Omslagsbild: Slöjan

Översättare: Urban Andersson
Utgivningsdatum: 2010-04-14
Recensionsdatum: 2010-05-03
ISBN: 978-91-1-302198-0

Slöjan

En lyrisk saga om den unga kvinnan Aziaydé som går i lära hos en äldre man som för henne in i erotikens värld. Allt hon upplever måste hon återberätta för honom. Slöjan är ett erotiskt epos om skrift och drift, om konstens kall och erotikens möjligheter.

När Aziaydé säljs till sofa-shejken Jafar blir hon en av hustrurna i hans harem. Hon får gå i lära hos honom där han både fysiskt och mentalt för henne in i erotikens värld. Hon blir snart hans favoritslavinna och han tvingar henne att roa honom, att ständigt överskrida gränser och skaffa sig nya erfarenheter. Men alla dessa upplevelser omvandlar hon sedan till berättelser som handlar om livet i palatset, om orgier, erotiska förvecklingar och vardagsliv. Där ingår skvaller och rykten om livet på det nordliga halvklotet, där kvinnor inte förstår att männen är mästare och där män inte kan ett skvatt om förförelse.
Bakom sin slöja är Aziyadé smart och taktisk och hon utvecklas till en erfaren och professionell berättare. Men det har också sitt pris. Med tiden känner hon sig alltmer ensam och övergiven, inte minst för att Jafars krav på hennes berättarkonst oavbrutet ökar. Det är som om han blivit beroende av hennes berättelser. Han vill hela tiden höra nya - och stunden närmar sig då Aziaydé måste lyfta sin slöja och avslöja sitt rätta ansikte. Vad händer när han till sist ser henne? Blir det ögonblicket, vilket Aziaydé befarar, då svärdet slutligen faller?
Slöjan är en prosalyrisk berättelse som elegant blandar lek och allvar, saga och samtid. Ingen annan än Suzanne Brøgger skulle så flyhänt kunna formulera frågan om vad som är konstens kall och erotikens möjligheter.

"Slöjan är återigen en bok som provocerar och berör - läs den!" "Slöjan är återigen en bok som provocerar och berör - läs den!"Yvonne Gröning
Maria Küchen recenserar Slöjan
"Jag tycker om den här boken, den gör mig glad." "Det är en vild, erotisk saga, där kroppssafterna dryper och fallosarna står givakt. Pryda personer gör sig inte besvär. Inte heller alltför foträta feminister. Hon som njuter är nämligen en sextonårig slavinna, beslöjad och ägd av en rik gammal shejk. Kan man vara förtryckt och ändå fri? Kan man tänka smarta och snuskiga tankar bakom en heltäckande slöja? Brøgger leker med tanken, och en god stund känns sagan – starkt influerad av Tusen och en natt – just som en provocerande tankelek, med varsin känga åt det främlingsfientliga Danmark och nypuritanismen:Formen pendlar mellan lekfullt lyriska och slängigt vardagliga idiom med komiska vändningar, som gör att sagan griper tag och aldrig blir sömnigt obegriplig."Oline Stig

Suzanne Brøgger, född 1944, är en av Danmarks främsta författare och medlem av Danska Akademien. Hon är känd för sina romaner om kärleken, erotiken och det moderna samlivets problem. Brøgger har också gjort sig ett namn som knivskarp, och inte sällan provocerande, samtidskommentator, vilket hon gav ytterligare bevis på med sin senaste bok Norsk omelett (2018).

Brøgger nominerades till Nordiska Rådets litteraturpris år 2000 för essäsamlingen Sejd (2002) som utgörs av ett antal reflektioner över 1900-talet. Tidigare har hon nominerats för Transparence (1994).