Omslagsbild: Med livet framför sej

Översättare: Bengt Söderbergh
Utgivningsdatum: 2009-05-04
Recensionsdatum: 2009-05-18
ISBN: 978-91-1-302157-7

Med livet framför sej

Momo är en nyfiken och oskyldig pojke med ett stort hjärta. Fast han vet inte mycket om sig själv, inte ens varifrån han kommer och hur gammal han är. Tillsammans med madame Rosa, en pensionerad prostituerad, bor han i en liten lägenhet i Paris.

Det är madame Rosa som lär honom allt om livet och vad som ligger framför honom. När hon blir för gammal och inte längre orkar ta hand om de andra glädjeflickornas barn är det dags för Momo att ta över. Han kanske ännu inte vet så mycket om livet - men han är villig att lära och mellan honom och madame Rosa växer en fantastisk och hänförande vänskap fram.

Émile Ajars stora succé Med livet framför sej från 1975 kommer nu i en efterlängtad nyutgåva. Med underbara karaktärer, hjärtskärande handling och självuppfunnet språk har Ajar skapat ett mästerverk som varit helt stilbildande. Efter att ha läst den här boken tänker man länge på Momo och hans vänner: den makalösa madame Rosa, den elegante sutenören monsieur M'Da och transvestiten Lola som varit boxare i Senegal.

55 kr Bok - Pocket
Utgiven: april 2010

"Läs läs läs!" "Det är rörande och starkt levandegjort om Momo - överlevaren. Läs läs läs!"
hermiasay.blogspot.com
Pressröster om Med livet framför sej "Nu har miniklassikern ”Med livet framför sig” kommit i en ny svensk översättning av Bengt Söderbergh, och det finns all anledning att läsa den om igen, eller för första gången. /.../ Men här finns det en absolut charm och en mänsklighet som kan existera var som helst där det finns människor." Maria Schottenius, Dagens Nyheter"Lycklig den som har första läsningen framför sig."Gun-Britt Sundström, Svenska Dagbladet"Ajars språk är en fest. I en enda lång monolog låter han barnet Momo komma till tals med stolliga ordförvanskningar och formuleringar, troskyldig inställning till horeri och kriminalitet och med ett hjärta som är alldeles rent./.../ Söderbergh har fullkomligt trollat i sin översättning, och fått fram den sårbara intensiteten hos den underbara lilla unge, som är Momo och den brokiga flik av varat som är hans." Inger Dahlman, Nya Wermlands-Tidningen "Tänk att ha en så underbar bok som "Med livet framför sig" framför sig! Har du inte läst Romain Garys – eller som han kallade sig när han skrev detta lilla mästerstycke som ursprungligen kom ut på svenska på 70-talet Émile Ajar – är du att gratulera!" Gunnar Bergdahl, Helsingborgs Dagblad
Romain Gary är den ende som vunnit det prestigefyllda franska litteraturpriset Prix Goncourt två gånger. 1956 fick han priset för Himlens rötter och 1975 fick han priset för Med livet framför sej under pseudonymen Émile Ajar.
När det föreslogs att Gary kanske var mannen bakom denna pseudonym, så sa han själv: Det kan inte stämma. Gary är inte kapabel till sådana storverk!