Omslagsbild: Svärmaren

Utgivningsdatum: 2010-03-22
Recensionsdatum: 2010-04-19
ISBN: 978-91-1-302114-0

Svärmaren

Det är mycket ur det mörka förflutna som kommer i dagen i den andra kriminalromanen om advokat Petra Wester. Hennes kollega Victoria hittas mördad och det visar sig att hon har band till Petras egen syster och deras barndom.

En tidig junimorgon hittar Petra Wester sin biträdande jurist, Victoria Fors, död på advokatbyrån Adelsohn & Strands Stockholmskontor. Victoria är festklädd och det står snart klart att hon inte dött en naturlig död. En polisutredning tar vid under ledning av kriminalkommissarie Ted Söderberg.
Stämningen på advokatbyrån är tryckt efter Victorias död och flera av delägarna är rädda för att byråns goda rykte ska smutsas ner. Vem kan lita på vem och vad finns det egentligen för kopplingar mellan den döda Victoria och advokaten Lars Bromander?
I sin ambition att hantera Victorias ärenden och klienter nästlas Petra in i Victorias privata historia. Efterforskningarna leder till Victorias förtegna och slutna familj i en grå förort till Göteborg och sedan vidare till fotbollsspelare, tränare och supporters i ett allsvenskt fotbollslag. Samtidigt kommer gamla familjehemligheter upp till ytan. Varför hade Victorias föräldrar brutit med henne, hur väl kände Victoria Petras döda syster och vad är det egentligen Victorias barndomsvän Eva Tellerman försöker berätta för Petra?
"Denna välskrivna och delvis ganska spännande detektivroman med lyriska inslag är väl värd att läsa." /Doris nr 18 "En annan bok som också aktualiserar Harry Martinson är Anna Bovallers Svärmaren. Det är faktiskt "svärmaren" i Svärmare och harkrank (1937) som fått ge namn åt romanen ..." /.../ "...Bovallers egen lyrik som ibland kan vara riktigt gripnade..." "Denna välskrivna och delvis ganska spännande detektivroman med lyriska inslag är väl värd att läsa." Åke Widfeldt, Harry Martinson-sällskapets tidskrift Doris nr 18
"Läser ni Svärmaren finns risk att ni får en ny författarfavorit." /Läns-Posten "Boken har kvaliteter; lättläst, inga långa textblock och högt tempo. /.../ Plus också för att lyfta fram just genren pusseldeckaren."Rolf Johnsson
"Betyg 5/5" "Detta var en riktigt underhållande och välskriven bok. En riktig pusseldeckare där man får tänka mycket själv. Det var även en sträckläsarbok, jag kunde inte lägga den ifrån mig utan låg och läste hela natten. Jag var bara tvungen att veta vem som mördat Victoria. Anna Bovaller kan nu räknas som ännu en av Sveriges deckardrottningar. Jag längtar redan till hennes nästa bok kommer."
"en tydlig och spännande intrig" "Jag läste hennes första bok Svinajakten i vintras och gillade den och hennes språk och faktum är att jag tyckte ännu mer om denna. Den känns lite tightare och mer sammanhållen och med en tydlig och spännande intrig. /.../ I böckerna får man både följa arbetet på några olika polisstationer samt arbetet på en advokatbyrå men Anna Bovaller ägnar också precis lagom mycket tid åt relationerna människorna emellan."
blogg.familyliving.se
Utgiven: mars 2010
147 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Utgiven: april 2010

Anna Bovaller, född 1963 i Trollhättan, är bosatt i Nacka tillsammans med sin man och tre söner. Hon har arbetat som advokat och bolagsjurist och är numera chefsjurist på Swedavia AB (Swedish Airports).

Anna Bovaller gick Ordfronts skrivarkurs under hösten 2006 men har sedan länge haft tankar på att bli författare. Så här säger hon själv om sin huvudperson och miljön i  Svinajakten:

"På temat "Gräv där du står" valde jag att skapa en huvudperson som Petra Wester. Vi är båda jurister och en advokatbyrå blev därför en naturlig och spännande miljö att bygga kriminalhistorier kring. Petras kärlek till Österlen är givetvis också påverkad av min egen - vi har sommarhus i trakterna av Kivik. Där stannar alla likheter. I övrigt hör Petra, precis som resten av karaktärerna i mitt persongalleri och händelserna i Svinajakten, bara hemma i min fantasi."