Omslagsbild: Vargen

Utgivningsdatum: 2010-09-23
Recensionsdatum: 2010-10-13
ISBN: 978-91-1-302419-6

Vargen

den jagade jägaren
Det råder vargfeber i landet. Årets historiska vargjakt, där flera tusen jägare deltar och inom loppet av några timmar skjuter 27 vargar, väcker starka känslor i alla läger. Men vad vet vi egentligen om vargen? Vad är myt och vad är fakta?

I över hundra år var vargen utrotad. Men på åttiotalet upptäcktes plötsligt spåret efter en ensam varg. Sedan blev de två. Och när den första kullen valpar föddes i Nyskoga i norra Värmland for Henrik Ekman dit som reporter för Svenska Dagbladet - och blev då hopplöst fascinerad av detta djur.
I Vargen lyfter Henrik Ekman fram forskningens senaste resultat och ersätter myter med fakta. Vi får veta hur vargen lever sitt liv, hur lik den är oss människor och hur en bruten näringskedja återupprättas i skogarna när vargen åter finns där. I text och fantastiska bilder av vilda vargar beskriver han vargen ur en mängd olika perspektiv. Vi får lära känna två alfahanars, Ulriks och Hasselforsvargens, dramatiska och fängslande livsöden. Vi möter den effektiva jägaren, som nio timmar per dygn rastlös travar runt och även i en gles älgstam hittar sitt byte. Men också "den politiska vargen", "den mediala vargen" och den varg som så färgstarkt skildrats i myter och litteratur.

Alltsedan biblisk tid har människor fått lära sig att varg är synonymt med ondska. Lammet står för det goda, vargen är djävulens djur. Boken beskriver varghatets djupa rötter, hur vargstammen såg ut före artonhundratalets utrotning och de fruktansvärda jaktmetoder som praktiserats i kampen mot Gråben. I ett kapitel om den globala vargen får vi läsa om vargens frammarsch i Europa, en lyckad återinplantering av varg i Yellowstone nationalpark men också vargförföljelser i Sibirien. Allt varvas med starka naturskildringar av Henrik Ekmans egna möten med varg. Dramatiken är ständigt närvarande men också ödmjukheten inför det vilda i vår natur.

"Utmärkt bok om vargen"
op.se
"uttömmande och väl genomarbetad" /Upplands Nyheter "Man förstår att ett stort researcharbete som tagit lång tid ligger bakom. Inte minst gäller det de vackra bilderna av björn och varg" /.../Henrik Ekman skriver just vad han känner och oftast med full rätt."Jan Å Johansson
"Läs boken! Den kommer att förändra dig." /Annika Åhnberg "Vilken fantastisk bok, vilka underbara foton! Mer spännande än den bästa deckare. Men den handlar om det riktiga livet, om varg och människa, om den eviga konflikten mellan oss och det vilda. Den konflikt, som alla andra strider och konflikter börjar med, och som aldrig kan lösas fullt ut, men som kan hanteras genom goda kompromisser. Och oavsett om den här boken vinner eller inte så är den seger i sig, en seger över fundamentalismen, över föreställningen att det finns enkla svar på svåra frågor, svart eller vitt, fel eller rätt och att det är jag själv som har den där rätten. Hunden är människans bästa vän, men hundens ursprung är vargen, som istället fyller oss med skräck. Vill du veta varför och samtidigt lära dig något väsentligt om dig själv?Läs boken! Den kommer att förändra dig."Annika Åhnberg, f d jordbruksminister samt hedersdoktorer vid Sveriges lantbruksuniversitets fakultet för veterinärmedicin och husdjursvetenskap
"Det är en rejäl mono­grafi, spännande och besinningsfull i den hetsiga varg­debatten" /Kerstin Ekman "Henrik Ekman skriver om vargen med stor ömhet och kunskap i sin August­nominerade bok. Det är en rejäl mono­grafi, spännande och besinningsfull i den hetsiga varg­debatten, skriver Kerstin Ekman."

Henrik Ekman är journalist med inriktning på natur och vetenskap. Han har producerat flera dokumentärfilmer för SVT och tidigare givit ut flera böcker med naturanknytning: Ekarnas hagar (med Börje Pettersson), Ishav (med Bo Landin), Ekoparken (med Gunnar Brusewitz), De sista ängarna, Vargen (Augustnominerad 2010) och Vår sanna natur. Sedan flera år tillbaka skriver han krönikor i tidningen Gård och Torp, där han rapporterar om fåglar, ekorrar och andra djur vid torpet i Sörmland.