads döttrar

Den snart femtioåriga konstnären Elaine Risley återkommer till sin hemstad Toronto för en retrospektiv utställning. Ett halvt liv tidigare flydde hon staden och ett omöjligt äktenskap. Men inte bara utställningen blir en tillbakablick. Hela hennes tidigare liv passerar revy. Vad hände med hennes plågoandar från skolan? Cordelia var den värsta av dem, men blev så småningom en förtrogen. Var hon den barnsliga ondskan personifierad? Kattöga är en till synes enkel berättelse om en ung kvinnas väg till konstnärsskap och mognad. Men den spänner över bråddjup och ställer de svåra frågorna om ondskan. Margaret Atwood har genom sina noveller, romaner och dikter fått en stor och trogen publik i Sverige. Främst är hon känd för Tjänarinnans berättelse, Råd i vildmarken, Hur man gör en man och Rövarbruden. Hon är en av Kanadas främsta skönlitterära författare.

Kattöga

Margaret Atwood

Kattöga

Zenia, en vacker, lysten och hänsynslös kvinna tränger sig in i tre andra kvinnors liv, utnyttjar dem skamlöst och stjäl deras män. Roz, Charis och Tony är de tre offren. Men "människor som Zenia kommer dig aldrig in på livet om du inte själv bjuder in dem", säger en av väninnorna. Romanen följer de tre kvinnorna från barndomen till medelåldern. Hos var och en hittar Zenia just deras svagheter och använder dem för att nästla sig in i kvinnornas liv. I Rövarbruden ger Margaret Atwood en skrämmande inblick i könskrigets innersta väsen. Romanens huvudpersoner faller alla offer för en ondska som får sin kraft genom kvinnornas egna fantasier och självbedrägerier. Margaret Atwood är född 1939 och idag Kanadas ledande författare. Hon har belönats med en mängd litterära priser och hennes böcker ges ut i mer än 25 länder. Rövarbruden är Margaret Atwoods åttonde roman och hennes senaste är Den blinde mördaren.

Rövarbruden

Margaret Atwood

Rövarbruden

I Atwoods klassiska dystopi från 1985 ges en bild av ett framtida USA, som förvandlats till den kristet fundamentalistiska republiken Gilead. I kampen mot sjunkande födelsetal rekryteras kvinnor i fruktsam ålder och utnyttjas hämningslöst som Tjänarinnor när de befruktas mot sin vilja av härskarklassens män, Anförarna. Offred är en Tjänarinna som lever under strikt övervakning, men som drömmer om att ta sig bortom Muren och bli fri igen.

Tjänarinnans berättelse presenteras nu i reviderad översättning av Maria Ekman - samtidigt som en stor tv-serie får premiär!

Tjänarinnans berättelse

Margaret Atwood

Tjänarinnans berättelse

Stan och Charmaine är ett ungt par som drabbats av arbetslöshet och personlig konkurs mitt under den nationella ekonomiska krisen. När de får ett erbjudande om att delta i ett projekt i grindsamhället Consilience ser det ut som alla deras problem är lösta. Om de skriver under ett livstidskontrakt kommer de att få både arbete och bostad - åtminstone sex månader om året. Varannan månad i Consilience måste nämligen den ena halvan av invånarna avlösa den andra halvan i fängelset Positron.

Satir och samhällskritik när Atwood skärskådar avarterna inom vårt moderna, västerländska samhälle.

Hjärtat stannar sist

Margaret Atwood

Hjärtat stannar sist

Fantasyförfattaren Constance Starr har nyss förlorat sin make Ewan i cancer. Ändå hör hon hans röst tala till sig när hon en snöovädersdag försöker klara sig igenom ett strömavbrott. Den åldrade och dödssjuke poeten Gavin Putnam tar motvilligt emot en ung doktorand i tron att hon ska skriva sin avhandling om hans legendariska ungdomsdikter men finner att intervjun gäller hans första flickvän, den framgångsrika fantasyförfattaren C W Starr. Tvillingarna Martin och Marjorie går på avlidna gamla bekantas begravningar, bara för att få känna att de lever.

När Marjories gamla pojkvän, poeten Gavin Putnam, begravs blir tillställningen allt annat än fredlig. Verna möter sin våldtäktsman från high-school på en pensionärskryssning i Arktis och väljer att ta en gruvlig hämnd på honom för all smärta och smälek hon utstått. Småfifflaren och bedragaren Sam tar sin tillflykt till sin antikaffär efter det att hustrun kastat ut honom. När han efter en magasinsauktion öppnar sin vinst får han sitt livs största chock. Jack har förföljts hela sitt liv av den skräckklassiker han skrev som ung student. Nu söker han upp de tre studentkamraterna som varit med och delat på royaltyinkomsterna för att en gång för alla göra slut på eländet.

I Den frystorkade brudgummen konfronteras de till åren komna personerna ofrivilligt med sin ungdomstid med dess inslag av kärlek, svek, och besatthet och drabbas än en gång av det förflutnas motsvarigheter till de vampyrer, gengångare, missfoster och monster som befolkar Edgar Allan Poes, Daphne du Mauriers och Robert Louis Stevensons skräckhistorier. I sin nya bok visar Margaret Atwood prov på sin mest skarpsynta, uppsluppna och humoristiska sida när hon levererar nio förskräckande berättelser om upprättelse, hämnd och mord.

Den frystorkade brudgummen

Margaret Atwood

Den frystorkade brudgummen

En farsot har svept fram över jorden, men en liten grupp kallad MaddAddamiter överlever tillsammans med de grönögda crakerianerna - en vänligt sinnad humaniod art som framställts med bioteknik för att ersätta människosläktet.

Överlevarna i civilisationens ruiner ställs inför nya hot och möjligheter - kan mänskligheten få en andra chans, trots att vi misslyckades så grovt med den första?

Berättad med spiritualitet och svart humor för Margaret Atwoods MaddAddam läsarna djupare in i en oförutsägbar och isande dystopisk värld. En gripande och dramatisk avslutning på den internationellt prisade trilogin som inleddes med Oryx och Crake och Syndaflodens år.

MaddAddam

Margaret Atwood

MaddAddam