Omslagsbild: Sveriges historia: 1965-2012

Redaktör: Dick Harrison
Utgivningsdatum: 2013-04-02
Recensionsdatum: 2013-04-24
ISBN: 978-91-1-302391-5

Sveriges historia: 1965-2012

Den sista delen av serien Sveriges historia börjar under 1960-talets gyllene rekordår när den svenska modellen väckte internationell uppmärksamhet. "Paradiset, det måste väl vara som Sverige, fast med mera sol", utbrast den franske presidenten George Pompidou vid denna tid.

Men tiderna förändras. Vi lever i en nutid där världen och Sverige drabbats av en djup ekonomisk kris vars konsekvenser ingen kan överblicka. Under tiden har Sveriges roll i världen förändrats genom murens fall, 11 september, invandring och internet, globalisering och EU-anslutning.

Utvecklingen spänner från  en statlig TV-kanal till hundratals i parabolen, från 44-årigt socialdemokratiskt regeringsinnehav till borgerliga alliansregeringar, från du-reformer till ny-niande, från vänstertrafik till högertrafik. Däremellan ryms finansboomar och IT-bubblor, Ingemar Stenmark och Zlatan, vänstervindar och högervågor, u-båtar, 4 oktoberkampanjer, stödstrumpor, ABBA, Olof Palme och Lisbeth Salander, kärnkraftsomröstning, FRA-lagen, proggen och partnerskapslagar.

Finns det en kontinuitet i denna utveckling eller har Sverige förändrats i grunden under ett turbulent halvsekel? Tillhör folkhemmet historien? Det är den grundläggande fråga som styr framställningen i det avslutande bandet av Sveriges historia.
"Framställningen, rapp och reflekterande, flyter bra" "Lundaprofessorn Dick Harrison har fungerat som huvudredaktör i ett projekt där alla volymer är högst läsvärda med sina breda perspektiv. /.../Hos Östberg och Andersson möter man i stort sett alla händelser, personer och fenomen som präglar en epok, eller epoker, som de flesta nu levande svenskar har erfarenhet av: Erlanders och rekordårens final, Palme, maktskiftet 1976, kärnkraften, löntagarfonderna, ubåtarna, 90-talskrisen, Estonia, EU, tsunamin, globaliseringen, den borgerliga alliansen.Framställningen, rapp och reflekterande, flyter bra, men Sveriges historia 1965–2012 är knappast en bok som skall läsas rakt igenom eller, om nu någon ens skulle komma på idén, i ett enda svep. Snarare bör man leta sig fram, avsnitt för avsnitt."Per T Ohlsson
"Jag tror inte att de båda författarna har glömt bort mycket." "Så är vi framme vid den sista volymen. Författarna presenterar sig själva på ett fint personligt sätt. /.../Jag tror inte att de båda författarna har glömt bort mycket. Här ryms exempelvis politik, ekonomi, idrott, scenkonst, populär och seriös musik, ledigt berättat. Kanske ”stämmer” inte allt riktigt, men man kan inte begära en helhetsbild – än så länge."Torgny Nevéus
"en fängslande skildring" /Jönköpings-Posten "Sveriges förändring från socialdemokratiskt folkhem till marknadsliberalt samhälle, där det råder större valfrihet men också ökade klyftor, är huvudtemat i den åttonde boken om Sveriges historia. Med den avslutar Norstedts sitt mastodontverk om vårt land. Det är en fängslande skildring av en utveckling som dagens pensionärer varit med om och yngre generationer växt upp i, som läsarna bjuds på i den åttonde och avslutande boken om Sveriges historia."Josef Rydén
"kunniga och välskrivna artiklar" "Återigen uppvisar boken kunniga och välskrivna artiklar som vi har vant oss för de andra delarna i bokserien. På det hela taget har en rätt komplex tidsperiod beskrivits så ärligt och i den omfattning som det är möjligt."Alexander Sanchez

Kjell Östberg är professor och forskningsledare vid Samtidshistoriska institutet vid Södertörns högskola. Hans forskning har framför allt rört nya och gamla sociala rörelser och deras roll för demokratisering och samhällsutveckling  i 1900-talets Sverige. Hans senaste verk är en biografi i två band över Olof Palme.

Jenny Andersson är docent i ekonomisk historia och sedan några år forskare vid Institut d'études politiques i Paris. Hennes forskning har berört efterkrigstidens politiska historia, den svenska och brittiska socialdemokratin, social och ekonomisk politik samt framtidsvisioner. Hennes senaste publikationer handlar om den tredje vägens politik samt om framtidsstudiers idehistoria.