Omslagsbild: När barnet lagt sig

Utgivningsdatum: 2009-09-10
Recensionsdatum: 2009-09-28
ISBN: 978-91-1-302181-2

När barnet lagt sig

Michael Nyqvist är en av Sveriges mest omtyckta och framgångsrika skådespelare. I sitt uppmärksammade Sommarprogram i juli 2007 berättade han om sin bortadoption, om sökandet efter sina biologiska föräldrar och efter sin egen identitet. Nu kommer boken som fördjupar berättelsen.

"En dag var vår blå Saab utbytt mot en guldfärgad Ford Fairlaine av sextiofyra års modell. Den svenska lite sura doften hade bytts ut mot en mera plastig amerikansk. Vi var de enda som hade en amerikanare på gatan. Att sitta i bilen kändes som att vara i en agentfilm. Man kunde skjuta iväg raketer med cigarettändaren och radion såg ut som en polissändare. En dag när jag satt själv bakom ratten och jagade en bov fastnade tutan och det gick inte att få den att tystna. Pappa bar mig, som var livrädd, ut ur bilen och sa att det inte var något som gått sönder. Den sommaren åkte vi iväg i Fairlainen - inte på min längsta, men viktigaste resa - över alperna, söderut.

Sedan den resan var inget mera sig likt. På hösten sålde pappa Forden och köpte en Volvo. Då brydde jag mig inte längre.

Det mesta som jag har sett efter det har varit som ur ögonvrån, det har passerat utan att jag riktigt tittat till.
En dag satte jag mig ner och började skriva.
Jag skrev för att försöka förstå den där luftfärden, när jag sträcks över från en famn till en annan och i den nya famnen får jag ett namn och en adress. En av alla adresser jag sedan sökt i fyrtio år.
Det är nog därför jag har skrivit boken."
Michael Nyqvist
"Sökandet blir hjärtskärande" "Att När barnet lagt sig, vars titel måste betraktas som en beskrivning av vuxenvärldens sätt att hantera sina avkommor, är en självklar bok för Michael Nyqvist själv ter sig uppenbart. Att den dessutom är så medvetet och skickligt utförd känns lika överraskande som viktigt."Per Planhammar
"Vilken debut!" "Skildringen av det lilla barnets utsatthet och sinnet för detaljer är nästan i klass med Åsa Linderborgs "Mig äger ingen".  /.../ Apropå teater skriver Nyqvist att han inte brukar läsa recensioner. Jag hoppas han gör det nu. Hans bok kan knappast få annat än lovord. När barnet lagt sig hör till den mest uppfriskande debut jag läst på länge."Katarina Sandström Blyme, Östgöta-Correspondenten
"Rörande och skickligt" "Michael Nyqvist skriver också ungefär som han spelar: skickligt, med stor naivitet och inifrån en sorts stumhet där orden tycks bryta igenom först när trycket blir för stort. Som konstnärlig metod är det, som bäst, en effektfull högtrycksmetod."Lars Linder, Dagens Nyheter
"en omtumlande läsning" "Boken är välskriven, tankeväckande och då och då ganska hårresande, som när adoptivmamman under en resa till Italien – Michael är fem–sex år vid tidpunkten – på ett besynnerligt avigt sätt berättar för adoptivsonen hur saker och ting förhåller sig: ”Jag är din mamma, men inte din riktiga mamma /.../ Din riktiga mamma som hade dig i magen är inte jag, men jag är din riktiga mamma.”"Erik Löfvendahl, Svenska Dagbladet

Utbildad på scenskolan i Malmö. Spelade i Angels in America I och II, Kaukasiska kritcirkeln och Skyfall på Stockholms Stadsteater. På TV har han medverkat i flera produktioner. Han har spelat i filmer som Tic Tac, Vägen ut, Tillsammans, Hem ljuva hem, Grabben i graven bredvid för vilken han fick en Guldbagge för bästa manliga huvudroll, Bäst i Sverige, Smala Sussi, Detaljer, Så som i himmelen, Dag och natt och spelade Mikael Blomkvist i filmatiseringen av Stieg Larssons Millenium-trilogi.

Har spelat i Noréns Personkrets 3:1, Under och Skuggpojkarna samt Primo Levis monolog Om detta är en människa, allt i regi av Lars Norén. På Dramaten har han medverkat i Å ena sidan på Elverket 2001, regi Peter Dalle och Jon Fosses Dröm om hösten 2002 regi Stefan Larsson, Erland Josephsons En natt i den svenska sommaren, regi Eva Bergman, Sofokles Antigone, regi Jasenko Selimovic, Bröderna Presnjakovs Terrorism, regi Stefan Larsson och McDonaghs Kuddmannen, regi Stefan Larsson.