Fotograf: Torsten Wallin
Utgivningsdatum: 2010-03-30
Recensionsdatum: 2010-04-21
ISBN: 978-91-1-302416-5

Sol eller skugga

Torrt, fuktigt, blåsigt eller skyddat läge Trädgårdsplanering på växternas villk

Alla har väl "omöjliga" ställen i sin trädgård där det antingen är för mörkt, för torrt eller fullt av trädrötter. Torsten Wallin, erfaren landskapsarkitekt, kan konsten att övervinna svårigheterna och förmedlar i boken de nödvändiga kunskaperna för att lyckas.

Boken Sol eller Skugga är ett nytt och spännande koncept som kombinerar miljötänkande med vackra, personligt utformade trädgårdar. Med ett förändrat klimat med längre torrperioder och extrema regn, har det blivit än viktigare att platsens naturliga förutsättningar är utgångspunkten när man anlägger en trädgård. Här presenteras allt från den nybyggda villan på en bergstomt till en gammal trädgård i tallskog. De olika exemplen beskrivs grundligt så att också oerfarna trädgårdsägare kan skapa sin önsketrädgård. Här hittar även ägare av redan etablerade trädgårdar olika sätt att förnya och förbättra omöjliga ställen. Dessutom professionell vägledning för hur man gör en funktionsskiss för tomten och väljer material och växter för en hållbar miljö.
Växterna redovisas inte enbart efter hur de tål sol eller skugga, utan även hur mark- och klimatförhållanden påverkar dem. Varje trädgårdstyp presenteras med en planritning, en illustrerad sektion, samt en växtlista.

Ur innehållet:
Naturinspirerad trädgård - vildflor
Formge din trädgård: Färgkomposition, Lär känna området, Planering, Funktionsskiss, Trädgårdsplan
Skogstomt och skuggigt läge: Äng i björkskogsglänta, Trädgård under tallar, Mossträdgård, Skuggträdgård vid alkärr, Trädgård i mager lövskog (av Henrik Sjöman, Alnarp).
Lerjordstomt: Trädgård på lerjord
Solig tomt och torrt läge: Buxbomsträdgård, Trädgård på gråberget, Solbacken, Trädgård i havsbandet
Nordligt läge: En lappländsk lustgård, Blomsterhavet

"en insatt och välbearbetad problemlösare för alla typer av trädgårdsarbete" "Helhetssyn och naturliga förutsättningar är de röda trådar som löper genom hela boken. Hur ser den omgivande naturen runt tomten ut, hur bäst utformar man sin trädgård i samklang med den. /.../ Vackra och njutningsfulla bilder varvas med detaljerade illustrationer och ger en insatt och välbearbetad problemlösare för alla typer av trädgårdsarbete."
nwt.se
"Måste-bara-ha!" /ELLE Interiör "Torsten Wallins Sol eller Skugga lyckas med konststycket att vara faktaspäckad och initierad utan att på något sätt ge avkall på lusten. Dessutom med snygga och inspirerande bilder!"
"kommer att bli en klassiker" /Allt om Trädgård "TRÄDGÅRDSDESIGNERN Torsten Wallins Sol eller skugga (Norstedts) kommer attbli en klassiker. Torsten guidar mig genom 15 exempelträdgårdar som alla liggeri extrem skugga eller sol, i kärr eller bland mossa. Jag läser och lär. Gillar att det i den löpande texten, där han berättar vilka växter som finns i trädgårdarna, finns information om hur och var växterna trivs."
"En 6:a" /SvD Illustrationer: "Fina bilder av olika fotografer från alla trädgårdstyper som beskrivs, från söder till norr."Lustfaktor: "Att få ta del av så komprimerad kunskap, så lättsam och självklart formulerad är faktiskt ren lust."Omdöme: "En utmärkt bok om vad som trivs var. Kort och gott en bok som hör hemma hos var trädgårdsentusiast."/Lars Ring och Agneta Ullenius, SvD, har gallrat, läst och satt betyg på årets nya trädgårdsböcker. Betyg 6 av 6 möjliga.

Torsten Wallin är landskapsarkitekt med 30 års erfarenhet av planering och gestaltning av växtligheten i parker, bostadsområden och villaträdgårdar. 2009 utsågs Torsten Wallins rabatt Solbacken till årets mästarrabatt av GRO Plantskolor, Gröna näringens riksorganisation. Ett avsnitt, Trädgård i mager lövskog, är skrivet av Henrik Sjöman, SLU Alnarp, Institutionen för landskapsplanering. 30 bilder av fotografen Tomas Södergren. Planritningar, illustrationer och foton av landskapsarkitekterna Daniel Larsson och Dave Ryan. Övriga foton och illustrationer  av Torsten Wallin.