Omslagsbild: Å alla kära systrar!

Utgivningsdatum: 2010-05-06
Recensionsdatum: 2010-05-17
ISBN: 978-91-1-302055-6

Å alla kära systrar!

Som proteströrelse var 1970-talets kvinnorörelse unik. "Det personliga är politiskt" var mer än en paroll, det var en aktivistisk livsstil, en effektiv lobbyverksamhet som sparkade igång den jämställdhetspolitik vi i dag tar för given. Om hur det gick till när kvinnokampen förändrade synen på kvinnan (och mannen) handlar boken om. En djupt personlig och kärleksfull betraktelse av en som befann sig i centrum av den nya kvinnorörelsen.

"Sjuttiotalsfeminismen var ett gigantiskt kunskapsprojekt, en kvinnornas egen motståndskultur som rymde såväl Aleksandra Kollontajs historiematerialism som Erica Jongs knapplösa knull. Vi bedrev medvetandehöjning från topp till tå, analyserade kvinnoförtrycket under senkapitalismen, praktiserade feministiskt moderskap och diskuterade våra kroppar, våra jag.

Vi demonstrerade, gjorde nattliga raider mot porrklubbar, stödde strejkande städerskor, satte ihop Kvinnobulletinen, arrangerade kvinnokulturfestivaler, kvinnoutställningar, skrev kollektiva sånger och böcker. Vi var socialfeminister, kulturfeminister, kvinnofrigörelsefeminister. Heterosexuella, bisexuella, lesbiska. Vi trodde på den personliga erfarenhetens kollektiva sprängkraft. Jag vet, för jag var med.
1972 började mitt kvinnoliv. Då gick jag, arton år på det nittonde, med i Grupp 8. Under en period i livet när en ung kvinna vanligtvis famlar efter en identitet, och depression kan vara ett normaltillstånd, fick jag chansen att känna min betydelse. Tillsammans med hundratals andra kvinnor lärde jag mig att utveckla en åsikt och stå för den. Jag fick en kropp som gick med stora steg och skrattade högt. Ändå var det också en tid fylld av konflikter: systerskapet var inte alltid så lätt att leva upp till, och männen var inte alltid sjysta kamrater. Men vi var bergfast förvissade om att vi skrev historia: 'Systrar i hela världen, förena er!' Och vi nådde långt med vårt budskap. Kvinnobulletinen sålde i 15 000 ex och internationella kvinnoåret 1975 såg 100 000 hänförda människor Jösses flickor.

Å alla kära systrar! handlar om min tid som ung kvinna i denna rörelse, men jag har också intervjuat några som var med Grupp 8, Lesbisk Front, Befria Mannen. Allt kryddat med mängder av denna tids rekvisita: instamaticfoton, fittsymboler, klistermärken, affischer, paroller, spekulum med mera oumbärligt för en äkta sjuttiotalsfeminist."
Ebba Witt-Brattström

"Det gjorde ni bra!" "Det är ett roligt upplägg med mycket bilder, illustrationer och gamla planscher och mötesprotokoll."Cecilia Köljing
"En bok som alla borde läsa" ""Å alla kära systrar! Historien om mitt sjuttiotal" är en viktig och engagerande bok. Den är intressant och givande, och skildrar en viktig del av vår moderna historia. Det är en bok som många bör läsa, inte minst unga kvinnor som idag tvingas kämpa emot enorma förväntningar och krav på kvinnlighet och duglighet och plågsamma och orimliga ideal. Och även deras killar och fäder borde läsa den. De skulle lära sig något som jag tror de behöver veta - för sin egen skull."Crister Enander
tidningenkulturen.se
Se intervju i Kunskapskanalen Intervju med Ebba Witt-Brattström som i "Å alla kära systrar!" skildrar sin tid som ung kvinna i 1970-talets kvinnorörelse.
"Har vi inte fått nog av nostalgiska tillbakablickar? Nej, inte alls." "Behövs det fler böcker om sjuttiotalet? Har vi inte fått nog av nostalgiska tillbakablickar?Nej, inte alls. I dag, ja kanske alldeles särskilt i dag, behövs röster som berättar om hur det faktiskt gick till i en tid då allt var möjligt och bakåtvägen inte fanns ens som tankefigur. Inte minst viktigt är det att kvinnors historia kommer fram eftersom erfarenheten visar att den regelmässigt försvinner eller förvanskas. /.../"Å alla kära systrar" är en vacker blädderinbjudande bok som kan fungera lika bra för dem som var med som för dem som en dag, hoppades man, skulle säga "tack mödrar det gjorde ni bra"."Anne Jalakas

Ebba Witt-Brattström är författare och professor i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet. Hon har skrivit en rad litteraturhistoriska böcker, bl a om Moa Martinson och Edith Södergran. I Å alla kära systrar! från 2010 ger hon en personlig skildring av 1970-talets kvinnorörelse och Grupp 8. I Stå i bredd: 1970-talets kvinnor, män och litteratur från 2014 ger hon en helt ny bild av en litterärt livaktig epok. 2016 utkom Kulturmannen och andra texter och den skönlitterära Århundradets kärlekskrig. Ebba Witt-Brattström är flerfaldigt belönad, senast med Expressens Björn Nilsson-pris samt Mårbackapriset. Hon är också vinnare i tv-programmet Kulturfrågan Kontrapunkt, våren 2017.

Moa-priset, 1991
Samfundet De Nios essäpris i Lotten von Kraemers namn, 2004
Ivar Lo-Johanssons personliga pris, 2014 *)
Elin Wägnersällskapets pris Årets väckarklocka, 2015
Expressens Björn Nilsson-pris för god kulturjournalistik, 2015 **)
Mårbackapriset 2016 (för "sitt arbete i Selma Lagerlöfs anda")

*) Juryns motivering: ”För ett författarskap som lyft fram arbetarlitteraturens kvinnor, inte minst i en banbrytande avhandling om Moa Martinson. I Ebba Witt-Brattströms genusforskning och folkbildande essäer har maktanalysen alltid ett klassperspektiv.”

**) Juryns motivering: "I en tid av snabbanalyser och inslagna dörrar är årets Björn Nilsson-pristagare en representant för bildning, briljans och integritet. Uppkäftig och rakryggad går hon med kulturarvet som en fackla i det patriarkala mörkret. Orädd, alltid beredd, står hon i bredd – Ebba Witt-Brattström."