Omslagsbild: Efter mörkrets inbrott

Översättare: Vibeke Emond
Recensionsdatum: 2012-03-26
ISBN: 978-91-1-302154-6

Efter mörkrets inbrott

Murakamis hypnotiska kortroman från 2004 utspelas under en natt i Tokyo. Filmisk och gastkramande.

Eri och Mari är systrar och befinner sig på olika sidor om natt och dröm. Eri tycks inte kunna vakna där hon ligger i sängen. Mari tycks tvärtom inte kunna sova. Efter mörkrets inbrott stöter hon på den unge jazztrombonisten Takahashi som hävdar att de träff­ats tidigare. Under de följande timmarna möter hon också en kvinnlig före detta brottare som nu jobbar som nattportier på ett hotell med skamfilat rykte samt en kinesisk prostituerad som på samma hotell blivit brutalt misshandlad av en affärsman. Fram till gryningen möts deras vägar gång på gång och deras hemligheter tycks dra dem allt närmare varandra. Kan det vara så att Eris skrämmande sömn har något med affärsmannens brott att göra? Vad händer om Eri äntligen vaknar, kommer hennes syster då att somna?

Efter mörkrets inbrott är ett suggestivt och filmiskt drama som blandar tid och rum i en närapå metafysisk utforskning av människans psyke. Ingen annan än Murakami hade kunnat skriva denna roman präglad av hans helt egensinniga humor och psykologiska skärpa.

”I motsats till många andra Murakamigestalter är de två huvudpersonerna i Efter mörkrets inbrott långt ifrån passiva deltagare. Natten må förmörka deras dagliga rutiner, men släcker knappast Murakamis suggestiva kamerablick. … Det här är jazzprosa med stil!”
The Los Angeles Times Book Review

"Murakamis underbara, underbara språk" "Nu låter det som om allt vore ett pompös-pretentiöst-seriöst nattsvart epos. Så är det inte. Efter mörkrets inbrott rymmer mycket humor och lätthet. Det är en roman som andas film, TV och musikvideor. Detta, att skriva med både yta och djup, gör Murakami till en säregen berättare som passerar gränsen för varats olidliga lätthet. Det är vackert. Det är skört. Det är ett språk som gör ont att läsa och ändå känns som en smekning mot huden."Emelie Eleonora Wiman-Lindqvist
dagensbok.com
"EEEE" /Elle "formuleringar så vackra att man hela tiden vill gå tillbaka i texten för att njuta av dem på nytt. Och man slår igen boken med nytt hopp och värme i hjärtat."
"en klart läsvärd roman" /Norrländska Socialdemokraten "Klart är att Murakami har ett utpräglat sinne för att forma psykologiska porträtt och en stark förmåga att bygga upp magiska, suggestiva miljöer. Detta gör "Efter mörkrets inrott" till en klart läsvärd roman."Kent Lundholm
"Efter mörkrets inbrott” är en Mura­kamibagatell. Helt betagande."
gd.se
60 kr Bok - Pocket
Utgiven: december 2012

Haruki Murakami, född 1949 i Kyoto och sedan flera år bosatt i Tokyo, är en av dagens mest omtalade och hyllade författare. Genom att förena popkultur med en egensinnig magisk realism har han med sina romaner och novellsamlingar väckt stor uppmärksamhet och fått hängivna läsare världen över. Bara i Japan har hans senaste romaner – trilogin 1Q84 och Den färglöse herr Tazaki – sålt i över en miljon exemplar var på några få dagar.