Översättare: Yukiko Duke
Översättare: Eiko Duke
Utgivningsdatum: 2010-05-28
Recensionsdatum: 2010-06-21
ISBN: 978-91-1-302309-0

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning är förmodligen Haruki Murakamis mest personliga bok. Här utgår han ifrån långdistanslöpningen, som till stor del kommit att forma hans tillvaro genom sin märkliga blandning av målsättning, medvetenhet och monotoni.

Genom att använda dagboksutdrag, tidigare essäer och artiklar skapar Murakami en bok som säger mycket om hans romaner och hans livsfilosofi. Ytterst handlar det om att utmana sig själv: som att som femtioåring bestämma sig för att upprepa den klassiska maratonsträckningen i Aten under stekhet sol, vådlig trafik och till arrangörernas påtagliga ängslan och oro.

Haruki Murakami är en av dagens mest omtalade och hyllade författare. Genom att förena popkultur med en egensinnig magisk realism har han skaffat sig en stor läsekrets runt om i världen. Med Vad jag pratar om när jag pratar om löpning gläntar han för första gången på dörren till vem han själv är som människa och författare.
"Haruki Murakamis bok om löpning rekommenderar jag verkligen till alla" "Jag förstår om det kan verka kons­tigt att rekommendera en bok som handlar om långdistanslöpning. Dessutom av en japan som skriver romaner som räknas till den absoluta, litterära eliten. Men Haruki Murakamis bok om löpning rekommenderar jag verkligen till alla. Författare, joggare eller människor som aldrig lyft ett sportsligt handtag i hela sitt liv. Det må vara livsvisdom eller inte, men det är en jävligt intressant bok."Gabriella Håkansson
"Men trots att jag inte heller tillhör löparna drabbas jag ganska omgående av sympati inför just den här lilla tankeboken" "Hela boken är en metafor, men i den avspända stil som inte tvingar symboliken på läsaren. Hans bok går därför alldeles utmärkt att läsa som enbart en bok om löpning, möjligen kan man läsa den som en bok om nästan vad som helst. Dessutom är den en memoar, om hur just den här människan blev en skrivare och en löpare, och eftersom Murakami har en stor beundrarskara världen över är det kanske många som undrar över det. Själv tillhör jag inte beundrarna, tvärtom har jag ofta blivit besviken på Murakamis romaner, upplevt dem som grandios yta och förkrympt kärna. Men trots att jag inte heller tillhör löparna drabbas jag ganska omgående av sympati inför just den här lilla tankeboken: inför tonen, attityden, den extremt nedskruvade humorn och hela det murakamiska förhållningssättet till det som kallas livsprojekt."Ellen Mattson
"Det är en av de allra bästa idrottsböcker jag läst" /Värmlands Folkblad "Det är en av de allra bästa idrottsböcker jag läst, inte minst tack vare den lediga stilen och det uppriktigt personliga tilltalet. Aldrig komplicerat och dunkelt, inte ens när det handlar om så komplexa resonemang som sambandet mellan kroppens och själens rörelser.Men det handlar inte bara om löpning. Det handlar också om behovet av ensamhet, ett personligt revir, om kampen mot egna demoner och om skrivandets kamp och lycka."Anders Hjertén
"Bäst i boken är språket" /Borås Tidning "Bäst i boken är språket, liksom många andra stora författare kännetecknas det hos Murakami av enkelhet och exakthet, strama bilder och osentimental ton.

Haruki Murakami, född 1949 i Kyoto och sedan flera år bosatt i Tokyo, är en av dagens mest omtalade och hyllade författare. Genom att förena popkultur med en egensinnig magisk realism har han med sina romaner och novellsamlingar väckt stor uppmärksamhet och fått hängivna läsare världen över. Bara i Japan har hans senaste romaner – trilogin 1Q84 och Den färglöse herr Tazaki – sålt i över en miljon exemplar var på några få dagar.