Omslagsbild: Berättelser från ett land som inte finns

Utgivningsdatum: 2010-03-18
Recensionsdatum: 2010-04-07
ISBN: 978-91-1-302196-6

Berättelser från ett land som inte finns

Människor, möten och miljöer i det forna Sovjetunionen
Journalisten Torgny Hinnemo berättar om möten och episoder i det forna Sovjetimperiet under fyrtio år. Han beskriver utvecklingen i det nya Ryssland och dess grannländer, men ger också ett spännande perspektiv på livet i de nya staterna i Kaukasien och Centralasien.

Landet Sovjetunionen finns inte längre. Det gör däremot människorna som föddes där. Journalisten Torgny Hinnemo berättar om möten och episoder från fyrtio år av resande i Ryssland, Ukraina, Vitryssland, Moldova, Centralasien och Sydkaukasien. Som Moskvakorrespondent för Svenska Dagbladet följde han på plats Sovjetstatens gradvisa sammanbrott och därefter hur de nya staterna byggde sina institutioner och lyfte fram de nationella kulturerna.

Under drygt tio år fram till 2008 var författaren utrikesdepartementets analytiker för de forna Sovjetrepublikerna och berättelserna blandas med historiska tillbakablickar och personliga reflexioner kring utvecklingen efter Sovjetunionens fall. Den djupare bakgrunden till uppmärksammade händelser som krigen i Tjetjenien och massakern i Andijan diskuteras. Boken ger porträtt av de ryska ledarna Michail Gorbatjov, Boris Jeltsin och Vladimir Putin men också glimtar av några kaukasiska och centralasiatiska ledare. Mot dem ställs egna upplevelser och samtal med andra människor ur alla samhällslager. Bland annat berättas historien om hur ett par strumpor gjorde honom till danskung i Folkets park, om när ryska Interpol bad honom om hjälp att hitta storspionen Stig Bergling och om den nervösa flygningen när en Aeroflotbesättning tog sin examen.
Vid sidan av politiken får vi också möta människor i Centralasien som berättar om sin syn på islam. "Den uzbekiska litteraturens fader" Gafur Guliam introduceras med ett par översättningar. Det här är en bok som lika mycket riktar sig till den allmänt nyfikna läsaren som till personer med djupare kunskaper om regionen.
"För varje historielärare är denna väldokumenterade och personliga framställning en källa till viktig kunskap." Historielärarnas Förenings Årsskrift 2011 "Hinnemos bok ger sakkunnig vägledning genom en kuperad terräng som få svenskar kan göra anspråk på att behärska med samma överblick. Genom snabba historiska återblickar frilägger han nerver och mentaliteter i områden som trots att de idag spelar en blygsam roll i världspolitiken ändå kan bli viktiga i framtiden - inte minst genom de terrornätverk med udden riktad mot västerländsk påverkan som växer fram och rekryterar sina aktörer i det centralasiatiska området. För varje historielärare är denna väldokumenterade och personliga framställning en källa till viktig kunskap." Olof Hägerstrand, Historielärarnas Förenings Årsskrift 2011
"Det er interessante glimt fra forskjellige epoker og svaert ulike himmelstrak og samfunnsformer, og sin styrke viser Hinnemo når han tegner kontrastene." /Nordisk Østforum "Journalisten og diplomaten Torgny Hinnemo har oppsummert mer 40 års samliv med Sovjetunionen og Russland i en samling skisser fra en unionsstat som gikk i opplesning for 20 år siden.Det er interessante glimt fra forskjellige epoker og svaert ulike himmelstrak og samfunnsformer, og sin styrke viser Hinnemo når han tegner kontrastene.Noen ganger gir han også underfundige innblikk i det som rerte seg under den overfiaten som sovjetledere og sovjetbyråkrater bestrebet seg på å fremstille som velordnet, velorganisert, rettferdig og fremtidsrettet. Minneverdig er innledningen, hans knappe beretning om et språkkurs hvor deltakerne skulle avslutte med å skrive en stil."Per Egil Hegge, Nordisk Østforum nr. 1 2011
"en bred översikt över ett imperium i trasor och nya smårikens försök att hitta politik och identitet" "De historiska tillbakablickarna visar också ett besynnerligt politiskt system. Att det var brutalt känner alla till, men alla småkonstigheter som verkar ha varit mer ägnade att trilskas med invånarna än att förtrycka är inte lika kända. /.../Ett sympatiskt drag hos båda författarna (red. anmärkning, gäller Torgny Hinnemos "Berättelser från ett land som inte finns" och Per-Arne Bodins ”Skruden och nakenheten – essäer om Ryssland”) är också att ingen faller in i överideologisering. Ryssland och Sovjetunionen skildras kritiskt, men med respekt. Här finns inga ursäkter för övergrepp och intolerans, men heller inga antydningar om att all form av fördelningspolitik förr eller senare leder till Gulag eller att det är omöjligt för en ryskortodox kristen att vara demokrat. Man har knappast lärt sig allt som är värt att veta om de postsovjetiska staterna efter att ha läst Bodin eller Hinnemo, men det är i alla fall en bra början."Henrik Ågren
arbetarbladet.se
"Det är god läsning om ett i alla stycken högintressant område." "Boken är ganska rapsodisk med bilder och episoder från hans många resor, bland annat som valövervakare just i Kirgizistan. Men däremellan kommer sammanhållna analyser. Det är god läsning om ett i alla stycken högintressant område."

Torgny Hinnemo är journalist och föreläsare. Han har bland annat arbetat som korrespondent och som UD:s analytiker för det forna Sovjetunionens numera suveräna stater.
 Torgny Hinnemo är dessutom redaktör på bloggen Världen Österut. Där skriver ca 200 av Sveriges främsta specialister om länder i östra Europa, Ryssland och andra stater i det forna Sovjet inklusive Kaukasien och Centralasien.