Omslagsbild: Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats

Utgivningsdatum: 2010-01-29
Recensionsdatum: 2010-02-22
ISBN: 978-91-1-302310-6

Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats

Vi ska bli något du och jag Sebastian. Vi måste skydda det som är vårt.

Det är Valborg i Vitabergsparken när Sebastian möter den gåtfulle Andreas. De inleder ett passionerat och omstörtande förhållande. Men innerst inne bär Sebastian en annan person inom sig, någon som han själv men ingen annan ser. Hon heter Ellie och ska en dag resa sig ur askan av honom.

Eli Levéns debutroman kretsar kring helgonbilden av Sankt Sebastian, genomborrad av pilar och fastbunden vid ett träd.

Han går längs gångstigarna, han möter människor och här verkar ingen höra hemma. Han möter inte ofta blickar även om de är mera välkomnande här än annars i den här staden. Alla blickar utom en, den söker upp hans illa dolda följsamhet. Blicken är så: den vill slå ner honom eller sätta på honom. Den har ett sällskap, de är likadana men sällskapets blick är riktad bortåt, uppåt. Sebastian stannar vid ett träd och låter blicken bestämma, den vill prata:
                                                       "Hi, where you from?"

"Äntligen en svensk debutant med kvalitet" "Äntligen en svensk debutant med kvalitet var min spontana tanke när jag läste den Eli Levéns bok"
bookcovergirl.blogspot.com
"en utvecklingsberättelse, men mer än så" BT "Här finns många bottnar och symboliken är tung. Ofta så tung att jag helst bortser från den till förmån för historien. Levén skriver sårigt, kroppigt, poetiskt om ögon med förstorade pupiller, soluppgångar som skär som knivar och sex som egentligen är övergrepp men som för Sebastian blir något annat. /.../ Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats är på många sätt en sällsam roman, som ibland blir lätt manierad men oftast inte."Rebecka Åhlund, Borås Tidning
"Därför blir Eli Levéns debut till ett behov, något jag inte kan vara utan." "Och det är befriande för jag är så trött på att läsa tillrättalagda kärleksscener där allt är putsat och rent. /.../ Men det som rör mig mest när jag läser Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats är bokens känslighet och dess förmåga att blotta. Mitt försvar rämnar och jag är medskyldig. Därför blir Eli Levéns debut till ett behov, något jag inte kan vara utan."Emelie Novotny
dagensbok.com
"Debutroman som släpar en i smutsen" Skånska Dagbladet "Eli Levén skriver sig rakt in i själen med sitt poetiska, nästan drömlika språk fullt av bilder, otäcka bilder. För mitt i allt det poetiskt associationsrika är språket skärande realistiskt. Mina tankar går till Zolas debutroman, Thérèse Raquin med sina minutiöst skildrade bårhusbilder."Sophie Lossing, Skånska Dagbladet
50 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: december 2010

Eli Levén är född 1984 i Södertälje. Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats är hans debut.