Omslagsbild: Torgny om Lindgren

Utgivningsdatum: 2013-05-30
Recensionsdatum: 2013-06-17
ISBN: 978-91-1-302486-8

Torgny om Lindgren

I samtal med Kaj Schueler
Låt oss vara överens: Sanningen finns inte. Den är en vacker tanke men den finns inte. Vi kommer aldrig åt den. Sanningen är ju att sanningen om oss själva, den kommer vi aldrig åt. Ungefär så öppnar Torgny Lindgren samtalet som skall leda till den här boken. Något senare, under en promenad, tillägger han, det får inte bli för gravallvarligt, det här med litteraturen är ju bara en del av livet. Det finns så mycket mer.

Nej, gravallvarligt ska det inte bli men väl både allvar och skratt. För Torgny Lindgren hade ju inte blivit den författare han är om inte just allvar och skratt huserade sida vid sida i det han skriver. Ibland kan allvaret vara nattsvart, rent av livsavskräckande, som i Ormens väg på hälleberget, och ibland frambringar det ett leende eller bullrande skratt hos läsaren, som i Pölsan.

Det går dock inte att förutsäga var ett samtal med Torgny Lindgren slutar. En fråga har aldrig ett entydigt svar. Det kan liknas vid ett träd med ett fast rotsystem och en mängd grenar och skott som skjuter åt all världens håll. Det enda jag tror man med säkerhet kan säga att är att det handlar om förhållningssätt till livet och till att vara vid liv.

Utgångspunkten för den här boken är givetvis författarskapet, böckerna som blivit så älskade av läsarna. Samtidigt kan man inte friskriva personen från böckerna, själva levnadshistoriens inverkan på det som blir skrivet. Men det är en svår och känslig balansgång och därför har jag valt en mening ur Ormens väg på hälleberget som riktmärke för detta arbete: Ty vilken människa vet vad i människan är?

Ur förordet till Torgny om Lindgren
Utgiven: maj 2013
"ett levande, lika mångsidigt som motsägelsefullt porträtt av författaren och privatpersonen Torgny Lindgren" "Kaj Schuelers intervjubok blir ett levande, lika mångsidigt som motsägelsefullt porträtt av författaren och privatpersonen Torgny Lindgren. Till synes ärligt, med de litterära och intellektuella skavankerna fullt synliga.En bok om en Norsjöbo som hamnat i stora världen."Curt Bladh
st.nu
"Kaj Schueler har gjort ett viktigt journalistiskt jobb för att finna nycklarna till Torgny Lindgrens författarskap" "Helt klart är Schueler kan sin Torgny Lindgren, vilket gör läsningen trovärdig och intressant. Schueler har gjort ett jobb som måste göras. Tack för det."Kent Lundholm
"Ett gott försök att komma under ytan på Torgny Lindgren" "Den som läser den ironiske Torgny Lindgren blir sällan helt klok på honom. Djupt pessimistiskt allvar samsas med uppsluppet gyckel, drastisk predikoton med vemodig melankoli eller grym utsatthet. Kaj Schueler ger en så nära bild av Torgny Lindgren som det antagligen är möjligt. Närmare vill denne inte släppa in läsaren. Men det är fritt fram att träda in i Torgny Lindgrens diktvärld; en knotig lögnens katedral byggd av västerbottnisk fur, knallig småsten och bibliskt klingande folkmål."Eva Ström
"Det som Schueler dock verkligen lyckas med, är att framhålla hur Lindgren för sina böcker ständigt sökt den goda kompositionen." /GP "Det som Schueler dock verkligen lyckas med, är att framhålla hur Lindgren för sina böcker ständigt sökt den goda kompositionen. Texten tycks ofta genomtänkt och formulerad långt innan nedtecknandet. Inte sällan blir formatet kort. Enligt Torgny Lindgren själv mest beroende av lättja och tvivel, men lika gärna kan man nog spåra påverkan från dagordningar eller tidningsartiklar. När Lindgren i Schuelers sällskap ondgör sig över tankepunkter som överlåter åt läsaren att fylla i en mening, blir det också riktigt skojigt. Herr Lindgrens litteratur är förvisso rik på ironier, men rymmer mindre uttalat spex."Lisa Ahlqvist

Kaj Schueler är journalist och litteraturkritiker och har varit verksam som allmän- och kulturreporter samt under många år som redaktör. Från 2001 till 2012 var han först litteraturredaktör och sedan kulturchef på Svenska Dagbladet. Han har också skrivit böckerna Flykten från Berlin 1942 (2008) och Torgny om Lindgren (2013).