Omslagsbild: Först när givaren är död

Recensionsdatum: 2009-06-15
ISBN: 978-91-1-302169-0

Först när givaren är död

Beslutsamt gör Frida Norrby ett veck på sin yllekjol och samlar ihop barnets kvarlevor i tyget. Hon stryker över huvudskålen. "Du lilla, du lilla ... vad gjorde de med dig?" Tyst! Är det någon där? Hon blir stående med spaden i ena handen och lyssnar. Om han följer efter henne nu är det inte längre behagligt. "Helge är det du?" Nej, de steg hon hörde nyss var kortare och lättare. En levande människas steg.

Somliga anser att hon blivit förvirrad och paranoid efter makens död och kanske är det sant. Natt efter natt ger sig Frida ut för att gräva enligt de kartor hon funnit i bankfacket. Hon visste inte ens att Helge ägde ett bankfack i stan. När Frida varit borta har någon sökt igenom hans skrivbordslådor och lämnat ytterdörren öppen. Med stigande förvissning inser hon att de kartor hon fått i sin hand kan skriva om Sveriges historia. Bara man finner den heliga griften.

Försommaren står i sin skiraste grönska runt ruinen av det gamla Cistercienserklostret och Kungsgården. Polisen utreder en mordbrand vid Roma kyrka. När kriminalinspektör Maria Wern är på akvarellkurs får hon veta att distriktssköterskan, Ingrid Bogren, har varit försvunnen sen ett dygn tillbaka. Sköterskan var den sista som såg Frida Norrby före branden.

"Bra jobbat Anna!" "Jag uppskattar verkligen ”Först när givaren är död”. Anna Jansson blir bättre och bättre. Språket är lättflytande och utan stötestenar för läsaren. Det som lyfter den är Frida. Jag vill bli en Frida när jag blir gammal. Med eller utan en Joakim! Det finns humoristiska vändningar blandade med spänning och lite historiska kullerbyttor. Bra jobbat Anna!"
"En riktigt spännande historia!" "Det här är absolut en av Annas bättre böcker. En riktigt spännande historia!"Vecko-Revyn
"en driven spänningsförfattare" "Jag gillar ”Först när givaren är död”. Anna Jansson har blivit en driven spänningsförfattare, och psykologin är tillräckligt trovärdig. Att hon gräver upp det akademiska stridsäpplet Svearikets vagga tilltalar mig också. Ytterligare ett plus är att vårddebattören Jansson gör sig gällande även här. Det skadar inte att påminna om hur privatisering av vården gör samhället mindre jämlikt och släpper fram drivkrafter som inte har med bot eller lindring att göra."Barbro Frost
hn.se
PocketBlogg rapporterar från Annas seminarium "Lyssnade på Anna Janssons presentation av Först när givaren är död som verkar vara en rolig thriller i Maria Wärn-serien. Anna läste en bit ur boken när huvudpersonen 80-åriga Frida träffar Joakim som är ”killen på glid” och som folk är rädda för. Vi skrattade högt i salen."
Utgiven: maj 2009
126 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Marie Richardson
Utgiven: april 2009

Anna Jansson föddes 1958 i Visby, där hon också växte upp. 1979 flyttade hon till Örebro för att utbilda sig till sjuksköterska. Där blev hon kvar och var i många år verksam inom sjukvården. Vid sidan om sitt författarskap föreläser Anna Jansson i etikfrågor runt om i landet.

Anna Janssons romaner om kriminalinspektör Maria Wern har sålt i närmare tre miljoner exemplar och är översatta till 15 språk. Böckerna har gjort succé som tv-serie och film med Eva Röse i huvudrollen. Med Emil Wern – detektiv låter Anna Jansson Maria Werns son få en egen barnboksserie på Rabén & Sjögren.

Ödesgudinnan på Salong d Amour som utkom 2014 var ett nytt spår i hennes författarskap. Hon skapade en ny varmhjärtad karaktär i hårfrisörskan Angelika, som agerar äktenskapsmäklerska i Visby på sin salong. Nu följer hon upp med Svärmödrar utan gränser, den andra boken om Angelika.