Omslagsbild: Kokain

Utgivningsdatum: 2010-03-22
Recensionsdatum: 2010-04-21
ISBN: 978-91-1-302307-6

Kokain

Drogen som fick medelklassen att börja knarka och länder att falla samman
Kokainet flödar i Sverige. Den vita drogen har gått från att vara en exklusiv jet set-markör till massans nya sätt att festa. Glöm yuppies och åttiotal. Tänk byggjobbare, forskare, bloggtjejer, mäklare, tatuerade gängmedlemmar och mängder av artister, journalister, brats och Båstadsfantaster.

Under 2000-talet har kokainet nått nya användare och kanske är det inte så konstigt. Kokainisterna själva vittnar om den ultimata självförtroendehöjaren, guldkanten i tillvaron, ett slags skumpa i pulverform som inte gör en full och dum. Olagligt? Förvisso. Men, som Grammis-vinnaren Andreas Kleerup sa i en Aftonbladet-intervju, "det är ju fortkörning också". Samtidigt råder fortfarande starka tabun kring bruket. Många kända svenskar har åkt fast, men nästan ingen har trätt fram och berättat vad de sökt och funnit i drogen.

Sett i ett större perspektiv är kokainet långt mer än enbart en fråga om enskilda svenskar. För att tillgodose "vårt" behov begår människor och organisationer på andra platser i världen de grymmaste handlingar. Colombias regering har i tjugo år, med stöd av USA, utkämpat ett blodigt krig mot drogerna. Trots det har odling och export inte minskat. Gerillan, eliten, militären, bönderna, politikerna - alla är på ett eller annat sätt påverkade av den våldslogik som genereras av denna miljardindustri. Och i botten finns Colombias fattiga som i brist på alternativ säljer sig som odlare, skördare, transportörer, väktare eller yrkesmördare.
Mexikanska karteller har under senare år tagit över stora delar av handel och smuggling från Latinamerika, och fraktar ton av kokain till USA, eller via Västafrika till Europa. Sedan ett par år rasar ett krig mellan två stora allianser av karteller i Mexiko, ett krig som bara under 2008 krävde 5 700 människoliv. Allt fler varnar för att Mexiko riskerar att förvandlas till en "failed state", en stat styrd i det fördolda av kriminella intressen.
Den som köper ett gram kokain på Stureplan, i Eskilstuna eller på Hisingen håller efterfrågan uppe och bidrar därmed till att problemen i andra delar av världen kvarstår. Men det är det antagligen lätt att bortse från i festens rus. Lika lätt som det är att inte tänka på att det "rena", vita pulvret ofta färdats i en livrädd, kanske skuldsatt och tvingad, människas mage och kommit ut tarmvägen.

"Att de sen lyckats göra den grundligt faktabaserade berättelsen spännande är ett konststycke i sig" /Länstidningen Södertälje "Det är ett nästan ofattbart enormt arbete som journalisterna Wierup och de la Reguera lagt ner på research till boken. Att de sen lyckats göra den grundligt faktabaserade berättelsen spännande är ett konststycke i sig."
"Drogen som lamslår hela kontinenter" "Det är en mäktig tegelsten på drygt 500 sidor som verkligen vill ta ett helhetsgrepp om kokainet."Martin Bergqvist
"Kokain har alla möjligheter att bli en klassiker inom narkolitteraturen." /BT "Kokain bjuder på 500 sidor välskrivet, initierat, lärorikt och ibland mycket spännande material. Visst har den sina brister, vi återkommer till det, men i stort sett gör dess bredd, djup och omfång den svårslagen i genren. Kokain har alla möjligheter att bli en klassiker inom narkolitteraturen."
"Boken är ett respektingivande arbete, som krävt stor inläsning och omfattande fotarbete" /Sydsvenskan "Boken är ett respektingivande arbete, som krävt stor inläsning och omfattande fotarbete, torrt men trovärdigt presenterat, och som lyckas med sin grundsats att skita ned den substans som gjorts kristalliskt vitskimrande. Jag blir särskilt berörd av några kurir-öden: sydamerikaner som övertygas att svälja mängder med ampuller med kokain som de i bästa fall får krysta ut under stor smärta på en dagstidning på ett europeiskt hotellrum och som i sämsta fall spricker i tarmarna och tar livet av personen redan natten innan planet ska lyfta."Sydsvenskan
Utgiven: april 2010
147 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Utgiven: april 2010

Lasse Wierup, född 1971, har jobbat som journalist sedan tidigt 1990-tal. Våren 2009 lämnade han sin anställning på Dagens Nyheter för att ägna mer tid åt sitt författande.

2007 skrev Wierup och kollegan Matti Larsson Svensk Maffia - en kartläggning av de kriminella gängen. Boken blev en stor försäljningsframgång och har sålt mer än 300 000 exemplar.
2008 gav Wierup ut Infiltratören - den smutsigaste härvan inom svensk polis. Även denna bok, som går till botten med Stockholmspolisens olagliga operationer, rönte stor uppmärksamhet och blev en försäljningsmässig framgång.

Erik de la Reguera är journalist och författare till Kokain - drogen som fick medelklassen att börja knarka och länder att falla samman (med Lasse Wierup) och Gränsbrytarna - Den globala migrationen och nationalismens murar.

Erik de la Reguera var DN:s Latinamerikakorrespondent mellan 2007 och 2013, och tilldelades Wendelapriset 2012 för årets bästa socialreportage, för sitt reportage "Dödens tåg" om papperslösa migranter.

Motiveringen lyder:

"Erik de la Reguera får priset för ett reportage som kombinerar en händelsedriven och oavbrutet spännande historia med en osentimental medkänsla med de människor han skildrar. De räknas i miljoner, migranterna som varje år ger sig iväg från sina hemländer, drivna av hoppet om ett bättre liv. I reportaget får vi följa Norma och Oscar som reser genom Mexiko på godstågens tak, mot USA. På vägen möter de kidnappare, människosmugglare och risken att ramla av tåget. Erik de la Reguera reser med dem och öppnar deras värld för läsaren. Han låter oss dela deras drömmar, rädsla och malande oro. Ett reportage som utgör en viktig skärva i den större berättelsen om livets villkor för fattiga männis­kor i migrationens tid."