Omslagsbild: Terapeuten

Utgivningsdatum: 2009-09-25
Recensionsdatum: 2009-10-12
ISBN: 978-91-1-302161-4

Terapeuten

En avslöjande historia om hur det kan gå till inom den alternativa terapin
Med en tumör på livmodern och en man som hon älskar, men ständigt bedrar, bestämmer hon sig för att en gång för alla gå i terapi. Hon letar upp en läkare som känner till det mesta inom alternativ hälsovård och även jobbar som terapeut ...

När hon får veta att han har en egen kursgård i Sverige - Hälsotorpet - slår hon till. Han inger förtroende och verkar ju kort och gott ha tillgång till allt hon behöver för att få ordning på sitt liv!
Behandlingen inleds, och i en kraftfull övning - iscensatt för att bearbeta hennes gamla trauma - bestämmer hon sig för att bli kvar på Hälsotorpet. Hon säger upp sig från sitt jobb som nyhetsreporter, gör slut med pojkvännen, överger Stockholm och sina vänner. Snart är hon upp över öronen indragen i en terapeutisk sekt, byggd på lögner, maktkamp och svarta pengar. Ju mer hon får veta, desto svårare får hon att lämna kursgården. Och ännu är ingen av terapeuterna redo att avslöja vad som egentligen pågår på Hälsotorpet.
Många människor i Sverige lider av dålig självkänsla, nedstämdhet, allmän oro, ångest etc. Icke minst alternativterapeuterna lovar snabb bättring. Anette Nyman är journalist och hennes berättelse är baserad på egna erfarenheter i denna värld. Boken landar mitt i debatten om hur mycket staten ska blanda sig i alternativterapin. Ska vem som helst tillåtas gräva i en människas psyke? Hur vet man om en terapeut är kompetent? Borde Socialstyrelsen integrera alternativterapin i sitt regelverk för att på så sätt få bättre kontroll? Dagsaktuella och viktiga frågor som i längden är omöjliga att lämna obesvarade.

Lyssna på ett inslag i Radio Dalarna Tolvåtie granskar Baravara i Rättvik Bakom kursgården Baravara finns en nyandlig rörelse som idag kallas Osho-rörelsen, tidigare Bahgwan-rörelsen. Är Baravara en harmlös kursverksamhet? Eller är det en manipulativ rörelse som utnyttjar människor som mår dåligt? Tolvåties granskning fortsätter hela veckan.
sverigesradio.se
"hemsk dokumentärroman" "Terapeuten av Anette Nyman är kanske en av de hemskaste böckerna jag läst. /.../ Om det ser ut så här på grund av att det finns för lite psykiatrisk vård i Sverige blir jag livrädd. Om det finns fler såna här exempel på halvterapi blir jag arg på alla dessa som åker dit i tron om att det ska bli bättre och stannar för att de är fångna av manipulationen. Det är en smutsig uppgörelse med den alternativa terapin.Jag tror inte jag orkar läsa klart, den tar på krafterna. Men bra och intensiv."
bookydarling.blogspot.com
Anette Nymans debattartikel i Aftonbladet
Åsa Nilsonne recenserar Terapeuten "Analysen av hur detta kunde ske ser jag som en av bokens många styrkor. Det finns fler (bortsett från att den är välskriven), läs själv!Titeln är väl funnen. Dels beskrivs ledaren – “terapeuten” som har skapat det emotionella rum som kursdeltagarna betalar så dyrt för att få träda in in, dels är det författaren som själv blir “terapeut”, stöpt i ledarens avbild. Vilken av dem är det titeln syftar på? Går de att skilja ut från varandra?Berättelsen kan få håret att ställa sig på ända på vem som helst – skräckförfattarna har fått en konkurrent att räkna med!"Åsa Nilsonne, psykiater och professor i medicinsk psykologi vid Karolinska Institutet

Jag gick ut journalisthögskolan 1988 och har sedan dess arbetat på ett flertal tidningar, bland annat DN, Vestmanlands Läns tidning och Borlänge tidning. Jag har också arbetat som featureredaktör på nyhetsbyrå, skrivit för kundtidningar och veckopress.

Jag skriver alltid lättläst och jag har alltid brunnit för det sociala reportaget. Därför har jag också ”wallraffat” bland annat på Kronobergshäktet och på Beckomberga sjukhus. Under 90-talet kom jag i kontakt med den djupa orättvisa som drabbade en muslimsk familj. De terroriststämplades av svenska Säpo och vägrades en offentlig rättegång. Efter 1,5 års grävande publicerades flera av dessa artiklar i Aftonbladet Dokument.

Jag har även arbetat som lärare i journalistik på Rudbecks gymnasieskola i Stockholm. I dag handleder jag fem ungdomar från Globala gymnasiet i journalistik. Vi gör en sajt i LL-förlagets regi som heter miljöspanarna.