Omslagsbild: Sveriges historia: 1920-1965

Redaktör: Dick Harrison
Utgivningsdatum: 2012-09-06
Recensionsdatum: 2012-10-10
ISBN: 978-91-1-302390-8

Sveriges historia: 1920-1965

"Det goda hemmet känner icke till några privilegierade eller tillbakasatta, inga kelgrisar och inga styvbarn. Där ser icke den ene ner på den andre. Där försöker ingen skaffa sig fördel på andras bekostnad, den starke trycker icke ner och plundrar den svage. I det goda hemmet råder likhet, omtanke, samarbete, hjälpsamhet. Tillämpat på det stora folk- och medborgarhemmet skulle detta betyda nedbrytandet av alla sociala och ekonomiska skrankor, som nu skilja medborgarna i privilegierade och tillbakasatta, i härskande och beroende, plundrare och plundrade."

Det är Per Albin Hansson som talar. Han leder det socialdemokratiska partiet i opposition 1928 och utnyttjar det borgerliga ordet "folkhem" för att fylla det med ett socialdemokratiskt innehåll. Och tittar vi på den svenska historien mellan 1920 och 1965 ser vi en utveckling som Per Albin nog skulle ha gillat: siffrorna för livslängd, reallöneökning, semesterveckor, utbildningsgrad, bostadsstorlek, pensioner och valdeltagande har ökat markant, medan de för arbetslöshet, fattigdom och tbc har sjunkit rejält.

Detta land uppe i norr som dessutom - av klokhet eller feghet - klarade sig undan andra världskriget, och som redan av sin samtid betraktades med såväl avund som djup misstro. Sverige tog den förnuftiga medelvägen mellan kapitalism och kommunism, skrev amerikanen Marquis Childs beundrande, medan den österrikiske ekonomen Friedrich von Hayeck varnade för att samma väg kunde leda till träldom.

Gårdagen tolkas ju alltid i ljuset av nutiden, vilket innebär att historikernas frågor och forskningsområden varierat från tid till annan. Likt årsringar på ett träd avlöser de olika inriktningarna varandra: intresset har i takt med tiden fokuserat på politisk historia, facklig historia, social historia, kvinnohistoria, genushistoria. Att fånga in alla dessa berättelser och perspektiv, att söka skriva en översiktlig men ändå vetenskapligt tillförlitlig historia har varit författarnas strävan eftersom det är en historia värd lära känna.
"Så som Hirdman skriver hade aldrig någon författare vågat på 1960-talet." "Det är ett av lyckokasten i hela sviten, att Hirdman engagerats av redaktionen. Hon är välorienterad, gör goda avvägningar inom det stora materialet och skriver spänstigt. Urban Lundberg har också lyckats väl, då han berättar om Sverige från andra världskrigets slut till 1965. Han ägnar klokt nog utrymme åt utrikes- och försvarspolitiken."Torgny Nevéus
"det är en faktaspäckad och välkomponerad bok de tre författarna åstadkommit." /Ulf Larsson, Aktuellt i Politiken
"I detta välskrivna verk om Sveriges historia får vi mycket intressanta och upplysande faktauppgifter." Kjell-Ove Cederqvist
dagbladet.se
"en ljuvligt djup kunskapskälla att ösa ur länge in på år 2013" /M-magasin " Det här är en ljuvligt djup kunskapskälla att ösa ur länge in på år 2013. Gå genast och byt ut julklappsboken (och skaffa de övriga banden)."
336 kr Bok - Inbunden
Utgiven: september 2012

Yvonne Hirdman är professor i samtidshistoria. Hon erhöll Augustpriset 2010 för sin sin bok Den röda grevinnan.