Omslagsbild: Gud i Sverige

Utgivningsdatum: 2010-09-14
Recensionsdatum: 2010-10-06
ISBN: 978-91-1-302095-2

Gud i Sverige

Hur avkristnade de flesta svenskar för ögonblicket än upplever sig är den svenska historien i hög grad en historia om Gud i Sverige.

Det här är en svensk kulturhistoria ur ett ovanligt och ofta förbisett perspektiv, från hedniska riter till Knutbysektens övningar. Vi möter hårdhudade helgon och myndiga biskopar - heliga Birgitta med familj, den finurliga biskop Brask, den kärva Rudbeckius och den svordomsglada Anton Niklas Sundberg. Här finns svärmare och sektstiftare från Swedenborgarna och Eriksjansarna till Korpelanerna, Maranata och Livets ord, psalmdiktare och andeskådare, makt och härlighet, hyckleri och inkrökthet, men också troskyldig självuppoffring med tillhörande späkningar. Likaså Vadstena kloster som intellektuell världsmakt, 1500-talets brutala religionsstrider och därpå den totalitära lutherska gudsstaten, där de flesta av de värderingar som vi än i dag uppfattar som speciellt svenska skapades, men som också innebar järnhårt förtryck och försök att utbreda "den rena läran" med eld och svärd. Någon neutral, lättläst och ändå engagerande skildring av detta fascinerande stoff har hittills inte funnits.
" när jag läser Göran Häggs bok lär jag mig massor nytt och ser saker ur nya synvinklar"
kulturbloggen.com
"Lättläst och sakrik kyrkohistoria" "Göran Hägg har skrivit en svensk kyrkohistoria som är både lättläst och sakrik. Ingen kommer att läsa den utan att lockas till både skratt och ilskna utropstecken i marginalen."Svante Nordin
"Förvånansvärt fascinerande!" "Göran Hägg har med sitt verk ”Gud i Sverige” gjort en viktig och rentav bestående insats i folkbildningens tjänst. Det är lätt att få överblick och insyn i en mängd intrikata och minst sagt komplexa skeenden som format religionen, teologin och människors syn på Gud i vårt land. Han skriver med stor kunskap. Och han skriver medryckande och med lidelse, driven av en närmast osläcklig nyfikenhet och upptäckarglädje. Med ”Gud i Sverige” befinner vi oss långt, mycket långt, ifrån de knastertorra och inte så litet tillrättalagda framställningar som kyrkohistoriker av facket förmått frambringa."Crister Enander
gd.se
"Göran Häggs åsiktsglada och brittiskt ironiska ton lämpar sig väl för ämnet" "Göran Häggs åsiktsglada och brittiskt ironiska ton lämpar sig väl för ämnet – cyniska furstar som utnyttjar Gud för egna syften. Och även om häxprocesserna är väldokumenterade i den svenska litteraturen, är det omöjligt för en skribent av Häggs kaliber att inte göra denna vansinniga period i svensk historia intressant, trots upprepningar. /.../Men bokens största värde ligger i att upplägget med den sammanhållna historiken så tydligt visar hur snabbt sekulariseringen har gått i Sverige. Jag vet inte vilket land som Sverigedemokraterna längtar tillbaka till, men det fanatiskt religiösa land som framträder i ”Gud i Sverige” vore en skräck att återvända till." Kristian Ekenberg
arbetarbladet.se

Göran Hägg (1947–2015) var författare, debattör och litteraturdocent. Förutom romaner och mycket spridda böcker om retorik har han bland annat skrivit om de svenska välfärdsåren, påvarna, poeten Stagnelius, diktatorn Mussolini, familjen Medici, Gabriele d'Annunzio, Gud i Sverige och om det moderna Italien.